Hamsterfajt..
Dotterns två dvärghamstrar har bråkat lite "lätt" under veckan som vi haft dom. Dom är alltså 8 veckor och två honor. Men igår lät det som jag hade två kamphundar i buren! Vi tog såklart isär dom och lät dem bo över natten i separata burar. Nu har jag googlat och läst runt lite och vad jag kan läsa mig till är 1 att skaffa en större Bur 2 att ha dubbelt av "allt" i buren så minimerar det risken för bråk. MEN min fråga är, eftersom jag tog isär / avbröt bråket dom fick inte "göra klart" så att säga.. Är det värt att försöka låta dem bo ihop igen?? Eller ska de förbli särbos? Dom är systrar och rasen(?) dvärghamster safirblå om det spelar nån roll ;)
Samma sak hände med mina två dvärghamstrar (honor) det bråkade och bråkade. Men sen provade jag med att dubbla grejerna i buren men tyvärr hjälpte inte det heller, så det fick bli två burar istället! Men du kan ju alltid försöka att ha kvar båda i samma Bur och se om det funkar! :-)
Det går ju såklart att prova med större Bur och dubbla grejjer, men det är ju dock ingen garanti för att det kommer gå bra. Sen kan det även vara så att om dom får bråka och göra upp, så kan det sluta med dödsfall om det går illa.
Du kan ju prova att sätta ihop dom på en neutral plats, och så har ni koll. Börjar dom slåss på allvar igen så kommer dom nog inte att gå ihop alls dessvärre. :/
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Tack för era svar :) Får se vad vi ska hitta på med dom små sötisarna när jag kommer hem… Änsålänge är dom som sagt särbos;)
Jag hoppas att det bara var lite tjafs. Men det kan ju ha att göra med hormoner, då dom börjar bli könsmogen.
Men jag hoppas det går bra, hur du än gör! :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
…blir dom könsmogna så tidigt som 8 veckor?😮
#5 Nu får jag hoppas att jag säger rätt men det är därför man separerar tjejerna från killarna vid 5 veckor är för att de blir könsmogna så man vill inte att något ska hända :) Rätta mig gärna om jag har fel!
OJOJ… Tur att jag bara har tjejer då…. (hoppas jag) ;)
Man blir ju besviken att en person använder ordet "kamphund".
http://ask.fm/JessicaReips