Märkliga fläckar HJÄLP!
Hej!
Jag hittade för snart två veckor sedan en övergiven hamster som jag förbarmade mig över. En cremefärgad hane. Således har jag ingen aning om hur gammal han kan vara men jag chansar på 1-2 år. Har upptäckt att han har två svarta fläckar på ryggen som inte ser bra ut.
Det växer lite päls på fläckarna, båda är ca 0,5 x 0,5 cm stora. Ser ut ungefär som hudcancer kan se ut på människor, har någon sett detta innan och kan säga vad det är? Det verkar inte klia eller göra ont. Det känns inget konstigt när man känner på dem heller.
Tacksam för hjälp!
Mvh
Linnéa & Pi-Ka-Chu
Ring och kolla med vetrinären :)
Svårt att se på bilden. Men sitter på dom varsin sida vid höften? Tänkte om det är körtlarna.

Låter som att du hittat doftkörtlarna. :)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Dom sitter inte symmetriskt. Är det någon som har bild på doftkörtlar så jag kan jämföra?
Tack för era snabba svar!
Det är inte varbölder då, som börjat mogna?
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Nyfiken fråga bara, var hittade du hamstern? Sprang den lös någonstans eller hur hittade du den?
Tänkte om det är någon stackare som saknar den. Kanske du kan sätta ut lappar eller något?
Lycka till!
Kram
Bondmoran
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Här är en tråd med bilder. Söker du efter doftkörtlar lär du få fram fler trådar :) http://hamster.ifokus.se/discussions/50b896f1d3b4fd4bf30000b7-bild-pa-doftkortlarna
Min hamster hona, Fiona har också så… När jag var med henne till veterinären förut och skulle kolla på en annan sak så frågade jag också vad det var, hon sa att det kan bara vara som en leverfläck osv som vi har, men håll koll så att det inte blir större sa hon bara, inget att oroa sig för :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Instämmer med #3 om att det ser ut som doftkörtlarna. De sitter inte helt symmetriskt, precis som allt annat på en hamster (och alla andra djur) inte är helt symmetriskt.
Är det två stycken, en på varje sida så är det doftkörtlar, om du inte hittar doftkörtlarna också.
Passa på att läs på om hur dem ser ut så du känner att du vet vad som är normalt och inte på din lilla sötnos =)
#6 min kompis hittade den ståendes vid en gångväg. Den satt i sin Bur med alla grejer i, kl var 22 på kvällen. Hon har anmält det till polisen men det var en klassisk övergiven pga semester/tröttnat-situation så jag tog hand om den.
Jag har läst mycket i hamsterböcker när jag tänkte skaffa hamster förr. Men då är det nog doftkörtlar. Jag ska kolla lite noggrannare. Tack för alla fina svar :-)
Vad snällt av dig att ta hand om den! 🙂
Håller med övriga, doftkörtlarna. 🙂
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu