Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 2655 ggr
djurflikkan
0

hur mycket mat?

som rubriken lyder; hur mycket mat ger ni era hamstrar? isf vilken ras är dom? och hur mycket av vilket Foder? eller ska dom ha fri tillgång?

jossa5
0

Hamstrar, oavsett art ska ha fri tillgång till torrfoder.

Sen ger jag min dvärghamster (vintervit) grönsaker flera gånger i veckan. :)
Torrfoderblandningen jag har är en egengjord blandning, då jag inte tycker om djuraffärernas blandning.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[RedHood]
0

Till min guldhamster så har jag en ganska stor skål för torrfodret och då när jag ska fylla på så häller jag så botten täcks + lite mer. Hon får Hamster Nature. Hamstrar ska alltid ha tillgång till mat som #1 säger. Min hamster får även Färskmat varje dag.

djurflikkan
0

jag ger min dvärghamster fri tillgång. men jag ville bara veta om jag gjorde rätt och hur ni andra gör :)

[RedHood]
0

#3 Ber om ursäkt om det verkade tyket, menade inte det om det lät så :) Alltid bäst att fråga!

[Emmabengtsson]
0

Om hamstern är tjock så ska den väl inte ha fri tillgång, eller? 🙂

jossa5
0

#5 Jo, det ska den ha, men man kan ju ge den mindre. Men det står i lagen att den ska ha fri tillgång. :)

Mvh,

[Emmabengtsson]
0

Jaa för min får ganska mycket mat men hon äter upp det direkt sen är hon utan i flera timmar. 😮hon hamstrar det inte, hon äter upp de direkt!

ebbamedruby
0

hamster compeed + 2 sorters blandfoder från djurmagagazinet i en matskål som rymmer kanske 5 matskedar eller mindre, ibland strör jag ut lite grann fritt och tar bort skålen. sen har hon vatten och jag ger Färskmat varje dag (gurka, sallad, majs osv osv osv, finns extremt mycket att ge). och godis ifall hon är duktig på agilityn :)

jossa5
0

#7 Aha… Men strö ut det mesta så hon får leta, och ge lite mat i skålen. :) För då måste hon ju springa runt lite för att få sin mat ;)

Mvh,

[Emmabengtsson]
0

Jaa hon rör ju endå på sig rätt mycket bara för att ha 3 fötter…men verkar som om hon måste röra på sig mer! 🙂

jossa5
0

#10 Haha, okej. Tråkigt med tassen, men det kanske går bra ändå. :) Men är hon tjock då, eller bara lite större i storlek?

Mvh,

[Emmabengtsson]
0

#11 Ja det går bra, lite taskig balans ibland men hon mår jättebra! Alltså jag vet inte…fick henne av en kompis som inte hade tid eller lust att ha henne, har aldrig haft en dvärgis bara en guldis för flera år sen så…😮

jossa5
0

#12 Aha, ja, då kan det vara lite svårt att veta… Menmen, bara hon mår bra och äter så är det väl huvudsaken! :D Dom är ju gosiga även om dom är lite tjocka med! ❤️

Mvh,

[Emmabengtsson]
0

#12 Ja tänkte bara att det kanske inte är bra att vara för stor för belastningen av de andra fötterna/benen! Men hon mår bra och äter som en tok! Hon äter mer än min gerbil haha!