Hamster rör sig inte
Hej! jag har en guldhamster som jag fick för 1-2 veckor sedan. Han har hunnit blivit tam och brukar vara jätte busig och leka i buren på kvällarna/nätterna och när man håller i han brukar han springa runt i famnen. Men idag har han legat och sovit hela dagen (vet att han är nattdjur) och sen vaknade han aldrig på kvällen han brukar vakna vid 6 så jag väckte honom nu med lite gurka som han alltid brukar vilja ha men han kom inte ens ut och åt det utan bara nafsa på min nagel sen gick han in i huset igen. Nu alledes nyss så tog jag upp honom och han gick sakta ner under mitt linne och helt stilla och rörde inte på sig alls så lyfte jag upp han och han var helt still han brukar gå i handen men nu låg han bara där i handen (levandes såklart) jag är jätte orolig över han nu om han har brytit ryggen, benen eller något. Direkt jag satte han i buren la han sig i huset. Någon som vet vad det kan vara?? :(
Hjälp!! Vad har hänt med han? bör jag åka in till veterinären?!!! :(
nu är buren i hallen med öppen dörr så han ska få lite luft (mamma trodde det var för att det var för varmt i mitt rumt) jag tror mer om han kan ha brutit ryggen eller är sjuk… jätte tacksam för svar!!!
Om du känner dig osäker så åk till veterinären :)!
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Om han har brutit ryggen så kan han inte gå alls. Så det är nog inte det. Men något är det! Säger som #3, åk till veterinären eller ring veterinären om du är osäker! :) Hoppas han blir bra snart!
Hälsningar från oss 
#3 Ja men jag vet inte vad det är med han om det kan vara att det var för fuktigt och varmt i mitt rum eller om han blivit sjuk.. om han är såhär imorgon också så blir det veterinären!! :(
#4 Okej då är det nog inte det, för han kunde gå till sandlådan och lägga sig där. Får väl göra det, stackars peppar :( Han är bara 3 månader och fick han förra veckan!
Stoppade han nu i bollen men han sitter bara där, springer ingenting :( La i gurka också men det åt han inte.. och kollade nu ihuset och såg att han hade massa mat där och bajs så det är inte förstoppning eftersom han bajsar. Min lilla bebis :'(
Vart köpte du hamstern? Mina kompisar köper guldhamstrar från djuraffärer och då dör ganska många efter 1-2 veckor. :/
Ring eller åk till veterinären om du är osäker så att h*n blir genom checkad. :)
http://ask.fm/JessicaReips
Han kan ha stukat benet, min betedde sig ungefär likadant men han åt och så :).
#8 Jag köpte han hos en privatperson som verkade ha skött om han bra och så, ville inte köpa från djuraffär har hört så dåligt om det!
#9 Fast han haltar inte.. nu är han uppe och hänger i taket - ser ut som att må bättre nu men fortfarande lite ''slöare''. Kanske va så som min mamma sa att det var för varmt i rummet? Nu är 2 dörrar öppna + mitt fönster.
Om han hänger i gallret är han uttråkad och behöver mer aktivering, men det är nog inte det som gör att den är så slö.
Tänkt bara på att när ni har öppet att det inte blåser, för då blir han kanske förkyld. ;) Funderar på om det kan vara värmen .. Men hamstrar är ökendjur tror jag ..
Live
Laugh
Love 
Kolla temperaturen, hamstrar kan bli överhettade så kolla på nätet vilka temperaturer som är farliga för hamstrar. Du kan också pröva att lägga in ngt svalt som en sten eller en keramik bricka som han kan ligga på och svalka sig. Om det inte är det så kolla med veterinären. :)
ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ
Testa att flytta hamsterburen till ett svalare rum. Försök få i han lite vatten med, kanske gurka? Men blir han inte bättre så åk eller ring till veterinären.
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Trött?
jag tycker du bör ringa om råd först o se vad vetrinären säger :( hoppas H*n blir bätte!
Min klättrade i gallret när han hade stukat benet :).
Nu har jag flyttat han till ett svalare rum (förhoppningsvis) ca 24 grader där nu. Jag var idag och köpte nya saker till han blandannat en tunnel och hängmatta + så har han en äggkartong,sandlåda,trähus, ''trästege'', en övervåning där matskål står men ändå så går han och klättrar, hänger och gnagar i gallret - han kan ju inte vara uttråkad? han vill inte leka med sakerna ;/ tror han hänger för att han vill ut ur buren för när jag öppnar buren så klättrar han direkt ur och när jag stoppar in han igen så hänger han i gallret igen haha.. svårt med det där.
Jag har inte hört med någon veterinär än.
#16 Jasså? :o Hmm, ja fast han haltar inte? Hur såg du på din hamster att han hade stukat benet?
#13 Har försökt ge han både igår och idag gurka, tomat och paprika men han vill inte ha han har knappt ätit på ett tag! :/
#17 Min ramlade ner från en handduk 1,5 meter upp xD Så han haltade ganska rejält men vi åkte till veterinären dagen efter och han vilade upp sig och blev helt återställd :)! Ge han Barnmat! Groddar, ( alfaagroddar, ärtskott osv) välling också :)!
Mår han inte bättre nu tycker jag du ska ta honom till veterinären eller iallafall ringa dom och rådfråga dom.
Anna och taxen Max
Det är väldigt svårt att veta med han.. ibland så är han helt stilla och när han går så ser han ut som en ''platt matta'' som går om ni fattar vad jag menar haha! Men ibland så som nu så är han uppe och klättrar igen, vet inte vad jag ska tro..