Diabetes?
Hej, jag tror min hamster har diabetes.
Hon är bara 5 veckor och är mandarin Agouti.
Jag ska köpa test idag, men är jätteorolig att hon har det.
Hon dricker mycket, så jag tror hon kan ha det. Men hon är jättepigg och springer i sitt Hjul och när man tar upp henne går hon i "Luften".
Och om hon har det läste jag att hamstrar som har diabetes kan få ont och lida och att man måste avliva den?
Snälla, är jätte förvirrad kan nån hjälpa mig?
Min hamster Nemo drack jätte mycket, men han visade sig ha fle på njurarna och blev helt seg en dag, sedan gick han bort😢
I övrigt var hans beteende helt normalt fram tills sista dagen :(
Beklagar :(
Det kan hända att hon har diabetes :(…
min hamster dog av samma orsak som #1. Men prova ett test och se om den har diabetes, hoppas på bästa resultat!
Kissar hon mycket? Så att det liksom rinner över på toaletten? Annars kan det ju vara att det ser ut som att hon dricker jättemycket, men hon dricker normalt.
Eller så kanske hon leker vid vattenflaskan så att det rinner ut vatten som sugs upp av spånet.
Vet att min dvärg dricker lite mer nu när det är sommar, men när jag mätte hur mycket vatten det var, så var det ungefär normalt. För en dvärg ca 2-3 matskedar om dagen. Vilket ser mycket ut i flaska.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#2 tack :( #4 synd :(
#5 Okej, tack så mycket för ditt svar! Hon har kissat några gånger i min hand, har inte sett henne kissa i sanden så mycket. Ska mäta vid vattenflaskan och se hur det är imorgon typ.
#7 Vad är hon för art? Är det en vintervit eller en campbells?
Men det är bra, kolla och mät. Hoppas att det inte är något allvarligt. :)
Mvh,
#8 Jag tror hon kan vara en Hybrid, hon har inte stamtavla.
#9 Okej. Men kolla vatten som du tänkte, och som du skrivit skadar det ju inte att prova med stickor heller. Bättre kolla en gång för mycket! :)
Har själv varit i din sist, tyckte min (första) dvärghamster från djuraffär drack jättemycket, så skaffade stickor och kollade, och som tur var fick jag inget utslag. Läste runt lite mer om hamstrar, och insåg att det bara var jag som var lite extra orolig.
Jag hoppas det är samma för dig!
Mvh,
#10 Jag hoppas verkligen det! Ska kolla med stickor imorgon.