Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 2086 ggr
Fiona1234
1

Orolig för min lilla tjej :(

Hej! Idag så kände jag att det luktade lite illa i Fionas Bur, så jag öppnade buren och plockade ut lite papper ur hennes bo, för hon började brunsta idag. Så jag tog upp henne en stund och då märkte jag nere vid rumpan/ svansen/ svansroten så var det en ganska stor hård knöl, hon är inget öm eller så. Vad kan det vara förutom en tumör? 😭 Är jätte orolig för henne, min lilla älskling 😕❤️ Har bett mamma och pappa boka en tid hos veterinären snarast! 😢 Har tyvärr ingen bild.

Mvh Sofia.

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Anna4077
0

Ingen aning men veterinären vet nog. Tänk bara på att gå till en veterinär som sysslar med gnagare och inte bara hund och katt. När jag ringde runt var vissa läskigt okunniga om gnagare.

Anna och taxen Max

Anna4077
0

Om du bor i Göteborg eller i närheten kan du ringa blåa stjärnan. Dom var jätte bra.

Anna och taxen Max

Fiona1234
0

#1-2 Jo jag har en duktig veterinär som är inriktad på smådjur. Jag bor i Stockholm :/

[JollyJustin]
0

Jag tror att hon kommer klara sig! Men att hon kanske kommer behöva opereras .

Hur många år är hon?

Fiona1234
0

Okej, ja hon kanske behöver det :/ Hon är 10 månader :)

Rebornbabyn
0

Det är väl ganska riskabelt att operera så små djur. Men först får ni se vad veterinären säger. Jag önskar er lycka till! ❤️

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Fiona1234
0

#6 Ja men om det antingen är operation och den kanske lyckas så gör offrar jag hellre det än att hon dör senare … Tack så mycket ! :)

[JollyJustin]
0

Min hamster Jolly  hade en tumör o var infekterad i ögat. Hon skulle inte klara av att bli opererad  m.m

Hon var också 2 år och lite sjuk så hon dog ;(

Min andra Frida blev avlivad, hon sprang runt i cirklar och kunde inte gå

Förlåt ville int egöra dig orolig, Jag önskar dig lycka till ❤️

Love you Jolly and Frida 😮😭❤️

Din sötis klarar sig nog :)

Fiona1234
1

Har en tid kvart över 3 idag, hoppas på det bästa :/

Fiona1234
0

#8 Oj så tråkigt :(

Hamsterlycka
4

Hoppas det går bra! Credit till dig som förstod allvaret och bad dina föräldra ringa vet direkt. Tyvärr opererar de väldigt sällan då små djur då de inte klarar av narkosen (när de sövs ner). Håller tummarna att det inte är tumör!

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Fiona1234
1

Tack! Jo min mamma och pappa är verkligen djurälskare och om dom ser att ett djur mår dåligt så pappa ringde veterinären direkt :) Ja verkligen ! :(

Anna4077
0

Lycka till berätta hur det går. Det kanske inte är något farligt alls. Håller tummarna för det

Anna och taxen Max

Fiona1234
0

Tänkte uppdatera lite här. Jag var till veterinären dagen efter jag skrev detta inlägg. Jag fick inget vettigt besked utan en annan veterinär skulle ringa upp mig nästa dag. Hon ringde, pappa svarade, jag hörde det värsta:

'' Det kan vara en tumör eller liknande, avvakta och se, försvinner den är det en bonus: Den försvann ett tag: är den kvar och hon ej lider av den så kan den va kvar, men OM den kommer tillbaka och blir större… får vi avgöra att antingen, ta bort henne eller operera bort den ca 2000kr kostade det och om du vill veta vad det är, dvs lämna in den på ett labb kostar det lika mycket eller mer… Den är tillbaka nu, större än förut… hon har tappat hår på den, vad ska jag göra?

Klarar_Hogberg
0

Gör det du tycker känns rätt. 🙂 Hoppas det går bra för er. ❤️

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

Fiona1234
0

#15 Tack Klara ❤️ Går det bra för dig med denna lilla skönheten 🙂?

