Spattig - hur gör man?
Min pojkvän är den enda som tagit upp min hamster hittils, och han har tappat den de gånger då han är spattig och absolut inte vill. Vill ju kunna hålla i honom utan att vara rädd för att han ska hoppa ur min hand, och jag vill heller inte tjuvhålla - ja, näst intill klämma sönder honom!
Min fråga är hur man får bort det?
Tam lär den ju bli med tiden, men försvinner det där spattiga?

Bebisar kan vara spattiga och skuttiga när de är små. Det går över med tiden. Men däremot om han blir tappad så blir han rädd och då vill han absolut inte och då kommer han att försöka hoppa iväg igen.
Du ska absolut inte hålla fast den när han är sprattlig, då blir det bara värre och hamster förknippar handen med nått otäckt..
#1 Nej, jag vet det, men vad ska jag göra när han skuttar ut då?`Jadu, då får jag bara vänta och se..
#2 Mjo, har inte hållt i hamstern än, så jag har inte gjort något. Men jag vill inte tappa honom =(
Jag tar nu hand om en hamster som nyss kommit hit och han skuttar o far, men jag tar och läger honom i hagen o lägger ner handen så får han klättra upp. Sen klappar jag honom lite och sen klart, så får han gå tillbaka till buren. Mitt tipps är att du gör så :).
#4 Jag tror inte min hamster vill veta av mig, för han är inte ett dugg intresserad av mig eller det jag håller på med, så jag får närma mig honom försiktigt. =/
Min hamster var likadan, tils jag köpte en ny Bur. Den förra var en habitrail safari Bur med liten öppning. Men med dunaburen jag har nu, så har jag hållt henne i buren tack vare dom stora öppningarna, så nu är hon handtam och sitter kvar i handen hur länge som helst och myyser, hon var vääldigt sprallig förut hon med ;)
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

# Du måste låta honom "landa" lite hos dig. Du har väl inte haft honom så länge. Det är en stor omställning för en bebis med ny Bur, nya omgivningar, nya dofter osv. Och i slutändan så är det en liten, liten hamster och du är stor och främmande. Det måste få ta lite tid, man ska inte stressa de små då tar det bara längre tid.
Jag har också läst någon stans att man ska låta den vara i sin nya Bur i ett - två dygn så den vänjer sig vid omgivningen.
#6 Jag har den största samlalåda som finns, så det finns en tillräckligt stor öppning ;) Jag får ha lite tålamod..
Den va helt ensam igår ifrån 5 tills nu på morgonen då jag försökte få lite kontakt. Dessutom är det en hamster som sover tungt, för när jag hämtade honom trodde jag till och med att han var död! =P
Låt honom vara tills imorgon och börja grejja lite mer med honom då. Då har han antagligen bott in sig bättre och känner sig tryggare i sitt hem.
#11 Ok, det ska jag göra.
Funderade på en till sak angående detta. Är jag elak om jag inte törs ta ut honom ur buren för dagliga äventyr för att han är så spattig än så länge? Vill inte riskera att tappa honom eller liknande.
När jag hade hamster för något år sedan som jag köpt i djur affär så började jag med att låta henne vara ifred i sin Bur de två första dygnen. Sedan började det jobbiga: Jag satt med min hand i buren i säkert 1 timme om dagen i små 20 minuters pass. Jag hade alltid något gott i handen och det började med att hamstern gömde sig i huset. Hon kom sedan närmare och närmare för varge dag och den dagen då hon satte en liten tass på min hand blev jag överlycklig. Jag gav henne en nöt och efter att jag hållt på såhär i en vecka så var hon tam och vill frivilligt gå upp i min hand. Hon kunde sitta stilla i handen och se på tv med mig osv. Så det fungerade jätte bra.
Det kan man prova men det är nog viktigt att hamstern får ett bra första intryck av er. Ta det lugnt nu i början.
#14 Hmm, ja, det började inte så bra när vi kom hem då min pojkvän hade lite brottom iväg… Men nu har jag suttit med handen i buren lite då och då, "följt efter" Toel lite försiktigt då han inte är intresserad av mig och även klappat honom lite försiktigt, men då blir han rädd.
Han är dessutom köpt ifrån en privatperson, så han måste ha varit hanterad något iaf.
Så eftersom han är så ointresserad av mig är det bara att jag får ha lite tålamod och hoppas på att intresset kommer med tiden. Han är ju trotts allt inte så gammal, runt 1 månad…

