Värsta djurägaren...
Så känns det just nu! Jag hade innan två dvärghamstrar, två bröder som bodde tillsammans! Efter ett par veckor när båda var ca 13 veckor blev ena sjuk! Vi funderade då på att köpa en till om det var så att Cocos (som den sjuks hette) inte kunde bo med sin bror längre! Bär dagen var kommen och vi skulle köpa en till dvärghamster kollar jag i Cocos Bur och till min förvåning hittar jag honom död :( Veteinären sa att det inte var någon fara men hon hade tydligen fel… Iallafall vet jag att det är lag på att dvärghamstrar ska bo i par men jag också läst att dvärgisar över 12 veckor ofta har svårt att acceptera en ny burkompis! Chilli (heter den andra hamstrar) var ju 14 veckor… Jag hittar då en fin tjej i djuraffären som är 12 veckor! Hon sk alltså inte få en burkompis… Jag bestämmer mig för att köpa henne så hon slipper vara helt ensam och låter de båda då och då nosa lite på varandra. Så fort jag släpper de lite hoppar de på varandra och bråkar. Jag kan ju inte låta de bo tillsammans… Nu är båda ensamma och jag känner mig hemsk.. Tror nu att de skulle acceptera en ny burkompis av samma kön? Förlåt för det långa inlägget! Kram!
Är inte alls insatt i hamstrar, men stödj inte grosist handlen. Hur bra djuraffären än verkar vara. Köp hos uppfödare istället.
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Du är inte värsta djurägaren, detta har hänt många andra, jag har själv ett par som inte vill bo ihop med andra (jag är uppfödare av vintervita) däribland en hona som inte ens accepterar en hane mer än vid brunst!
Jag har även en hane som va 7 veckor när jag försökte sätta ihop han med en liten 4 veckors men inte ens de funkar ihop, de enda som jag har som kan bo ihop är far och son par samt mor och dotter, haft problem med att vissa syskon inte ens vill bo ihop, medans andra nästan kan bo i större grupper, så jag säger så här, låt de bo va för sig, för uppenbarligen vill de inte bo ihop, och troligen är risken stor att de inte heller accepterar någon ny kompis, och då står du istället med 4st som inte vill/kan/får bo med en Bur kompis
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Du är ingen dålig ägare , alla mina bor själv. Dom kommer inte överrens alls och 2 av dom är brödrar. Och hon jag hämtade nu sist bor själv , hon slogs med sin burkamrat. Så lägg inte på dig skulden för det och skaffa inte fler :) det är okej att ha dom själv om det inte fungerar :)
#1 Ska göra det i fortsättningen! :) #2 & #3 Tack så mycket! Känns mycket bättre nu! Kram :)
Om honan inte ville veta av hanen beror det sannolikt på att hon inte var brunstig. Erfarna hanar klarar ofta av att flytta ihop med honor oavsett om de brunstar eller ej, han låter dom helt enkelt vara ifred och då brukar honorna acceptera att han är i närheten. En oerfaren hane, som din, blir ofta helt till sig när de får träffa en hona och är alldeles för ivriga vilket retar de flesta honor och får dom att försöka jaga bort hanen. Så; oerfarna hanar bör sättas ihop med honan när hon brunstar. Sen är ju det något man gör enbart för att man vill ha en kull, visserligen får de sällskap den korta tid de kan bo ihop men en hane och en hona bör säras på efter en period annars föder hon kull på kull vilket sliter mycket hårt. Om du tänker avla bör du definitivt använda djur från uppfödare och inte från djuraffär.
Jag va korkad och lyssnade på djuraffären och kom hem med en dvärghamster. Kände mig så som jag gissar att du känner dig nu. Men dom dör inte av att vara ensamma. Även om jag självklart tycker att dom, om möjligt ska ha en kompis. Min hamster bor ensam och mår bra. Man får ge dom lite extra kärlek bara :)
Anna och taxen Max
#5 Ska testa det! Förstår att man inte ska avla på djur från djuraffären men det ska jag inte :) Vill att de ska kunna träffas då och då under min uppsikt utan att de hoppar på varandra… Tack för hjälpen! :) #6 Tack så mycket, det ska jag ge dem! :)
#7 Varför ska de träffas? Är hon inte brunstig kommer de bråka och är hon brunstig kommer de para sig. Varje möte med en för hamstern annan okänd hamster innebär stress och oro för djuret. De är inte som oss människor, vi uppskattar att träffa våra vänner men en hamster är annorlunda, de kan inte tänka: "Vad trevligt att träffa Putte idag, hoppas vi ses igen i morgon". En träffa en annan hamster innebär risk att bli skadad vilket är jobbigt för djuret. Vi som avlar låter våra djur utsättas för detta varje gång vi sätter ihop djur men vinsten är ju då att hamstern får fortsätta bo ihop med andra. En kort stunds stress för lång tids välmående helt enkelt. Låt de vara var för sig utan att träffas tycker jag. De har ändå glädje av att höra och lukta att det finns en annan hamster i närheten och då slipper de utsättas för stressen att behöva hantera jobbiga möten.