Färsk-mat tips?
Hej, läser att många av er ger baby-mat typ en tesked/matsked varje dag? Vad ger ni för smaker och så? Vad gillar era gnagare? :)
Sen också märkte precis att min müsli blandning har torkad banan, det borde jag ju kunna ge till min hamster? Den klibbar ju inte ihop några kindpåsar eftersom den e torkad? (jag gillar den inte dessutom så hade underlättat min morgon om bananen e borttagen ;) )
Hmm färdiga burkar köper jag oftast olika. Men lax, spagett imed köttfärssås m.m. viktigt att ingen lök eller kryddor i!
När jag gör egen har jag i vad vi har hemma, potatis, grönsaker, någon frukt, morötter m.m. Bara att koka och sedan mixa.
Banan är ju frukt och frukt=onyttigt, så det ska inte vara i stora mängder och för ofta :) Någon bit i veckan bara.. så varje dag rekommenderar jag inte att du ger. Och så är ju oftast frukt osv i musli sötad, så det är inte direkt "torka frukt, in i påsen". Det är mycket enkelt att torka själv, antingen in i ugnen 1 timme, vänd på frukten, 1 timme till 50 grader max. Eller så kan man lägga på en tallrik eller i ett snöre och låta det ligga där i en vecka kanske.
#2 , okej men bra info där om torkade bananen! :) Tack för de andra tipsen också!!
Frukt innehåller näringsämnen och vitaminer, så det är inte bara skräp. Brukar ge min plutt galiamelon, det älskar han :)
Min dvärg bara älskar färsk broccoli (men inte fryst). Han blir som tokig. Samma med färsk morot. Springer på bakbenen och sträcker upp fram benen så högt han kan :p
Anna och taxen Max
Min Zimba älskar groddar av alla de slag🙂
Okej härligt :) Min tjej är ju tokig i persilja! Men va bra, tack för alla tips :D
Tänk bara på att vara JÄTTE noga med att skölja ev färska grönsaker innan ni ger era djur detta. Dem är mkt besprutade med både det ena och andra. Även ekologiska grönsaker är besprutade med s.k miljövänliga medel. ( Vet jag med säkerhet då jag har vänner som odlar och säljer ekologiskt )
Krasse (eller smörgåskrasse) kan man odla hemma. Det tar bara några dagar för det att växa och kan odlas på hushållspapper (eller lite jord om man vill). Jag har en miniugnsform som jag odlar i. Det räcker att hålla det fuktigt. Detta kan du sedan ställa in i buren/rasthagen så hamstern kan äta själv. Krasse är vitaminrikt så det blir nytta och nöje samtidigt ;) På bilden har det vuxit i två eller tre dagar. Väntar man en vecka finns det massa gott. Kanske kan vara nyttigt med några vitaminer för mackan även för ägarna ;)
Jaha oj, men se där ja! :D Vart kan man få tag på frön till detta?
#9 Kolla i fröhyllan i antingen mataffärer eller blomsteraffärer. :)
#8 Coolt! Kan man odla i en plastbytta (mindre version av bigpack) och sedan ställa in? Tänkte gräva ner den i spånet så den är i samma höjd som resten av marken. Min hamster gnager inte på plast, hon har massor med plastsaker i sin Bur.
#11 Det går att odla i plastbytta också, eller på en tallrik om man så vill :)
Skithäftigt, blir till att starta ett litet projekt imorn då 😉
Haha jag ska med köpa det nästa gång jag åker till maxi :D
En fråga bara. Jag läste på någon sida att hamstrar inte ska äta stenfrukter, så som mango, körsbär osv. Varför? Är det för sött och innehåller för mycket socker?
#15 Näe, det är något ämne i stenfrukten som inte är bra för hamster. Kommer inte ihåg vad det heter just nu, men det bör inte ges.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Blåsyra?
Aha, är det livshotande? Har nämligen givit min hamster lite mango. Ytters lite!
Hej, tog bort min konto ett tag men nu är jag tillbaka. Har ni lust att ta bort mina inlägg? Vill börja om på nytt :)