nu har det varit mkt nytt för honom, resa, mkt nya dofter,ljud,rörelser,liten box,lämna den trygga tillvaron med bus å lek med syskonen osv.
tänk dej ett litet barn i ny skola utan inväjning å inte känner nån el miljön, hur osäker å undandragen kan inte de bli. lika med ett djur i ny miljö.
den är ju van vid hantering å kommer att ge sej när den är trygg.
skapa små rutiner som tex en godsak till frukost,en sång el vad du nu vill skämma bort den med.
att sjunga vaggvisor på tex kvällen är nåt de lär sej att nu är det snart kvällsmat å så blir de på alerten å sitter där sött å inväntar sin del.
vill du hålla den så greppa med två händer, håll som en kupa,grotta då kan den inte hoppa iväg å skada sej.
var inte rädd för att bli biten,det ska mkt till innan en hamster bits.
#16 Jo, förstår mycket väl att allt är nytt för min lilla krabat. En kille som sover tungt och ägnar nästan all sin vakna tid åt att försöka ta sig ut i form av att "steppa" efter sidorna, leksakerna eller mig är han inte intresserad av.
När min pojkvän tog upp honom höll han Toel som i en grotta precis som du beskriver, men han tog sig ur och hoppade tillbaka ner i buren, och då vart jag arg på min kille för att han höll på med min hamster, fast mest för att jag vart rädd när hamstern hoppade ur handen!
Är jag elak som inte tar ut honom ur buren en liten stund varje dag nu när han fortfarande är så spattig?

nä du är inte elak.
du kan göra annat än att ta upp honom.
lär honom att nu är det du som är matmor,dvs kommer med maten.
#18 Hmm, ja, han är inte enns intresserad när jag kommer med hans mat, han bara sysslar med sin fasadklättring =P
Nej, för jag vill ju inte ta ut honom ur buren så länge vi inte litar på varandra och när chansen finns att han hoppar ur (ja, chansen finns ju alltid, men när jag vet att han gör så) och gör sig illa. Vad hade han i sin förra Bur som han tyckte om att leka med? Har varken sett honom gnaga på något förutom lite mat eller klättrat, bara klättrat upp i matskålen och upp på boet för att ta sig ut.
Min ena hamster var så i början. Han var galen oh snurrade och gjorde volter för att komma undan när man tog upp honom. Men jag höll på mycket med honom och tog upp honom mycket och efter några dagar så slutade han. Nu sitter han fint :P
#20 Vilken tur, men jag väntar nog med att ta upp honom tills jag kan få honom att gå över min hand även om jag inte "blockerar" hans väg.
Dagens framsteg; Idag "steppade" han inte, som jag kallar det, efter väggen när jag var i närheten/i buren med handen. Känns skönt. Dessutom så stod han still en stund när jag klappade honom, vilket han inte gjort förut. Vet att de kan sitta still pga av rädsla, men det har han ju inte gjort innan, så jag ser det som ett framsteg.
Dessutom hade han dragit in två pappersbitar lite halvt i boet, det vart jag glad över =)
När han nu verkar börja bli lite trygg i buren så har jag ett bra tips hur du kan ta upp honom om du vill. Sätt ner en burk i buren som han av nyfikenhet antagligen går in i. Då kan du lufta upp burken. Där i kan han känna sig lite trygg och du behöver inte vara så orolig att tappa honom. Håll så burken i famnen så att han själv får välja när han vill gå ut på dina armar när han vant sig vid din doft och att det inte händer något otäckt hos dig.

