Skaffa hamster som vuxen.
Jag är 28år och blir mer och mer sugen på att skaffa en hamster mest till mig själv men också till mina barn då jag vill att de växer upp med djur och lär sig att ta hand om dom på rätt sätt. Vågar knappt säga till folk att jag vill ha då de rynkar på näsan och undrar varför. Hur är egentligen hamstrar? Blir de gosiga och vill vara hos en eller vill de bara springa? Läst någon gång att det är bitiga djur stämmer det? Hur mycket bör man ha dom ute? Man har ju mer tid vissa dagar än andra men att bara sitta med den i flera timmar har jag sällan tid med. Tycker det verkar så roligt att få dona i buren och ha ett litet djur att pyssla med, mitt äldsta barn är 4,5år så för liten att greja själv men finns ju mycket de kan hjälpa till med ändå. Mest sugen på guldhamster men läste nått om någon sjukdom som härjar nu. Vad är det för sjukdom och gäller det för alla guldisar eller bara vissa län? Bor i sala (västmanland) någon som vet om någon föder upp i närheten?
Att du är 28 det spelar ingen roll för att hamster är ett sällskapsdjur exakt som hundar och katter ;)
när de är små så ha de verkligen mycket spring i benen men sen när de är ungefär 2-3 månader kanske lite äldre så bli de lugnare men de måste fortfarande vara aktiva.
Att bita det bero jo helt enkelt på hur tama de är men om du håller på med den och visar att du och dina barn inte är skadliga för den så kommer den inte att bitas :) tex. min lillebror är också 4,5 år o vi har inte haft några problem.
Guldhamster är större än dvärg, jag kan exakt ingenting om dvärgar hehe men jag älskar verkligen guldisar o jag vet inte man kanske så är guldisar bättre när man har småbarn hemma men jag är inte säkert på det hehe
Jag att själv ha hamster så är jag ny med detta men ha hjälpt min morbror mycket med sina hamstrar så jag berättade allt jag kan om de hihi så om jag har fel på något så får nån bättre än mig svara :D
Jag skaffade hamster lite innan jag fyllde 24. Inga barn i huset å jag ville ha något att ta hand om och älska. Hamstrar är olika precis som alla individer. Om man hanterar sin hamster rätt och ofta finns det ingen anledning till att hamstern inte ska bli tam och tillgiven. Men vissa har mer spring i benen än andra och en hamsters "gose tid" är kort från början. Ca 5 minuter. Om den bits går det oftast enkelt att träna bort. Jag hade jätte problem med min Roffe när han kom. Han attackerade min hand och bet en gång så jag blödde. Men nu är han som en liten ängel. Hade två små barn på besök och dom kunde klappa honom utan problem men det kräves tid och tålamod samt att man inte blir rädd och inte vågar fortsätta. Motion beror också det mycket på hamster. Min är helt hopplös att motionera så jag bara plockar upp honom flera gånger om dagen så ofta jag kan utan att väcka honom för mycket. Men ungefär en timme verkar de flesta ha som regel men dom dör ju inte av att inte bli motionerade en dag även om vissa kan tycka det är pest och pina. Det är papova som är väldigt smittsamt. Köper man från uppfödare bör det inte vara några problem. Du kan läsa mer om det på svenska hamster föreningen iFokus. Jag antar att guldhamster är bäst med barn speciellt små. Det är ju lite mer att ta i om man säger så. Själv är jag väldigt svag för dvärgarna. Tycker dom är helt bedårande. Det man ska tänka på är att dvärgarna ska vara i par och guldhamstrarna ska vara ensamma Köp från uppfödare. Då är det större chans att få en lugn och fin hamster då dom är fram avlade för just detta. Tycker själv det är ett underbart husdjur, har planer på flera. Ganska mobilt också :) min lilla skrutt är med oss på husvagns semester :) det går jätte bra även om han var tveksam i början.
Anna och taxen Max
Hamstrar är nyfikna djur som charmar de flesta ;) Mina hamstrar har mycket spring i benen men kan ibland tillåta mig att få en klappstund med de. Men naturligtvis beror det ju på vilken individ det är. Vissa hamstrar är mer för att låta sig gosas med och andra vill springa till nya ställen. Jag skulle inte säga att hamstrar är bitiga djur. Om man handskas ofta & varsamt med en hamster så blir den tam & kommer inte bitas. Hon ger mat och är snäll mot mig= vara snäll mot henne. Jag rastar mina hamstrar ca 1 timme var. Men du hinner rasta det just Du hinner. Ibland hinner man inte rasta de lika mycket och ibland har man tid att rasta de en längre stund. Sedan beror det också på individen, har den lust att rastas eller vill den ha det lugnt? Guldhamster är ett bra val. De är större och jag tycker att det är mer "hamster" i en guldis. Har ingen större erfarenhet av dvärghamstrar så jag kan inte uttala mig om de så mycket :) Jag tror du syftar på papova. Alltså sjukdomen. Jättehemsk sjukdom. Papova är ett luftburet virus. Endast guldhamstrar kan bli smittade av papova men dvärghamstrar kan bära på det, men inte bli smittade. Det finns inget botemedel mot viruset utan det är endast avlivning som gäller. Papovaspridningen i de olika länen i Sverige har jag ingen större koll på men du kan läsa mer om papova på svenska hamster föreningen. Lycka till med hamster valet! Btw har heller ingen koll på uppfödare i Sala då jag bor i centrala Stockholm ;) :)
Hälsningar från oss 
Jeg var 60 år da jeg fikk min første gullhamster, og det var ingen problemer! Satte meg selvsagt grundig inn i hvordan jeg kunne ta best mulig vare på Tamtara, pluss de tre hamstrene jeg hadde etter henne.
Noen foretrekker hanner, men jeg synes det er veldig koselig med hunner (honor). Når de er i brunst, liker de å bli strøket (smekad), og kan da sitte stille lenge, lenge! Ellers er det ganske raske og nysgjerrige (nyfikne) dyr som liker å være på farten! Men temperamentet varierer fra dyr til dyr - noen er mer lugne og gosiga enn andre.
Kjøp så stort Bur som mulig (én hamster i ett Bur - guldisar må bo ensam), og la hamsteren få være mye ute av buret for stimulans! Husk at de er kvelds- og nattedyr. Løpehjulet bør være minst 20 cm i diameter for å unngå ryggproblemer.
Ta kontakt med en uppfödare som er medlem av SHF for å unngå papova. Av vedkommende får du også råd og tips om skötselen.