Naturliga hamsterburar
Hej! Jag sökte på google för att hitta bilder på hamsterburar som efterliknar den vilda hamsterns hemmiljöer. Då fann jag den här Tyska bloggen med en mängd Naturinredda burar. Jag blev helt fast! Det ser så himla snyggt ut och hamstrarna ser ut att stormtrivas. Så här kommer jag definitivt göra när jag skaffar hamster.
http://hamstergehege.blogspot.com/
Klickar man på "read more" så finns engelsk beskrivning. Vad tycker ni om dessa burar?:)
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Jag skulle absolut kunna tänka mig något liknande sen, och det är ungefär det jag planerat när jag har råd och möjlighet att bygga "terrarieburar".

Vad kul, det kostar ju en del tyvärr. Men det var en person som gjorde en Bur av det här vitrinskåpet från IKEA, inte så värst dyrt om man tänker på storleken. Så vänder man den liggandes och tar bort glasdörren och gör ett nättak istället. Man kan ju dela det på två också.
Jättebra blogg! Önskar jag hade plats att ha såna stora burar :) Men jag har funderat mycket på att inreda min SAMLA låda med lite mer naturlig inredning, som tjocka grenar och sånt, skulle också vilja ha ett större grävlåda :) Man får lite insperation ^^
#2: Min tanke är att göra utav BILLY bokhylla på ikea.
Det är inte själva hyllan som kostar, utan glaset tyvärr.
Jisses vad snyggt! :D
// Sofia

#3 Visst får man inspiration :D
#4 Det kommer nog bli riktigt snyggt.
#5 Ja det är ju det, dem där hamstrarna lever i rena himmelriket. ^^

Mer hemmabyggen idéer kan fås här http://www.das-hamsterforum.de/thread.php?threadid=106061 också en tysk hemsida men bilderna kan man ju titta på ändå.
Åh vad mysiga burar! ^^ Men det första jag tänkte på när jag såg dom stora var: "Vilken tid det måste ta att städa!" xD fast man kanske inte byter hela underlaget så ofta utan bara det smutsiga..
Har en fundering.. Jag har en vanlig 2-vånings gallerbur till min dvärgis. Kan man ha fin Sand som underlag? Det måste väll vara bäst då ha kan gräva som han vill? Vi har nämligen tillgång till väldigt finkornig Sand som man kan blanda med ljus havssand eftersom vi bor nära havet. Eller vad säger ni? Nu har jag bara en skål med Sand till honom. Men han skvätter ut all Sand så den töms så fort x) mvh Evelina ^^
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
En grej som jag tänkt på är att varje gång jag ser såna här burar är det nästan alltid en tysk. Är det populärt med såna burar i tyskland eller är det bara en slump? x)

#8 Ja det måste ta jättelång tid att städa, men hamstrarna kanske mest kissar på ett ställe i buren och då kan man ju byta där bara. Sen kanske byta hela buren en gång eller varannan månad om det är en stor Bur. Jag tror att det är bäst om man inte bara har Sand utan har det på en del bara, för det är nog svårt att få det varmt och att boa om det bara är Sand.
#9 haha ja! Det verkar ju nästan vara så, jag hittar också mest Tyska sidor med sådana burar.
#10 Häftigt:)
# Men herregud vilka drömburar! 
Mvh Alicia.

Visst är dem :O jag har blivit helt förälskad i dem.
det är inte en slump att tyskarna har sådanna burar :) jag är själv tysk xD
iallafall är det lag på att en hamsterbur skall vara minst en halv kvadratmeter.(i tyskland ;) ) hoppas att denna lag på storlek av buren också kommer till sverige. i tysklands forum är alla burar typ av det slaget med minst 20 cm Bottenmaterial.
jag var faktiskt överraskad vilka fina burar jag har sätt i det här forumet redan sedan nu. men, många var dock lite för små.
mvh.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Bara lite avis man blir!
#15 Många har ju Dunaburar, och dom kanske är ganska små, men här är dom ju fullt lagliga.
Men skulle du kunna länka till nån lag som säger att det ska vara så stort?
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Jag hittade faktisikt inget jag kan länka ifrån :( jag får leta vidare.
ja dom är fullt lagliga :) och många här har inrätt så att hamstrarna borde trivas jätte bra :D
http://www.tierschutz.com/publikationen/diverse/infothek/texte/wegweiser_tschg_d.pdf
detta var de ända jag hittade…lite lag om inredning för hamstrar.
Jag kan ju bara säga det jag har läst och hört.
men jag skrev faktiskt fel. minstmåttet för guldhamster burar 100x40 och för dvärghamstrar 80x40 om jag inte är helt förvirrad.
men, det är ganska svårt att säga efterssom nästan varje djurskydds förening säger olika :/
till exempel…
Djurskydds föreningen i potsdam.
„Tierschutzverein Potsdam
…
Ein Mittelhamster braucht ein Gehege von ca. b x t x h 100x100x60, die Einstreutiefe aufgrund der Grabeaktivität sollte 30 cm nicht unterschreiten.
…“
betyder: En medelstor hamster behöver en bur/inhängnad osw. med ca. breddxdjupxhöjd 100x100x60. Bottenmaterialets höjd skall inte överskrida 30 cm på grund av grävaktiviteten.
Tja så olika kan de va -.- nu tvivlar jag själv på det jag sa.
detta är nog inte tillfredsställande. jag hittate inget bättre:(
Sorry.
mhv,
HamsterHamster
mvh, HamsterHamster
#17 Nej, tvivla inte! Tänkte bara att det är bra att se vad andra länder har, för då kanske man kan påverka JBV! Det var därför jag bad om länk. Men oavsett om det inte var en hel kvadratmeter, så är det ju större än vi har i Sverige nu!
Så skulle du hitta nåt får du gärna hojta. Skulle leta själv, men kan inte tyska. :P
Mvh,
Aha… okej tack🙂
Om jag hittar något kommer jag skriva det och skicka en länk :)
mvh, HamsterHamster
#19 låter bra! :) Kom på sådär i efterhand att det kanske lät som att jag ifrågasatte dig, vilket inte var meningen alls. :)
Mvh,
Ja, det lät faktiskt så, men det gör inget :)
nu blev det lite off topic :)
mvh, HamsterHamster
Ja tyskarna är ju kända för sina megaburar, helt fantastiska är de! ;D