Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1292 ggr
camilla85
0

Kan de bli dagdjur?

Hamstrar är ju nattdjur och jag och barnen är vakna på dagen. Kan de ändra dygnsrytm så de är vakna på dagen istället? Skulle vilja att buren stod i vardagsrummet men här är det ju mycket ljud och rörelser hela dagarna så undrar hur bra den skulle trivas? Ska jag ha den uppe där vi i princip aldrig är förutom när vi sover så ser vi ju den aldrig och vad ska vi då ha en till.

Börjar bli så sugen på att skaffa en liten guldis =). Men ja frågan är passar det oss?

jossa5
1

Jodå, det går att få dom att vara vaken på dagen. Om man börjar väcka den vid en viss tid och gör det så kommer den ju ändra på dygnet, precis som människor.
Det blir ju dock inge bra om man väcker den hela tiden. Nu vet jag inte hur små dina barn är, men om dom är och petar på den titt som tätt när den faktiskt sover, så är det ju inte alls bra.

Kan dock inte svara på hur bra den kommer trivas. Jag har min dvärghamstertjej i v-rummet, men det är bara jag och sambon som bor här, och då blir det ju inte så mycket ljud, även om jag antar att det är en hel del. Men hon verkar inte ta skada av det. Hon sover även om vi för ljud.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

camilla85
0

De kanske vänjer sig vid ljuden också och kan sova ändå. Jag har tre barn och äldsta är 4,5år så de är små men jag skulle ju absolut inte låta de vara och greja med den hela tiden. Hamstern skulle vara MIN och de  kommer nog inte få hålla på så mycket alls med den då de är så små och hamstern också. Ge lite mat och sånt räcker för dom. Är lite sugen på marsvin eller kanin också så har inte riktigt bestämt vad jag ska skaffa men känns som att hamster är det lättaste och vissa dagar om man inte har lika mycket tid så känns det som att det inte gör hamstern lika mycket eller tänker jag helt fel? Tycker det skulle vara kul också få bygga i buren och tänka ut nya roliga saker till den =).

jossa5
0

På sätt och vis har du väl rätt, det är ju ett litet djur som inte kräver så mycket, men samtidigt ska man ju inte tänka "Bara en hamster, den klarar sig själv".
Men hamster är nog det lättast, lever kortast liv, och behöver ingen kompis som ett marsvin skulle göra. Kanin tror jag klarar sig själv, men lever ju längst av dessa tre.

Ett alternativ skulle ju vara att skaffa dvärghamster, och då två (som man ska ha enligt lag), för har du inte tid att grejja någon dag så har dom ju iaf varandra som sällskap. I såfall Vintervita eller Campbells.
Men oavsett djurart så ska man ju helst ta upp dom ur buren, gärna varje dag och låta dom springa av sig och leka i en hage, så att dom inte får tråkigt i sin Bur.

Mvh,

camilla85
0

Ja självklart så ska man ju hålla på med dom varje dag men ibland kan det vara så att tiden helt enkelt inte räcker till eller man är super trött.

Tycker dvärgarna är alldeles för små och har därför känt att guld passar bättre men önskar verkligen att man kunde ha två av dom för då hade jag helt klart skaffat det.

camilla85
0

Men hur är dvärgarna? Får för mig att det är mer aktiva och snabba kanske lite mer svårhanterliga än guldisar. Är de lätta att få tama?

jossa5
0

Jo, dvärgarna är ju mindre och snabbare än guldhamstrar. Har inte haft guldhamster själv, så jag kan inte jämföra om dom är mer svårhanterliga än dvärgar. Men min dvärgtjej (hon bor själv, då hon inte gick ihop med sin burkompis) är inte alls svår att hantera. Köpte henne från uppfödare, och hon är hur go som helst.
Kan både sitta/ligga still i handen en stund, men är nyfiken och sprallig med. Jag tycker inte att dvärghamstrar är svår att få tama.

Men sen beror det ju på vilken dvärg du köper. Vintervit är den största av dom, och det är sån jag har. Hur fin som helst. Campbells är väldigt lika Vintervit, både storlek och som jag förstått mentalt.
Roborovski är den minsta sorten, och det är mer en "titta på-hamster" än en "leka-med". Dom är små och har mycket spring, och är lite svårare att få tam.

Men ja, som du säger så räcker inte tiden alltid till. Så är det nog för alla. Men bara man har tid att byta vatten/mat och sanden, och att man hinner stanna och prata en sväng iaf. Sen får man väl ta igen lite gos och lek nästa dag när man har mer tid. :)

Mvh,

[GeeGee]
0

Jag anser att man ej bör ändra dygnsrytmen. Vill man ha sitt djur vaken dagtid så köp inte ett nattdjur. Det är inte inringt snällt mot dem att ändra hela deras dygnsrytm bara pga att ni ej vill att den ska sova. Det enda jag tycker är ok är om man väcker den tidig kväll, typ 6 tiden. Då ändras inte hela rytmen.

Roonja
1

Mina blev oftast "dagsdjur" av sig själva! :) Var jag hemma på dagen och såg de vakna så tog jag upp dem och gosade med dem, det var inte så att jag väckte dem, men snart ändrade de dagsrytmen själva, och ville upp på dagen. 🙂

jossa5
0

Jo, min dvärghamster är så med. Hon är vaken en stund på morgonen när jag kliver upp, så jag pysslar lite med henne då. Sen sover hon och är uppe på kvällen (runt 18-19tiden) och är uppe tills jag går och lägger mig.

Mvh,