här bodde han med brorsorna i en maxi duna.
vippbräda,stege,rör,flera hus,kartonger,låda med blomjord att gräva i,kruka med halv vuxet gräs att äta, å mkt annat varierade jag deras inredning med.
han är van att kunna klättra mkt.
tipset om burken är bra, välj en med låga kanter så han kan klättra över å sätta sej i ditt knä.
tänkte på steppandet. att de gnuggar sej mot burens insida är att doftmarkera buren, det är hans nya revir å det ska dofta hans.
de har en doftkörtel på var sida som de ibland stryker så hårt mot bursidan att håret slits bort.
den dan det händer bli inte orolig å tro att han är sjuk. det kan se lite läskigt ut när man ser att håret är borta å det nästan ser ut som två sår.
#23 Jaha, jag visste inte att det gjorde så, men jag antar att han gör det mer för att komma ut än att revirmärka.
Vilken burk? Hjälpte honom att "rymma" här för någon dag sedan, han lät mig knuffa på lite i rumpan tills det inte fanns något mer att klättra på och då gav han upp och hoppade ner.
Dessutom har jag, hör och häpna, fått honom att ta en spagetti som jag sträckte framför nosen på honom.
Och inatt hade han bäddad hela boet fullt, det vart jag jätteglad för =)
#24 Hoppar han på bakbenen efter väggarna?
#25 Ja, och kraffsar med framtassarna… Ska ladda in filmen så att ni får se hur det såg ut, filmade detta typ andra dagen. Ser mer ut som att han har panik och försöker rymma än att bara markera. Deesutom blir jag lite fundersam då han endast gör det när jag är vid buren eller "i" den..
#26 Så gör mina Varje kväll! Dom vill komma ut ur buren. Har man dunaburar/lådor så känner dom sig ofta mer instängda än i en gallerbur..
#27 Jaha, ok.. Kollade igenom klippet nu, han hoppade kanske inte så mycket, så han kanske revirmärkte? Lägger in klippet när jag fått in det i datorn iaf så ni får se..
Jag vill släppa ur honom ur buren, men turs inte än så länge då han är spattig, vill inte riskera att tappa honom eller liknande.
#28 När dom revirmärker springer dom på alla fyra och med svansen rakt upp och stryker sig mot väggen. :p Så jag tror att han hoppar efter buren för att vilja komma ur :) Så har ALLA hamstrar jag sett som bor i dunor/lådor gjort, så det är inget farligt :)
#29 Jaha, ok.. Jag trodde att han antingen gjorde så för att han ville rymma eller för att han va rädd för mig ;)
Såhär mor Toel iaf, ska plocka bort lite papper då han tydligen inte gör något med det =P Sedan ska plastlådan ur, men tänkte att han kunde få "rensa" ur maten som va i den först, dessutom så hade han ju den när han kom så jag tänkte om det kanske kändes lite tryggare för honom att ha den i buren.

när han ligger i godisbyttan å är klarvaken då kan du lyfta upp han i den.
kanske underlättar lite å du slipper jaga honom för att ta ut honom.
han är inte van vid sån typ av Bur så han hoppar nog för att han är van vid att kunna klättra på bla repstegen och gungbrädan.
han vill nog komma ut å se omgivningen också å försöker ta sej ut.
har ni nån liten toa el annat sladdfritt område där han kan vara fri en stund?
utnyttja att han vill komma ut då lär han sej att enda sättet att komma ut är att bli upplyft.
de lär sej sånt rätt fort.
#32 Han sover inte i godisbyttan, antingen i huset eller i något hörn. Men jag törs ju inte lyfta upp honom, han hoppas ju garanterat ur, varesig jag kupar händerna eller inte.
Jag ska kolla hur det ser ut på toan, men just nu kan jag inte ha honom där inne för vi har en tröja som droppar glykol, får bli imorgon i sådant fall för jag ska tvätta tröjan idag och städa undan glykolen.
Han har dessutom stege upp till lådan, men den ligger under pappret ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kolla ifrån typ 0.30
#34 Det är precis så mina gör! Alltså inget farligt. Dom försöker bara ta sig ut :)

