Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1665 ggr
ebbamedruby
0

Bilresa?

På fredag ska jag och min familj åka till småland. Det rör sig om 30 mil och tar ca 2,5-3 h med matstopp inräknat. Jag undrar om man kan ta med hamstern, för vi kommer ju ha AC också, men man kan ju lägga en filt över. Jag vill gärna ha med henne men annars har jag fixat vakt.

Kan jag ta med henne? :)

Rebornbabyn
1

Jag tror att det hade gått. 🙂 Hade du tänkt ha den i transportbur eller?

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

ebbamedruby
0

helst inte, men om det krävs så gör jag det gärna :) #1

Julip
3

Är väl nästan ett måste med transportbur..?

3h bilresa med AC i bilen ska inte vara några problem alls. Lägg in en bit gurka bara så hamstern får i sig vätska.

Jag har åkt bil många gånger med djur, bla hamster, till Dalarna där vi har landställe, ca 4-5h utan problem. Bara man ser till att det är lagom temperatur, att hamstern kan få "gå undan" (dvs ha en transportbur att sova i) och att den har något den kan få vätska från - gurka t.ex.

H*n kommer troligen sova större delen av resan 🙂

jossa5
1

Ska du ut och åka bil med hamster bör du ha en transportbur, där du bara har spån, toapapper och gurka i. Han du andra grejjer så kan ju dom åka omkring och ev skada hamstern.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Anna4077
0

Lite mat också

Anna och taxen Max

Moast
1

JA! det går! Jag har precis åkt till Fårö med min hamster. Han var i sin vanliga Bur i bilen, detär nog bättre en transportbur😉

jossa5
0

En transportbur är bättre att ha, för annars får man skylla sig själv om hamstern gör illa sig i buren för att den ev flänger omkring i kurvor och saker.

Mvh,

Julip
3

#6 Nej, det är inte bättre än en transportbur. Det är snarare sämre för det räcker med skarp sväng i en kurva för att hamstern ska göra sig illa. Jämför med att kasta dig själv in i en vägg - vad gör ondast - springa in i en vägg från en halvmeter, eller från 10 meter?

Klart 10 meter gör ondast, eller hur? Likadant blir det för hamstern om den har alldeles för mycket utrymme i en miljö där inte är i närheten av stilla. Det är därför det finns transportburar.

Gerro
0

Håller med ovanstående. Transportbur är mycket bättre då hamstern inte har lika stor risk att komma till skada.
Jag hoppas att du tänker på det tills nästa gång.

Jag använder mig alltid av transportbur när jag åker någonstans med mina hamstrar.

ebbamedruby
0

Okej! Tack :) det blir att köpa en transportbur, vill inte skada sötnosen

Moast
0

6 och 9….

Jag antog att dem skulle åka på dagen som dem nog också ska.. 🙂

Därför är hamstern inte uppe lika mycket utan är mest i huset, varför skulle det liksom vara farligare för hamstern att vara i sin vanliga Bur där har den inte mat eller vatten. Och nu på sommaren blir dem törstiga särskillt i värmen i bilen. Sen kännner dem sig mycket, mycket tryggare i sin vanliga Bur dem är redan rädda av bara själva "resan" så det räcker 😇…. Dessutom svänger det inte mycket när man åker bil. 

Jag har en transportbur, men valde bort den eftersom att det är säkrare och hamstern blir inte lika rädd och nervös. Så jag säger NEJ till transportbur även fast dem är till för att transportera i. Men det är vad jag tycker hoppas inte jag lät lika negativ tillbaka som ni gjorde mot mig. 

MVH/ Moa och Sigge😎

jossa5
0

#11 För att om hamstern åker i sin vanliga Bur, med hus och saker, och sen kommer det ett stort gupp, så kan det hända att hamstern hamnar i kläm under hus och grejjer.

Man har en transportbur då den är säkrare. Man stoppar ner gurka så hamstern får vätska, och massa papper så att hamstern kan boa ner sig i det.

Skulle aldrig låta min hamster åka omkring i sin vanliga Bur om jag åker bil.

Sen spelar det ingen roll om det är dag eller natt, hamstern är säkrast i transportburen.

Mvh,

Moast
0

12# Men om man är lite smart så möblerar man ju säkert att allt står stadigt och inte så mycket saker. Min hamster var lugn hela vägen och satt i baksätet. Om man tillexemepl hade krockat så är det säkrare med den vanliga buren eftersom att den är tyngre och inte flyger om kring lika mycket. 😂. Min hamster var lugn hela bilresan och kom inte till skada. Vad jag tycker som sagt ni får tycka vad ni vill…

MVH/ moa och Sigge

jossa5
0

#13 Har du läst någon fysik? I en krock så blir tyngre saker ännu tyngre, så din teori där om att det är säkrare om för att buren är tyngre är bak och fram. Det är tvärtom, det blir ännu mer osäkert, särskilt om du har massor av saker i buren, då blir det en ren dödsfälla för hamstern.

Så oavsett vad du tycker är det säkrast med en transportbur.

Mvh,

Moast
0

#14 nää.. faktiskt inte går i 7an och vi har inte haft det så NEJ jag har inte läst fysik, haha…😂

Men läste du inte vad jag skrev att om man var lite smart så skulle man inte ha så mycket saker i buren och dem sakerna man väl hade skulle stå stabilt. Men det låter ju helt orimligt att en stor hamsterbur som väger mer skulle flyga mer runt i bilen i en krock än en liten transportbur som inte alls väger lika mycket😉.

MVH/ moa och Sigge

jossa5
0

#15 Okej, näe, då förstår jag. Men det är dessvärre så, det som väger mycket, kommer väga ännu mer i en krock. Det låter kanske orimligt, men det har med tyngden gånger hastigheten och såna saker.

Så ha en liten transportbur och spänn fast med bälte så sitter hamstern som säkrast.

Mvh,

Frosstis
0

Om du inte vill köpa en transportbur kan du ha en kartong eller godis låda exempel :) Om du frågar på ica får du säkert en godislåda men då får du såklart göra lufthål. Jag skulle nog ha gjort en lång remsa högst upp på varje sida och i taket om du förstår. Annars är det bra att ha en transportbur om man åker mycket:)

The Idizen
0

Vet inte hur bra och smart detta var, eftersom att det kan vara dragit på golvet. Men.. Men…

Min vän satte sin hamsterbur på golvet i baksätet, och backade sedan framsätet satt den satt buren satt fast. 

Men är inte så säker på att det är bra.. 😕

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta