Berätta om era hamstrar genom åren!
Hej, berätta lite om några/era hamstrar genom åren. Här kommer min:
Muffin Roborovski dvärghamster
Hon föddes 10 december 2010 och jag köpte henne en månad senare, tyckte så synd om henne på djuraffären. Hon var jätteskygg i början och bet mig jättemycket. Det blev bättre men hon blev aldrig riktigt tam, och bet lite livet ut. Hon blev bara 1 år, och jag vet inte varför :/ Hon bodde i en mellanstor dunabur. Kunde inte ha henne lös på golvet dock.
Fred-Gnoffe svartvit guldhamster
Fred var åtta veckor när jag köpte honom. Jag hade honom samtidigt som Muffin. Han var jättefin och speciell, men jag kommer tyvärr inte ihåg så mycket av honom då han dog när jag haft honom 2 månader. Jag ringde till djuraffären och de bad om ursäkt, det hade varit fel på just den kullen. Jag fick dock ingen ersättning. Fred dog på sin trappa, helt oförberett såg det ut som. Jag minns inte när han var född eller dog, tyvärr :/
Rut Normalfärgad guldhamster
Jag vet inte riktigt födelsedatum då jag fick henne av min bror i augusti 2011. Men i tidig april ska hon varit född. Rut var världens mysigaste, men bets lite eftersom ingen i princip hade varit med henne pga hundar och det var därför de gav henne till mig. Annars var hon lugn, men ändå aktiv. Hon somnade inte i handen direkt, men höll sig gärna nära en. Hon bodde i gallerburen jag har till Ruby nu. Rut dog 25 april 2013, jag saknar henne jättemycket.
Ruby Normalfärgad guldhamster
Ruby föddes 5 maj 2013 och hon lever än. Hon är jättemysig och ser ut ungefär som Rut i färgen, men inte i teckningen. Personligheterna är helt olika varandra, Ruby är jätteaktiv. (Men ändå ganska gosig, fast hon helst vill upptäcka nya saker, främst att klättra haha). Ruby är jättefin och snäll och vi har gjort jättemycket tillsammans redan hehe. Hon bor i Ruts förra Bur!
Jag har köpt alla i djuraffär tyvärr, nästa gång blir det uppfödare! Nu är det er tur! ;)
Kul tråd! :)
Har inte så många år att berätta om… Men kan ju berätta om dom två hampisar jag har/haft.
Nova
Hybrid-dvärghamster från djuraffär. Fick inget datum när hon föddes, men i slutet på augusti 2012. Jättesöt och go var hon, men sen började hon bitas mer och mer. Jag tog bort henne, för jag tror ingen av oss mådde bra av att hon bet så mycket.
Isis
Vintervit dvärghamster, från uppfödare. Föddes i januari i år, och har varit med mig sen hon kunde flytta. Har aldrig bitits, eller ens försökt bita. Jättego är min lilla tjej!
2 robbeflickor
Vet inte riktigt när dom är född, men det får jag veta bara jag har köpt dom och fått stamtavla. Åker och hämtar dom den 12 augusti. :D
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
synd på nova, men det var ett bra beslut att ta bort henne!
åh vad mysig isis låter! :)
åh vad mysigt :) visa gärna bilder då!
Min första hamster hette Mumfie och var en vit dvärghamster med svarta ögon. Jag och min stora syster fick var sin precis innan min mor och far skilde sig. Han var köpt från djuraffär så vet inte när han var född men det var ca 2003 när han blev mitt husdjur. Vi blev tyvärr inte så bra vänner. Jag var osäker i mig själv och han behövde någon som kunde ta hand om honom på hans sätt och det kunde tyvärr inte jag. Han bet mig mycket och jag tog inte ut honom särskilt mycket pga det, jag var rädd. När han var runt 1,5 år så fick han någon sorts böld på utsidan och bakom örat och han blev mer aggressiv. Vi tog inte honom till veterinären för vi tyvärr inte hade pengarna till det. Han betydde mycket för mig även ifall vi inte var så nära varandra men när han dog någon gång 2005 så tog det hårt på mig. Han var fortfarande min lilla hårboll. Efter Mumfie hade jag inga djur men för 1 år sedan så kände jag att jag ville testa på det igen så jag åkte till djuraffären en dag med min mor och såg den sötaste, runda hårbollen som jag någonsin sett. Jag fixade Bur och allt som behövdes och bara några dagar efteråt så åkte jag tillbaka och köpte den lilla dvärghamster jag blivit förälskad i. Hon fick heta Cookie. Är inte så bra på raser och så men har fått lära mig att hon var en Hybrid då hon var från djuraffär. Vi blev snabbt bästa vänner och jag pratade alltid så varmt om henne. Mon pojkvän älskade henne också minst lika mycket som jag gjorde. Jag visste dock att det var något som inte stod rätt till redan från början. Hon såg inte ut som en vanlig dvärghamster, hon var mer kupar och gick med som om, vi brukade säga, paddlade med fötterna. Men hon var min lilla älskling så jag älskade henne oavsett. När hon var runt 10 månader så började hon bete sig konstigt. Hon började klättra på väggarna och välte allt för att kunna komma upp. Hon gav sig aldrig och jag tog upp henne så mycket jag kunde och till slut blev det så plågsamt att se på varje dag men jag försökte så gott jag kunde. När Cookie var ungefär 11 månader gammal så kom jag hem från skolan och skulle möblera om i mitt rum. Jag visste att hon inte skulle vakna än så jag tog ut hennes Bur och började städa och möblera om. När jag väl var klar så märkte jag att hon fortfarande inte hade kommit ut och klättra så jag började röra runt i buren och till slut så lyfte jag på hennes hus. Hon rörde sig inte. Jag petade på henne och till slut så började jag förstå vad som hade hänt. Tårarna började rinna ner och jag blev helt förtvivlad. Jag hade börjat tänka tidigare hur roligt det skulle bli att hon skulle bli ett år gammal men det blev tyvärr inte så. Blir ledsen över att bara tänka på det så jag går vidare. Det gick faktiskt inte så lång tid innan jag skaffade en ny hamster. Jag skulle snart fylla år och min pojkvän såg hur nere och deprimerad jag var över att lilla Cookie inte fanns med mig längre så han sa åt mig att leta upp en hamster jag ville ha. Det var då jag läste att dvärghamstrar skulle vara två och jag kände att jag behövde bara en att ta hand om. Till slut hittade jag en familj som hade fått en tjuvparning och fått 12 ungar. Vi bestämde att jag skulle hem till dom och snabbt valde jag ut en söt, vad jag tror, creme bandad guldhamster. Det tog ett tag men vi är oskiljaktiga nu. Hon var ca 5 veckor när jag fick hem henne och nu är hon snart 5 månader. Hon är helt underbar och hon heter Mewtwo.
synd med otur i början, men mewtwo verkar vara en fin hamster! :)
#4 Ja, hon är helt underbar :)
Min hamster heter Charlie och är beige/vit färgade. Hon föddes 10 november 2012 och har aldrig bitis! Hon är en jätte mysig och nyfiken tjej som inte är rädd för någonting :) Älskar att springa i sin boll på golvet och jaga efter katterna ^^
Totte- Min första guldhamster som jag fick 2008. Var väldigt bitig i början men efter ett besök hos Zeheverez så blev han en ängel. Satt på min axel när vi åkte bil, följde med till min morbrors grav (åkte cykelkorg) och kunde vara lös utomhus. Dog av ålder 2010 <3
Bamse- Omplacering som jag köpte för 50 kr. Extremt bitig i början men blev efter envishet jättego och älskade att gosa. Tror han dog av ålder 2011. Bamse var rysk vintervit i färgen agouti.
Brumma-Hybrid, mandarin. En väldigt speciell dam som ofta bet när det inte passade och påminde lite om en padda. Dog 2011 efter en olycka. jag höll en hand på henne medan hon dog och hon dog som en prinsessa <3
Totilas- Lilaaktig guld med svarta ögon. Jättego från första stund och alla kunde hålla i honom. Totilas dog endast 1,5 år gammal den 5 augusti 2012.
Nellie- Rysk vintervit i färgen agouti pearl. En bestämd dam som vägrar bli tam trots ivriga försök. Dock är hon väldigt rolig att titta på och brukar köra gymnastik i taket på sin duna på nättterna ;) Hon är född i november 2010 och lever än och är frisk som en nötkärna :)
Casper- Beigeaktig Hybrid med röda ögon. Jättesöt men biter alla utom mamma ;)
Diva- Guldhamster född v 19 2013. Har inte lärt känna henne än :)
Kul tråd! :)
Pepsi
Pepsi var en dvärghamster Hybrid från en djuraffär och han var min första hamster. Han var vit (pearl) med en ljusgrå ål längst ryggen och han var verkligen en bortskämd charmör. Han var dock väldigt elak. Han bet och bet och bet, han bet så att man blödde och det var inte för att man skrämt honom eller gjort något dumt. Om man hade honom fritt springandes på golvet och du la handen på golvet så kom han fram och bet den, riktigt hårt! Men in i den sista månaden så fick jag honom tam, men sedan någon månad senare gick han bort, fridfullt sovande i huset. R.I.P Pepsi 2013-01-20 gick han bort.
Nemo
Min lilla dvärghamster Nemo var tillsammans med min nuvarande hamster Cookie från första början. Men Nemo växte inte och han drack en otrolig mängd vatten varje dag. Nemo var en vintervit liten Agouti hane som var super snäll och tam. Han var jätte gosig och helt underbar! Men det visade sig vara njurfel precis som jag misstänkte. Så efter endast 63 dagar hos mig gick han bort i pappas hand. Förlamad och kämpade för att andas. Veterinären var ingen ide då vi aldrig hade hunnit. R.I.P Nemo. Han gick bort på min födelsedag, 2013-07-12.
Cookie
Min nuvarande hamster heter Cookie och är en dvärghamster hane. En fluffig Agouti är vad han är med ett stort intresse för agility. Han har hoppat 3 cm och han gillar slalom banor med. Han är under "tämjnings uppdrag" nu och det funkar riktigt bra, man ser resultatet snabbt!
(Vit hamster = Pepsi, Agouti som tittar ut från huset, Cookie och den andra lilla krabaten är Nemo!:)