Hjälp!
hej, jag och min halv syster har varsin vintervit dvärghamster. Det skulle vara två hanar men min är en hona. Vi har dom inte i samma Bur.
men vi har funderat lite och vi skulle vilja para dom :) vi har läst och så, men jag undrar om det är vanligt att honan dör.. jag vill gärna få lite tips på hur vi ska göra och så :)
hanen är 7 månader och honan är 3 men tänker vänta tills hon är 4 månader.
tar emot alla tips, snälla skriv :)
tack på förhand!!!!
Putt! ^^
Live
Laugh
Love 
Är ni barn och ej uppfödare ska ni ej ge er in i att para dem…inte något man bara ska göra för att det är kul. Min åsikt!
Jag har svarat på din fråga, fast inne på dvärghamster.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
tack för svar, ska fundera på det!
Jag hade min första hamster kull när jag var 11 år, men min mamma hjälpte mig mycket och båda hade läst på mycket. Om man är tillräckligt mogen , det är ju olika från person till person , läst på ordentligt och är medveten om att det skulle kunna hända nåt med honan och att man har pengar till vetrinär vård om nåt skulle hända så tycker jag man kan ta en kull. Och om man är under 15 år så ska ju ens föräldrar hjälpa en osv :) honorna dör inte för att man tar en kull, om dom dör är det ju nåt som är fel. Har aldrig varit med om att en hona har dött när hon haft en kull. Om du mer har frågor att det bara att fråga :)
#2 Snälla ta inte detta som ett påhopp, det blir så lätta att man blir missförstådd, men en uppfödare har alltid sin första kull någon gång och vissa tar faktiskt en kull eller två och det går jätte bra. ;) Precis som #5 skriver så är vissa barn mer mogna än andra! Med vänlig hälsning, Olivia
Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com
Det är ju mycket med vad som finns i generna, det är ju oftast okej om du har stamtavla och vet vad som finns bakåt, men om de kommer från en djuraffär så kan det ju finnas en massa skit man inte vet om…
(Tycker det också ska tänkas på, för både mammans och ungarnas skull!)
Själv tycker jag inte att man ska ta kullar om man inte är seriöst intresserad av fortsatt avel, då parningar tyvär är ofta för ägarens skull, ej för djuren…
Men om du seriöst tänker läsa dig in i avel så måste det ju börja någonstans, så länge du har en vuxen som vet att de har ansvar för djuren med ev. veterinär kostnader, om du inte kan få sålt några ungar, etc!
(bara min personliga åsikt)
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.