han är ju nyfiken å social.
kom ju ut från huset när du lockade.
han vill garanterat ut å spana in omvärden lite.
byt ut huset till ett utan botten då kan du lättare kolla om han är vaken å du tar upp honom vid rätt tillfälle dvs du väcker honom inte när du lyfter på huset utan han kan ligga kvar å sova ut.
dessutom blir plasthusen lite för varma.
#35 Jaha, ja, alltså en av minna tankar =P
#36 Jag har alltid haft kartonger och ett bottenlöst hur till min förra hamster som han sov i, men då mor har slarvat bort alla mina saker så kan jag tyvärr ge honom varken ett sådant hus eller de andra leksakerna jag har just nu.
Toaletten bör gå bra att släppa honom på, ska kolla upp det som sagt. Och både pratar och har handen i buren dagligen, ganska långa stunder..
Måste bara visa en sak, min pojkvän som igentligen inte ville ha hamster och tyckte att dom är fula och äckliga, jag börjar tvivla, hittade honom såhär en morgon, han ser lite smått intresserad ut ändå =P Tvivlar på att man läggar sig på golvet för något man avskyr =P
Dessutom satt han med mig och pratade med Toel igår, samt klappade honom lite =P

typiskt killar
för vissa sitter det hårt åt att erkänna att de gillar djur.
min man påstår sej inte gilla hamstrarna men ändå kan jag se hur han är där å klappar dom,ger en smybit av sin frukost el pratar med dom.
igår gick han å bar på en av dvärgarna så hans snack om att inte gilla hamstrarna tror jag inte ett dugg på längre.
#38 Haha, ja, det va likadant med min vovve, han tyckte att det bara va "en vanlig jycke" som han uttryckte det. Men nu så mer eller mindre älskar han hunden, fast mest i smyg =P Här ligger de och myser i sängen..
Vad hade du för namn på Toel hemma hos dig?

Zheverez Zuzèzil heter han i papperen.
ska maila det idag till dej.
#40 Ok, tack så mycket =)
TIll min molly tog det 3 månader att fåå bort spattigheten och sprattligheten.
Det går bort med tiden!
Kämpa till slut men kläm inte! :D
H:Lollia97
Ps. hoppas det går bra =P
#42 Ja, jag får helt enkelt ha lite tålamod ;)
Idag ska vi iaf vara inte på toaletten och "leka" lite. Ska släppa honom och sedan ska jag sitta på golvet och göra något och förhoppningsvis vill han tillslut komma till mig.
Men tror jag förstörde en del igår, vet att det brukar bli "gropar" i pälsen på deras höft eller hur jag ska förklara det, men det såg ut som att det var ett hål som det kom vätska ut ur, så jag tänkte ta upp honom och kolla då det är svårt att köra ner huvudet i lådan =/
Som någon sa "det ska mycke till för att en hamster ska bita", vet inte riktigt om det stämmer, för när jag försökte ta upp honom så hoppade han till och jag tror han tänkte bita mig, så jag släppte och vart ganska rädd.
Hoppas verkligen inte att han tappade förtroendet för mig nu…
Han springer iaf över min hand om jag har den i hans "hoppa efter väggen"-bana, men jag antar att han ser mig som en del i Bur materialet för han tänker inte något vidare på att det är min hand, utan bara kutar över den raskt.

du förstörde nog inte det ni byggt upp.
han vet att det är din hand han skuttar över, det känner han på lukten samt att den inte finns där hela tiden.
#44 Är du säker på det ,för han lägger lixom inte märke till den, utan bara kutar över.
Han och jag ska iaf ha lite lek och "lära känna varandra" terapi idag, vå får hoppas att det hjälper =) Om inte annat så lär ju kan bli glad för att få springa ikring.
Oj oj oj.. Min lilla Toel…
Han tycker säkerligen att det är kul att kuta ikring inne på badrummet, han har varit där i typ 25 min och vill inte gå in i boet eller låta sig plockas upp.
Sen har jag upptäckte en ganska märklig sak, han tillåter inte bajskorvarna komma ut själv, utan han plockar bort det =S Skumt beteende, har haldrig sett att hamstrar för så förut.
#46 Totte gör också det. När de kommit tillräkligt långt ut då plockar han bort dem själv.
min nyis är väldigt sprattlig och hoppig av sig. hoppas som en liten kanin.
när dom skulle lyfta henne till en låda så jag kunde få hem henne, toog hon världens hopp in i buren igen, hoho.
#48 Haha, jo, känner igen det där =P

