Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2687 ggr
[RedHood]
0

Nytt hus och vägrar komma ut...

Min hamster har tidigare bara bott i kartonger men jag tröttnade när hon alltid lägger in sina grönsaker och kartongen förstörs så jag måste leta upp ny så för några dagar sedan så åkte jag och köpte ett stort och fint hus till henne. Det enda problemet är nu att hon vägrar komma ut…hon kommer bara ut ibland för att äta men går snabbt tillbaka igen. Hon hade rymt några dagar tidigare utan att vi visste om det så kan förstå att hon är osäker först men det är en vecka sedan nu och det är bara i buren hon beter sig konstigt. Försökt locka ut henne men inget funkar. Har haft henne i 3 månader eller något sådant.

The Idizen
0

Kommer hon inte ut på natten heller?

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

[RedHood]
0

#1 Färskmaten är borta nät jag vaknar och varesig jag eller sambon märker något om hon är vaken på natten. Verkar mer som hon sover för när jag rör runt i spånet lite så kommer hon ut med huvudet och ibland kommer hon ut med halva kroppen men sen går hon in igen.

[RedHood]
0

Efter jag skrev förra kommentaren så gick jag för att kolla till henne och blev glatt överraskad när jag såg att hon var framme så jag lade in hennes färskmatsskål och hon tog en broccolibit och började äta så jag stod kvar och väntade på att hon förhoppningsvis skulle vara sitt sprattliga och springiga vanliga men hon gick snabbt tillbaka in i sitt hus. Hon satt bara precis det.

The Idizen
0

När min hamster inte kommer ut brukar jag först prata en stund och sen lyfta huset. Eftersom att hon är van vid det blir hon inte sur, vilket många andra hamstrar kan bli. 

Jag vet inte om det är dåligt att lyfta huset så? Annars kanske du kan prova att ta upp henne? :)

[RedHood]
0

Fick upp henne en snabb stund men skulle bara sätta ner henne snabbt för skulle fixa en snabb sak och hon sprang direkt in i huset igen… Har tänkt att börja göra det men tidigare så har det tagit ca 15 min från hon vaknat till att hon har vaknat till och nu gör hon inget. Under den kvarten så fick ingen röra henne, hon var paranoid och litade inte på någon men sen så älskade hon alla och pigg. Nu litar hon inte på någon alls. Så fort hon kommer ut med hela kroppen utanför huset så drar hon sig längst spånet och hämtar bara det hon vill ha och sen in igen. Är jätte rädd att något är fel med henne…

[RedHood]
0

Förstår att hon blir mer paranoid och rädd när jag är som en hök över henne och försöker stoppa henne från att gå in men vill bara hennes bästa :'(

[RedHood]
0

#4 Får inte heller ta upp henne, hon springer om jag försöker ta upp henne som när man kupar händerna under när hon är i buren. Hon har alltid klättrat upp för min arm när jag sätter ner handen så hon blir rädd om man gör annat :(

[deen]
0

Hon kanske känner av din oro och blir lite orolig själv då?

Jag hade en liknande upplevelse med Benson. Hade gjort en stor labyrint av mjölkpaket, menat som leksak men han flyttade in.🤪 Sen såg jag knappt till honom, han ville bara sitta och uggla i sitt nya, stora hus! Efter ett tag tog jag bort det, då det blev smutsigt av mat, etc, och då blev han som vanligt igen.

The Idizen
0

Hm.. Har aldrig haft en hamster som har rymt, så har inte någon större erfarenhet av det..

Men om hon har rymt skulle jag tro att hon är osäker och vågar inte lita på någon. Du måste försöka få henne lugn och trygg igen. 

Är inte så duktig på det här.. Kanske kan du mejla Paulina? :)

[RedHood]
0

#8 Bör jag ta ut huset då? :/ Känns lite tråkigt om jag bör göra det men vill göra allt för henne så hon mår bra. #9 Vilken tur du har då XD Min hamster har rymt 3 gånger på väldigt liten tid. Vet bara inte hur jag ska få henne att lita på mig igen :/ Jag tror hon trodde att hon blev övergiven när hon var borta så länge och det gör ont och jag vill allt för att hon ska må som bäst. Menar du PaulinaBeiber?

H_T
0

Hehe Min hamster rymde 4 gånger på 1 timme och hade 10 bebisar som skrek efter mamma.

A crazy little bitch! 👍

[RedHood]
1

#11 Haha naaw stackars små bebisar! Busig mamma :)

[deen]
0

#10 Vänta ett tag med det, jag tror att det kan vara att hon känner av din oro och kanske blir lite orolig själv. Sen kan hon vara känslig mot omställningar och när det kommer nåt nytt, så ge det lite tid. Prata mycket, ge godis, ta upp henne. Håll på som vanligt, det kommer nog ge sig!

[RedHood]
0

#13 Ja, tror det också. Jag ska försöka med allt det vanliga och prata mycket med henne. Vi pratar om att kanske möblera om för att hon inte ska vara bredvid gerbilerna för vi tror de kan störa henne så vi ska försöka med allt vi kan :) Tack så mycket till alla!

[RedHood]
0

Jag ska städa hennes Bur idag, måste verkligen då jag har väntat någon dag med det för hennes skull, men har ni några tips vad jag ska tänka på?

[RedHood]
0

Städade buren och allt gick faktiskt ganska bra, hon var fortfarande väldigt försiktig och inte riktigt sig själv men bättre förhoppningsvis. Fast efter hon vart i den nystädade buren så gick hon in i huset…

Frosstis
0

Varför är du så himla försiktig och orolig? Hon lär ju sig att om hon stannar i huset så slipper hon komma upp. Ta upp henne bara, ta upp huset om det så behövs. Hon behöver komma ut ur buren, och om det inte funkar få du byta huset till en kartong igen och ha huset i hagen eller så.

[RedHood]
0

#17 Hmm…har aldrig tänkt det så. Tänker alltid att jag har gjort något fel så blir försiktig och orolig. Tack så mycket, ska låta henne ha kvällen för sig och imorgon ska jag testa att göra som du sa och hoppas det blir som vanligt igen :)