Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1338 ggr
sarataha10
0

Vad ska jag göra??

Min hamster "Peggy" Biter på buren Hela tiden.. Det stör verkligen, och dessutom Är jag orolig för hans tänder:/ Han vill ut från buren Men ja kan inte ta ut han hela tiden för Han kommer aldrig bli van med att vara inne i sin Bur, Och när jag släpper han så har han alltid tjocka kinder För han håller mat i munnen och han går under min säng Och släpper ner maten där har ni råd på vad jag ska göra?.. Och hur lägger man ut en bild här?

Scorpio97
1

Har du gallerbur? Skaffa ett akvarium eller största SAMLA-lådan istället. Vissa hamstrar gnager nämligen på buren oavsett hur mycket dom får springa av sig, eftersom det redan blivit en dålig vana. Speciellt djuraffärs-hamstrar verkar ha den ovanan. Och hamstern kan få allvarliga problem med tänderna pga av detta.

Annars kan du försöka aktivera hamstern mer, även inne i buren. Istället för att ge maten i matskål, sprid ut den i buren så hamstern får leta. Man kan även göra små knyten av toapapper med mat i, eller varför inte fylla en toarulle med lite papper och mat? 

Pinnar (fruktträd), toarullar, kartonger, gröna blad utifrån osv är också väldigt roligt för hamstern (:

Du har ingen möjlighet att skaffa en rasthage? En större låda, köpt lekhage eller liknande, så att han inte kommer under din säng? 

Ungefär hur ofta/länge tar du ut honom?

//Jessie

NinjaKakan
1

Skaffa en annan Bur. Köp en samlalåda på Ikea . Sen sysselsätt han mycket i buren . Häng toalettpapper som han får dra ner, strö ut torrfoder istället för att lägga det i en skål, stoppa mat i en toalettrulle och tryck ihop den, ge han en låda med jord att gräva i. Använd din fantasi :) och skaffa eller gör en egen rasthage så du slipper att han går in under din säng och tömmer kindpåsarna .

NinjaKakan
0

#1 hoppsan. Såg inte att du skrivit förre jag postade mitt :P

sarataha10
0

Tack så mycket alla!:) jag ska prova detta:)

Anna4077
0

Man kan täcka över gallret så mycket som hamstern når av gallret.

Anna och taxen Max

sarataha10
0

Jag har haft han i 3 dagar typ, jag tar ut han varje dag , jag har en liten utebur jag kan bära när jag kanske är ute med han i stan eller nåt:)

Michaela98
0

Min hamster bet mycket på gallret när han va liten och då tryckte ja in en massa kartong bitar som han bet på några dagar sen så slutade han ;p

Anna4077
0

#6 tar du med hamstern på stan?

Anna och taxen Max

sarataha10
0

Kan du förklara hur du lägger in kartongbitar?;) Asså inte direkt stan jag har en mini-ute -bur så jaag har den där så Tar jag ut den till frisk luft:)

Anna4077
1

Jag tror inte det är så jätte bra :S dom tål ju inte vilket väder som helst. Visst hade jag min hamster ute när vi var iväg med husvagnen men det var lugnt och tyst och på landet. Akta så den inte blir förkyld. För mycket stress är inte heller bra. Ser inte varför man ska gå ut och gå med en hamster så det rekommenderar jag verkligen inte

Anna och taxen Max

[RedHood]
0

Skulle inte säga att stan är så frisk luft…mycket rök och dålig luft av avgaser och liknande. Så skulle inte rekommendera det. Ute på trädgården är ju mycket bättre. De blir väldigt lätt förkylda som Anna4077 säger så du får akta dig för det.

sarataha10
0

Ok Tack så mycket :)

Michaela98
0

#9 man river av små kartong bitar och trycker in dom i buren och viker dom om det behövs :D