Dräktig??? 1 år och 3 månader
Det skedde en tjuvparning här hemma den 17 juni. Så det var beräknat att hon skulle föda igår, det är hennes första kull. Men problemet är att hon är 1 år och 3 månader , stelnar inte deras bäckben då?? Då kan dom väl inte föda?? Hon födde ju inte igår.hon har blivit tjockare så tror hon är dräktig. Tycker ni jag ska ringa vetrinären, eftersom det gått över en dag? Eller är det normalt att dom föder senare än beräknat?läste lite på nätet men hittade inget svar , så skaffade en användare här.vad skulle ni gjort i min situation?
jag har haft en hona som fött på dag 17, men vet inte hur jag skulle gjort i din situation då honan är så gammal :-/
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Det är det som gör mig så osäker, hon är iallafall pigg förövrigt. Just nu så håller hon på boa för fullt
Jag hade nog hållit koll på henne, och får hon problem så får ni åka in och har inte bebisar kommit till imorgon, så hade jag åkt in med henne
Amor vincit omnia
Har hållt koll på henne idag. Just nu verkar hon väldigt rastlös, hon springer runt i buren, välter sandskålen, gräver en massa osv. Tror hon kommer föda inatt. Om hon inte gör det så åker jag in till vetrinären imorgon. Om hennes bäckben har stelnat(som det gör vid den åldern),kan hon föda ungar endå?
#4 Nej det kommer hon nog tyvärr inte kunna, ungarna kommer förmodligen att fastna. Och ni måste då göra kejsarsnitt. Men tror tyvärr inte det kommer vara värt dom pengarna, då jag inte tror din hamster kommer orka med det.
Samma sak hände med en kanin jag hade för kanske 4- 5 år sedan. Hon var väl ca 2år gammal, så ungarna fastnade, och jag fick till slut avliva henne hos veterinär. Kejsarsnittet hade kostat 6000- 8000kr och hon skulle ändå bara ha knappt 20% chans att överleva. Och ungarna skulle ändå dö, så tyckte inte det var värt att utsätta henne för det.
Jag tycker det är bättre att ni åker in nu, än att det blir värre. Om hon nu ska ha bebbar, är det bättre att fråga vad veterinären tycker. Om dom tror hon inte kommer klara det, är det bättre att ni låter henne somna in innan. Innan hon får jätte ont och inga ungar kommer..
Må låta hämskt, med det är snällast mot henne.
Hur blev hon tjuv-parad??
Kejsarsnitt på hamster görs ej. Där är stora risker med att hon ej kanske får ut se små, men med tur kan hon även klara det! Så med detta sagt, inga bebisar imorgon, ring vet direkt och boka akut tid!
Amor vincit omnia
Inga bebisar kom inatt, idag är det dag 18. Min mamma ska ringa en vetrinär och kolla vad dom säger. Vi får antagligen åka in med henne. #5 jag var och fixade Färskmat och sköljde ur sandlådlor. Medans jag gjorde det så var en av mina hanar i rasthagen. Då på nåt sätt så rymmer en av honorna ut ur sin samla låda (har inget lock, men hon har aldrig rymt förut). När jag kommer in i rummet så ser jag dom para sig i rasthagen! Dom hann inte para sig så länge så hoppades på det bästa, men dagarna gick och det syntes tecken på dräktighet. :/ Nu är det bara hoppas att allt går bra.. Men anar det värsta :(
Håller tummarna, för att veterinären kan hjälpa henne
Amor vincit omnia
Håller tummarna
Anna och taxen Max