Blyg hamster som sover mest
Har haft våran jättesöta snart 2 mån guldhamster i 4 dagar. (från uppfödare). Första dygnet var hon helt ifred i buren. (duna 70 bred med trähus, alspån, mat, vattenflaska, toalett, rivet toapapper. Efter första dygnet fick hon lite gurka från våra händer, och tog vi upp henne försiktigt en kort stund. Efter andra dygnet fick hon vara i en gallerhage med leksaker. Antar att det var lite tidigt för sen tycker jag att hon inte är lika aktiv i buren längre .
Hon sover mest, (vet att hamstrar är nattdjur och sover på dagen) vaknar till liv efter vi lagt oss ca 23 och biter lite på gallret i taket en stund och bökar runt. Hamsterhjulet vet hon inte hur hon använder än ;-) Hon är nog lite blyg så vi får ha tålamod. Men någon som har något tips?
*Är det dumt att göra om lite i buren, ställa dit hamsterhjulet kanske? eller ska hon få vänja sig mer?
*Fortsätta mata henne ur handen ett tag till innan vi tar upp henne, eller?
* försöka väcka henne på em ca kl 16 så hon är vaken lite mer när sonen 8 år, är vaken?
Vet inte vad ni ska göra, men hamstrar ska inte ha Hjul förrän de är 5 månader eftersom det kan skada deras rygg 🙂
Men jag skulle väcka hamstern lite tidigare ungefär kl 8. När ni väcker henne kan ni ju prata lite vid buren och så där och sedan locka ut henne ur huset med lite mat. Så att man inte bara lyfter på huset liksom 😛
Hon är väldigt söt iallafall 😍
Vet inte vad ni ska göra, men hamstrar ska inte ha Hjul förrän de är 5 månader eftersom det kan skada deras rygg 🙂
Men jag skulle väcka hamstern lite tidigare ungefär kl 8. När ni väcker henne kan ni ju prata lite vid buren och så där och sedan locka ut henne ur huset med lite mat. Så att man inte bara lyfter på huset liksom 😛
Hon är väldigt söt iallafall 😍
Ja, man kan väcka dom tidigare, och gör man det varje dag, så kommer dom att vänja sig, precis som människor. Det är inget som hamstern tar skada av (om man inte håller på och väcker var 10 minut eller så).
Men prata mycket med henne så att hon känner igen era röster. Sen är det bara att mata med något gott (inte bara godis), så kommer hon bli modigare. Plocka även upp henne försiktigt och sitt med henne i handen.
Men jättebra att låta henne komma ut i hagen.
Ta gärna bort hjulet, som #1 skrev, för det är inte bra för deras ryggar. Det finns andra roliga saker istället man kan ha.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Tack för svaren! ja hjulet tar jag bort så länge 🙂 Funderar på att sätta in ett "tak/våning" med trapp som fanns med buren, så kan hon klättra upp dit och boa in sig under med papper och mjukt torkat gräs kanske. Så här ser buren ut jag köpte, fast har ett större Hjul och tog bort våningen. http://www.grizzlyzoo.se/hamster-ovrigt-Meldgaard/hamsterbur-big-alex-78x47x25cm/
Hon når även vattenflaskan bättre ovanpå våningen, har inte sett att hon druckit ur den än.
Jag kanske inte är riktigt expert på detta men jag skulle inte göra så mycket i buren och vara så mycket på hamstern den första veckan faktiskt. För att hamstern ska vara så trygg som möjligt. Man kan ju självklart locka med mat i handen och röra runt i spånet men jag gjorde själv inte mycket mer än de den första tiden. :) Även tänkte jag fråga, hur lyfte ni upp hamstern?
Hon var vaken mer idag och åt lite morot ur handen, hon luktade även på handen och var halvvägs upp i handen innan hon backade (allt i sin egen bur) :-) Vi rörde runt i spånen och pratade lite med henne och så "skopade" vi upp henne från sidan i båda händerna. Hon var även mer vaken och aktiv självmant ikväll vid 19, men nu sussar hon sött igen 😴har förklarat för sonen 8 år också att vi måste ta det lugnt, så jag tror att vi fortsätter så här ett tag till innan vi tar upp henne
#6 Låter jätte bra :D
Vi har oxå en ny hamster, som kom till oss igår :) vi har låtit henne vara sedan igårkväll och bara studerat henne i buren. Först var hon överallt hela tiden och sprang runt runt. Senare på kvällen blev hon lugnare. Sedan var hon vaken en sväng i fm när vi bytte till rent vatten och la in mer mat. Hon hade ätit upp alla grönsaker. Nu på kvällen har vi haft nere händer i buren, och försökt ge henne solrosfrön som hon inte år. Och knäckebröd och det gillade hon. Imorgon fortsätter vi, så hoppas jag hon ska bli tam!