Föda upp Dvärgguldhamstrar
Hejsan!
För ett tag sen drömde jag att min ena hamsterunge parade sig med min hamster Boris som jag hade för herrans massa år sedan. I drömmen var Boris väldigt liten likaså min unge(såklart). Minns inget mer, vaknade nog. Anyway…
Var i djuraffären idag och beklagade mig i min ensamhet över att anästan alla (trä)leksaker är anpassade för dvärghamstrar eller väldigt små och magra guldhamstrar… Till exempel trätunnlarna och alla coola och roliga hus/klätterställningar. Jag vill ha sånt till mina guldisar :(… Har även länge tänkt på att guldhamstrarna, speciellt från uppfödare, är så stora! Känns nästan som dom bara blir större och större! Jag tycker smäckrare hamstrar i mer viltstuk är finare på nåt sätt. Och en guldis behöver så enorma Hjul och stora jäkla hus som tar upp massa plats.
Skulle man inte kunna avla fram en ras som är mindre än uppfödarhamstrarna, även mindre än grossistdjuren? Selektiv avel med mycket engagemang och kunskap borde detta vara enkelt, eller?
ÄR INTE KLAR MED INLÄGGET ÄN, FORTSÄTTER OM 5 MIN
Nu har du skrivit att du inte är klar med inlägget, men det har gått mer än 5 minuter, så nu skriver jag lite svar…
En sak att tänka på med alla roliga leksaker, det är ju inte så att hamstrarna leker som vi tänker att dom ska leka. Har en "lekpark" och min hamster struntar helt och hållet i den. Det är roligare med toarullar och kartong man kan krypa i.
Men jag tror inte att guldhamstrarna blir större och större. För dom är väl inte jättesmå i naturen heller.
Vill man inte ha guldhamster så finns det ju flera dvärghamstrar som man kan ha istället.
Och jag tror inte att det är alldeles enkelt att avla fram mindre guldhamstrar, även med engagemang och selektiv avel. För innan du fått fram dom där små, så ligger det ju mycket bakåt i linjerna hur hamstern kommer bli.
Sen är det ju liv det handlar om, och jag tycker personligen inte att man ska hålla på och grejja hur som helst med hamstrar (eller andra djur) bara för att få fram en "finare" hamster.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Fuck alltså….. Skrev överlångt så hade jag inte längre behörighet att hantera inlägget när jag väl postat! Orkar inte skriva allt igen så vääldigt kort:
Jag är inte intresserad av avel i praktiken men i teorin är det intressant.
Vad är okej och vad är inte. Hur långt kan man gå med selektiv avel? Tycker guldhamsteraveln ligger på gränsen medans hundaveln generellt är helt störd. Avlar på uppenbart defekta och missbildade hundar.
Ja, i teorin är det intressant. Det håller jag med om.
Har inte riktigt sett hamsteraveln i Sverige som något speciellt, medan jag hört om andra länder som avlar enbart på utseende, och då kan det ju bli mindre bra.
Hundaveln är bara tragisk, i de fall där hundarna far illa av hur dom ser ut. Mopsar tex.
Man kan väl egentligen gå hur långt som helst, bara man har resurser och tid, och inte bryr sig om djuren i fråga. Tyvärr.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus