Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 817 ggr
Michaela98
1

Inte ätit på länge..

Hej, Jag skulle uppskatta allas hjälp då jag är väldigt orolig och vet att det säkert är slutet. Min hamster Melvin på 1 1/2 år ungefär har inte ätit på vad jag sett 1 vecka..jag tror han "lever" på bananerna och drops som han får av mig när han ser gullig ut i sin Bur med dom små ögonen och stora öronen. Ialf så äter han nästan ingenting och jag gav hoonom nyss tomat sallad majs och gurka men hittilssa har han bara slukat i sig 1 tomat bit samt majs bit..jag är super orolig .. Han dricker som vanligt också. Tacksamm för alla svar Michaela

Scorpio97
0

Du kanske ska låta bli att ge godis då? (; Djur gillar sötsaker precis som oss, och lär dom sig att dom får tillräckligt mycket godis för att bli mätt på det, så kommer dom välja det framför maten.

Matvägrar han ändå, så prova olika grönsaker. Det kan ju även bero på att tänderna är för långa som han matvägrar.

//Jessie

Michaela98
0

#1 jag vet jag skäms över att ge honom sötsaker men jag känner mig elak men ja får ge honom majs o så istället nu så han får i sig mat och "tror" att d e godis för jag måste skärpa mig. Jag ska kolla tänderna imorrn och hålla bra koll på honom varenda dag. Tack för snabbt svar :)

[GeeGee]
0

Väg honom!!! Det är det viktigaste du kan göra. Då vet du om han gått ner i vikt eller inte. Har han inte det så äter han i smyg eller som sagt bara det han tycker är godast. Går han ner i vikt bör du uppsöka veterinär för de blir dåliga väldigt fort och det är inte kul om de svälter sig till döds =\

Sakura88
0

Kolla tänderna så dom inte vuxit sig för långa, då det blir väldigt svårt och smärtsamt för dom att äta.

Anna4077
1

Skulle också väga honom och hålla extra koll. Sedan sluta ge banan och drops. Djur har inte något behov av godis osv. Dom äter det sockriga och mumsiga om vi ger det men dom går inte och är tex godis sugna utan nöjer sig lika gärna med en god bit broccoli eller annan grönsak. I början köpte jag knäcker och drops till min men gick snabbt över till att bara ge honom grönsaker från handen. Ärtor är bra och ganska nyttigt, spenat, broccoli, blomkål är uppskattat här hemma mycket mer än drops och socker. Min "hamster godis burk" här består av torkade ärtor, morötter, oskalade solros frön, oskalade jordnötter, pumpa kärnor och osockrade cornflakes och osockrade vete puffar. Solrosfrön och jordnötter får han bara högst varannan vecka. Han älskar sin godis burk och blir helt till sig och ska dyka ner i den om han är lös och jag ska öppna för att ge honom godis. Har försökt ge honom smak bit ibland när jag ätit tex jordgubbar och en gång banan men det smakade han bara på och frågade vart hans ärtor var någon stans. Det är en människo grej med godis även om djur gärna äter det när dom får det. Jag menar en häst äter lika gärna havre som äpple. Det är vi som lär dom att äta godis. Tvivlar starkt på att vilda hamstrar äter lördags godis. Visst kan jag ha fel men tvivlar på att det är så.

Anna och taxen Max

Michaela98
0

#3 att jag inte tänkt på det? Men vad kan man väga honom på? Jag vet inte om jag har en köksvåg tyvärr.. #2 Ja jag ska göra det idag :) #4 jag förstår jag måste skärpa mig o sluta ge sånt..en sån där godis burk lät ju frestande att göra ;) Det dka jag nog prova istället! Nu har ja sett stt han nästan ätit alla grönsaker ur skålen men lite ligger kvar men ja vet att han får i dig något iallafall vilket visar att han inte matvägrar! :D tack för alla svar :)

hikaru
0

Han kanske har en matgömma?

//Sara

hikaru.se

Michaela98
1

#7 om det är så så är det antingen i huset där han aldrig är eller i 2 hörn där jag bara ser 1 banan… :/ så jag ver bart hans ställen är men han kanshe börjar gräva ner allt i toan elr ngt haha lol!