Hamster iFokus

Hamster

Etikettskötsel
Läst 2155 ggr
FemFem
0

Frågor om hamster

Jag har några frågor ang hamster:

1. Jag läser mycket om dem och såg på en sida att man ska desinficera matskål och vattenflaska dagligen. Vad desinficerar man med då?

2. Kan man ha en tidning på burgolvet och lägga ströet ovanpå så att det bara är att lyfta ut alltihop när man städar? Eller måste man skura buren varje gång?

3. Vad rengör man Bur och burinredning med? Räcker det med varmt vatten eller ska man använda såpa också? Eller vad använder man annars?

4. Om man använder hushållspappersrullar som tunnlar, finns det inte risk att hamstern fastnar där i då? Rullarna känns så himla smala, och så är de ju så lätta liksom. Funderar

• Redigerat 2021-06-06 10:49 av Herveaux
Unicornpopcorn
1

1. nej det måste du inte, jag gör det då inte :) gör rent dem samtidigt som ja gör rent buren hos min :)

2. Det skulle du kunna göra, dock om hamster gräver kommer det ju ligga papper överallt och känns bara jobbigare i mina ögon, men man gör ju som man vill :), jag skrubbar min Bur var 3e gång, annars tömmer jag bara och häller i nytt spån :)

3. Jag tar varmt vatten och en "egen" diskborste till mitt, ibland tar jag grönsopa, men det är väldigt lite och bara om det är riktigt äckligt :)

4. nej dem kan inte fastna, dem kan ju klämma ihop sig själva så dem blir väldigt smala så det är ingen fara :) om inte annat så biter dem sig loss ifrån OM det skulle hända, tvivlar ja stark på dock!

BlackandBlue
0

#1 jag har läst nånting om det någon gång att hamstrar kan fastna i toarulle. men det kanske bara är om den är större en medel eller liknande! för att förhindra att de fastnar annars kan man ju bara klippa upp toarullen en gång på längden så den utvidgas lite när hamstern går igenom!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

[RedHood]
0

Det med toarullar: min guldhamster fick ha toarullar när hon var liten men när jag märkte att hon blev större (samt hon bryr sig inte så mycket om dom) så började jag ta ut dom för att vara säker men som #2 säger så kan man klippa upp dom lite, ska testa det själv men de kan göra dig väldigt små och dvärghamstrar behöver man inte oroa sig för, de är ju mycket mindre än guldisar :)

Tazzar
0

1, Inte så ofta. Matskålar som det varit kladdigt färskfoder i måste man rengöra efteråt. Men matskålar för torrfoder räcker det med att torka av vid behov om de blir "dammiga" av foderblandningen. Det "dammet" stör inte hamstern, men en ren skål ser snyggt ut.

Vattenflaskan kan man diska med flaskborste och någon droppe diskmedel, eller såpa som exempelvis Grummes grön- eller gulsåpa (det är bara färgen som skiljer dem åt), ungefär varannan vecka eller vid behov. Det beror oftast på hur mycket sol de får på sig och hur algbildningen blir. Skölj av ordentligt sedan.
Vid varje vattenbyte så brukar jag fylla vattenflaskan med vatten, skaka om, och skölja ur. På så sätt brukar de inte bli smutsiga lika fort.

2, Absolut, testa och se. En del hamstrar tycker att det är jättekul att gräva ner sig och springa under tidningspapperna, då försvinner väl vitsen med att det ska vara enkelt att städa buren då det "rörs om" ändå. Andra låter tidningarna vara i botten.
Tillägger också att trycksvärtan i svenska tidningar är ofarlig för djuren.

3, Diskmedel eller såpa använder jag. Ibland ättika, om det är smuts som sitter riktigt hårt i hörnen av buren, då häller man en liten skvätt ättika i det hörnet och låter det stå en 10-20 minuter innan man skrapar bort det.

4, Det har aldrig hänt mig att jag sett en hamster som suttit fast i en toarulle, och då har jag haft guldhamstrar i de flesta storlekar. Däremot har jag sett många söndertuggade, i princip strimlade, toarullar.
De är lätta att tugga på, och då tänker jag, att om de fastnar, så tuggar de lätt sönder den, och tar sig loss igen. 🙂

[Dvärgarismylife]
0

Man ska absolut inte ha tidningspapper i botten!! Hamstrar tål nämligen inte trycksvettan!

Unicornpopcorn
0

#5 jo svenska tidningar går bra, precis som dem även nämnde där uppe!