är de hårda i magen så kan de sitta å plocka ut korvarna.
hos ungar kan det sitta kvar länge då mor hjälpte till att hålla efter å plockade ut. utan mor måste de sköta det själva. hos vissa går det aldrig över utan de fortsätter plocka ut korvarna livet ut.
bli inte förvånad om du ser honom äta upp nån korv. de kan ibland göra så vilket beror på att de tycker det luktar gott, osmält mat som passerat å som de tuggar om, mineralbrist som de fyller på med nytt från avföringen(mineraler som passerat systemet återvinns,tuggas om å tas upp lättare andra gången de passerar igenom tarmsystemet)
de kan även kurera sej själva av att äta nån korv. de återställer tarmfloran.
det är ungefär lika för alla däggdjur när de äter sin avföring.
lite äckligt men hos hamster märker vi knappt nåt, värre är det med tex vissa hundar.
Kom bara att tänka på det här med att "klappa" hamstrar som ännu inte blivit så tama, det är enligt mig helt överskattat. Kan vara väldigt frustrerande när man ska låta någon hålla i ens hamster å det första dom gör är liksom att bara kladda, klappa, stryka å mjuka å man ser hur hamstern bara vill komma undan,, speciellt tänker jag nu på hamstrar som inte är så handtama. Först och främst handlar det ju om tillit, de ska lära sig att lite på en och känna nyfikenhet inför ens möten. Att de kommer fram och nosar på handen är alltid ett bra första steg, men jag känner igen det här du beskriver med att " de intresserar sig för allt annat än mig". Ibland är det nästan som att man inte existerar *haha* Nu när jag fick hem mina två nya hamstrar insåg jag ganska snabbt att det skulle ta lite tid att få dem mindre spattiga,, de flög ur handen när man skulle ta upp dem osv osv. Ville inte alls sitta stilla.. å det fanns inget som helst intresse i mig tyckte dom. Men. Jag körde på tekniken att ställa in buren i badrummet- hamstern får klättra ut själv. Å sedan bekantar vi oss lite smått pö om pö. Det gör ganska mycket att man bara finns i närheten, att man sitter hos dem när de springer på toalett golvet och att man pratar med dem, de vänjer sig vid sin röst, ens doft och ens rörelser. Tillslut börjar man se den här nyfikenheten- att de faktiskt kan komma fram till en och börja undersöka en..
sedan får man ta nästa steg och lära dem att händerna inte är farliga. De är snarare vägen till att få sprigna fritt! Associerar de händerna med mat- eller att de lär sig att de får komma ut ur buren och springa och utforska nya miljöer, då blir handen något positivt :-)
Aja, jag skulle kunna skriva en hel novell :-D men det är bara att ha tålamod och vara uppmärksam på sin hamster, och att man låter det komma lite eftersom. Ju mer man umgås med dem desto lättare är det att lära känna varandra.
Hoppas det går bra nu, jag ska hålla tummarna att han börjar slappna av mer :-)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#51 anldeningen till att jag stryker honom över ryggen är för att han ska veta att jag inteär farlig och vänja honom vid beröring.
Har personligen inte vågat ta upp honom än, då han är spattig.
Har däremot haft honom lös inne på toaletten, i över en timme tills jag personligen tröttnade på att sitta på golvet och fick tag i honom i en kartong och lade tillbaka honom. Han visar inge större intresse i varken mig, min hand eller de godis jag hade i handen stundtals. Däremot brukar han inte ha några problem att bara kuta över handen lite då och då, ibland tvekar han dock.