NinjaKakan
0

Hade jag varit dig ts hade jag nog övervägt ev avlivning.. Hon är 2 år så operation känns inte så aktuellt pga åldern. Men sålänge hon är pigg, håller vikten och inte verkar störa sig på den så hade jag nog låtit henne leva. Men det är svårt att säga, hur stor är knölen?

Sakura88
0

#17 Tror att hon är 10 månader

NinjaKakan
0

Oh my bad… Läste något annat. Vore iförsig konstigt med en tumör redan nu?? Kanske en böld då?

jossa5
0

Ja, överväg en avlivning. Operation vet man ju aldrig hur det går, då det är så små djur.
Men som #17 skrev, så länge hon inte verkar störa sig på knölen, och den inte verkar skapa problem för hamstern så skulle jag låta henne leva vidare. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Klarar_Hogberg
0

Ah, idag fick jag ett slags labyrint hus som man kan sätta ihop sin egen labyrint inomhus och Fender har sovit i den hela dagen. 

Och juste han gick på toan så det har gott bra tror jag. 🙂

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

[GeeGee]
0

Åk till Roslagstull, de är bäst när det gäller dem små…

Men troligen är avlivning det bästa för hennes skull

annakarin_li
0

Roslagstull var helt fantastiska med min lilla sjuka tjej! Min hade en cysta i livmodern som sprack men de försökte verkligen hjälpa henne.

Fiona1234
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17-20 Har tänkt lite och så och vi ska åka ev till Roslagstull ganska omgående för att se vad det är. Mår hon bra så tänker jag INTE ta bort henne :)

#21 Okej vad kul :)!

#22-23 Jag ska åka dit ganska snart, ska prata med pappa. 

BILDER på knölen kommer här, knölen syns inte men den är som en 5-krona vid svansroten och över en knälen är deet en till som en 50-öring och den går typ att '' lyfta upp ' ur skinnet :/ Hon har inge hår runt/på den.

Fiona1234
0

-

Fiona1234
0

-

Fiona1234
0

-

Fiona1234
0

-

Fiona1234
0

En bild när hon försöker kämpa sig ur mitt grepp 😃

Fiona1234
0

-

NinjaKakan
0

Ja det är ju svårt att säga. Som du själv sa så åk till vet och kolla den. Hon är ju inte ens 1 år så en tumör vore konstigt och precis som jag sa innan också så mår hon bra, äter och dricker, är pigg och trevlig och inte går ner i vikt så behöver du nog inte ta bort henne. Skulle hon bli slö, gå ner i vikt osv så är det ju en annan sak. :)

Min Mc muffin gick ner i vikt, blev sur och bitsk och fick en tumör så där var det inget att snacka om när det blev konstaterat en tumör enligt mig att avlivning var det bästa och humanste alternativet, men han var också nästan 2 år så det är ju en väldigt skillnad från din fröken som bara är 10 månader.

Fiona1234
0

#31 Håller med dig :)! Hon fyllde 1 år den 14 augusti :) Nej vad tråkigt! Jag kommer ihåg det, du gjorde en tråd åt honom :(.

NinjaKakan
0

Ja visst var det det, men där märkes det så tydligt att han mådde dåligt så jag hoppas verkligen att din tös inte har fått en .

Sakura88
0

Hur mycket väger hon?? Det kan inte vara en fett knöl?

Fiona1234
2

Hej igen! Jag mejlade Roslagstull och fick detta svar: Hej Sofia, Det är svårt att ge några säkra svar utifrån en bild och din beskrivning. Gissningsvis kan det röra sig om någon överaktiv talgkörtel, som bildar en massa sekret som inte kan lämna körteln varför denna blir större och större. Jag tycker du bör besöka veterinär igen för att känna och klämma på den så man kan bedöma om den bör opereras bort. Med vänlig hälsning Gunnel Anderson #33 Ja jag tror ej det är en tumör längre… #34 Hon väger mellan 220-250 gram ( en liten tjockis hihi ) :).

NinjaKakan
1

Då får vi hoppas på en fettknöl eller en böld ist . Det låter mer lovande :)

[JollyJustin]
0

Följer tråden så skriver bara lite smått 😃

Hoppas på det bästa för lilla gnagaren :)

Rebornbabyn
0

Hoppas att det blir bra med lille Fiona. ❤️

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.