Uppfödningsfrågor!
Hej, jag ska inte börja föda upp men vill ändå veta lite om avel :) så jag har några frågor, om ni inte kan svaret på alla svara de ni kan :)
1. Får man blanda vilka färger och hårlag som helst?
2. När ska man sära på mamman och barnen?
3. Kan man ha mamman i rasthagen under tiden hon är gravid (dräktig??) som vanligt eller måste hon koppla av?
4. Hur mycket brukar mamman gå upp?
Tack för svar :)
Antar att det är guldhamster du vill veta om?:)
1. Nej man får inte blanda vilka färger och hårlag man vill. HÄR kan du läsa om vilka färgkategorier man kan para med varandra. Och HÄR kan du läsa om vilka teckningar och hårlag man absolut inte får para med varandra.
2. Man ska sära hanar och honor vid 3 och en halv veckas ålder (eftersom dom kan börja bli könsmogna). Vid 5 veckors ålder brukar jag separera honorna från mamman (dels för att mamman ska få vila och återhämta sig). Sedan så särar man på resterande då man märker att dom börjar tjafsa lite. Vid 8 veckors ålder så måste ALLA hamsterungarna ha en EGEN Bur. Jag särar på dom innan dess för att vara på den säkra sidan.
3. Ja, man kan ta ut och aktivera honan då hon är dräktig. Dock brukar jag vara extra försiktig så man inte håller henne för hårt eller råka klämma henne på magen. Och dom sista dagarna under dräktigheten brukar jag låta henne få stanna i sin Bur.
4. Det är olika hur mycket dom går upp, kan variera beroende på hur många ungar och hur stora osv. Tyvärr vägde jag inte min hona sista dagarna, så vet inte exakt hur mycket honor brukar gå upp. Det får någon annan svara på.
Bara fråga om det är något mer du vill veta:)
Mvh Emmy
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus ♥
min campbellsuppfödning ♥Eldängens♥
Ja, precis uldhamster var otydlig med det, förlåt :)
tack så jättemycket för svaren! :)