Många hamstrar tycker inte om att man stryker dem över ryggen. Just för att de är så små så kommer ju de flesta av deras "hot" uppifrån. Då kan även din hand ses som hot. Bättre då att närma sig med handen framifrån, låta hamstern sniffa lite och sen stryka längs sidorna istället.
#53 Jag närmar mig ALDRIG hamstern uppifråm, iaf inte med flit, då min förra hamster nästan skrämde ihjäl mig när han hoppade till för att han vart rädd, så det vet jag ;) Brukar närma mig snett framifrån typ, och sedan sticka fram fickrarna så att han får lukta och sedan stryka honom lite i pälsen.

Anledningen till att jag skrev så var att du i inlägg #52 skrev att du strök honom över ryggen. Då är man ju ovanifrån.
#55 Jo, det vet jag, men då vet han ju redan att jag är där, om jag närmar mig honom ifrån sidorna ;)
Vill uppdatera detta!
Har fått börja hålla honom i handen nu, utan att han hoppas ut. Jag får helt enkelt hjälpa honom att "rymma" för att få upp honom i handen. Om jag försöker något utav de andra alternativen att ta upp honom så hoppas han till, som att han försöker bita mig, eller kutar iväg!
Det går sakta, men framåt!
Va bra att det går frammåt! 

kul att det börjar gå bättre nu då :)!
#57 Sicken sötnos :)
Jag hade ungefär samma problem med Petra när hon var mindre.
Hon var otroligt spattig och tog första chansen hon fick att hoppa.
Och gillade inte att bli upplockad.
Efter många om och men har hon blivit mycket bättre, nu 4 månader gammal.
Hon gillar fortfarande inte att jag plockar upp henne ur akvariumet.
Men hon klättrar gärna upp längs armen så fort man sätter ner den, samma med transportburen.
Lyfta ner henne i akvariumet går bra, men inte tvärtom.
Här har det helt enkelt varit tålamod som gäller, och att hon associerar min arm med något bra.
Har fortfarande inte kommit så långt att hon sätter sig i handen, men det gör inte ens min hane som är jättesocial.
Så det är väl ett önskemål. =)
#62 Min hamster bör vara runt 4 månader, har inte riktigt koll. Han har gått ifrån ingenting till att lura upp honom i handen, hoppas att vi fortsätter att göra framsteg.
Vill bara uppdatera och säga att jag nästan får upp honom ur buren dagligen nu, han blir lättare och lättare att få upp. Det går sakta men framåt!
Vad bra att det går frammåt :)
Haha, ja, skam den som ger sig! =P
Jag hade alltid något gott i handen när jag stoppade ner den när Roffe va sån. Efter det så blev han en helt annan hamster. Men hade alltid en ärta (favorit godiset) i handen varje gång jag stack ner handen i buren. Men något du aldrig ska göra är att greppa hamstern uppifrån. Gjorde det en gång och gissa om jag fick en sur hamster. Lyfter bara upp honom om han kryper upp i handen på mig. Ibland har jag problem att få honom gå ur handen och har inte hjärta att knuffa ut honom :p
Anna och taxen Max
Tråden är gammal 🙂
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Usch va pinsamt :p glömmer jämt att kolla datum. Pinsamt
Anna och taxen Max
#69 Hihi så är det ibland🙂
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Anna, ingen fara. Vart lite glad att tråden kom dök upp. Fick se gamla bilder som jag inte längre har kvar och vart påmind om saker jag glömt :-D Tack för att du delade med dig :-D
haha kul att den e tillbaks! hamstern är väl död nu? men hur blev det till sist med hamstern lyckades du få honom tam förr eller senare?
#72 ja, toel avled för några år sedan. Trotts att han var spattig och lite knasig i början så vart han helt normal att hantera tillslut:-D
Vägen till hjärtat går genom magen ;)
Prova att ge honom lite god mat i handen. (Jag orkade inte läsa igenom hela tråden så jag vet inte om ngn annan redan har gett dig det tipset :) )
Lydia & Tindra