Här är Alice :)
Så söt :D!
vad fin hon var :) hoppas att du & alice trivs bra med varandra!
Det är egentligen dotterns hamster ;) men hade jag inte velat ha hamster så hade ju aldrig hon fått en. Alice verkar trivas tror jag. Hur vet ,an om hon inte trivs? Hon fick ny större Bur igår, och rasade runt en stund för att kolla läget. Senare på kvällen var hon lugnare och så. Men hon biter endel på gallret i taket. Har förstått att det är ganska vanligt? Men jag blir orolig att hon inte trivs…. Hon fick pinnar att gnaga på igår. Hon gnager på en kartong oxå, och bäddar i sitt bo. Vi gav henne toapapper igår och det hade hon inatt bäddat in sig i sandlådan! Vi försöker ge henne godsaker ur handen, men än har hon bara gnagt på en gurkbit som vi sträckte fram. Vi bet ju inte vad hon gillar än. Vi köpte oxå en rasthage somhon så småningom ska få komma ut i. Vi ska idag köpa pringelschips bara för att få burkarna att göra tunnlar av ;) Ja, hoppas hon trivs iaf och att vi kan få henne tam. Katja
Mina hamstrar biter också på gallret, då brukar jag antingen ta upp dom eller ge dom någon go sak så dom ska tänka på annat :) Brukar fungera :)
//Annelie, Ballo, Melvin och Kakan :) <3
Vi har ju inte börjat lyfta upp henne än. Hon har ju bara varit här i tre dagar! Men vi har oxå distraherat lite genom att sticka ner handen och försöka ge henne nåt gott. Jag vet inte om hon biter på gallret på natten då hon är i ett rum där ingen sover.
Täck över gallret med någon kartong eller något annat. Om det är ända ventilationen kanske det är bättre med något tunnare så det kommer in luft. Hursomhelst är galler gnagande ofta ett tecken på under stimulans men jag brukar jämföra det med nagel bitare. Man börjar oftast pga stress eller något annat men sen har det blivit en ful ovana som är svår att är bryta. Till skillnad från nagelbitande så kan galler gnagande förstöra tänderna och även ge hamstern skav på till exempel nosryggen. Så se till att hamstern inte kan komma åt gallret.
Anna och taxen Max
Det går ju inte att se till att hon inte når gallret för isåfall kan vi inte ha nåt i buren alls. Den är ganska låg. Vi får hoppas att det bara är tillfälligt.
Våran förra hamster (eller dotterns egentligen) gnagde så mycket i början (vi var hamsternybörjare :(), så hon gnagde sig ut ur buren (vid vattenflaskan) när vi var på Legoland, (och inte kunde avleda henne) och stackars grannen passade henne, fast hon var kvar hemma. Det fick bli en annan Bur och då blev Smulan en lugnare och mer harmonisk Hamster. Vi valde ett stort terrarium (finns ofta billigt begagnat på blocket) med mycket spån att gräva i och massa små hus (kartonger) och grejer att pyssla med Gömde mat i toarullar med massa strimlat toapapper och gömde förövrigt mycket av maten så hon fick springa och leta och aktivera sig….försökte efterlikna det vilda lite :).
Hoppas det löser sig!
MVH Helena
Lägg en eller flera böcker över gallret, då är det svårare att ganag.
Vi har nu märkt att hon gnager inte när vi inte är där och öppnat buren. Öppnar vi ser hon att man kan komma ut och då gnager hon och försöker hitta ut via gallret. Vi har ju bara haft henne några dagar, så hon saknar väl sitt gamla hem, sin mamma och syster kanske? Vi ska låta henne vara i fred lite till, så hoppas vi att hon ska vänja sig vid sitt hem.
Hm, vi är såååå otåliga här, vill gosa och mysa med Alice NU! Men hon är lite försiktig, och så fort vi öppnar buren vill hon ut, ut och ut. Så att sitta med handen i buren är bara att glömma, för hon klättrar ut direkt. Och sen när vi då stänger buren är hon som tokig och gnager på gallret oh har sig. Hur länge ska detta pågå? Och en fråga, hur lång tid tog det för era hamstrar att bli handtama? Om dom ens blivit det? Jag vet att alla är olika, men vi vill ju så gärna :) Kan tillägga att när vi inte öppnat buren är hon lugn, gnager inte på gallret etc. Det är som att hon kommer på varje gång vi öppnar att hon ju skulle ut…. Vi har haft henne i en vecka imorgon.
Funderar på köpa en till rasthage, att sätta ihop med den andra så det blir större utrymme, då kan någon av oss sitta i hagen o h hon får vänja sig vid oss? Är det bra tro? Eller ska vi låta henne vara lite till innan vi tar henne i hagen?