Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1363 ggr
Anna4077
5

Frågetråd.

Jag tänkte på en sak. Det är ofta jag har frågor som är ganska lätta men inte lättare när man inte har någon runt sig som kan hamstrar. Jag ser många här som hamster vänner. Så jag tänkte att vi kunde ha en Frågetråd. En tråd man kan fråga lite mindre frågor eller om man bara vill ha bekräftelse. Exempel på fråga "kan jag mata min hamster med.." eller "skulle jag kunna lägga in…. till min hamster" Jag tänkte att det kunde vara en tråd där vanliga frågor samlas för att minska antalet trådar som liknar varandra. För att hålla till ordning tycker jag att vi numrerar varje fråga. Nästa skrivande försätter med nummer som står på tur. Om jag skriver 2 frågor skriver jag: 1. Frågan jag har 2. Andra frågan Nästa person skulle då fortsätta med 3 och så vidare. Försök att kolla igenom frågorna och se ifall frågan redan finns och har blivit besvarad. När du vill skriva svar på en fråga, skriver du bara frågans nummer innan ditt svar.

Anna och taxen Max

Anna4077
0

1. Jag vill ge min hamster mer aktivering även när jag ger honom grönsaker. Men jag vill inte lägga det i spånet eller sanden. Skulle man kunna vira in det med ett tunt lager toalett papper när halv gömma det?

Anna och taxen Max

Frosstis
1

1. Ja det kan du, om du inte vill lägga det i en stängd toarulle! Det älskar min hamster! :)

Anna4077
0

Bra tips! Tack

Anna och taxen Max

jojjobojjo123
0

bra initiativ!!

putteliputt.

Frosstis
0

2. vad är det för skillnad på gulsåpa och grönsåpa och kan man används båda?

Anna4077
0

2. Jag tror inte det är någon större skillnad. Har länge försökt tagit reda på skillnaden men tror det mest är färgen. Men jag vet inte. Använder aldrig något av det. Någon annan kanske har ett bättre svar?

Anna och taxen Max

Mimmi_Lola
0

3. Jag har inga tips vad jag kan ge för färsk mat till Lola. Vad brukar ni ge era hamstrar för t.ex. grönsaker, frukter och annat? Skulle verkligen behöva tips…!

Med vänlig hälsning, Mimmi & Lola ♥

Med vänlig hälsning, Mimmi

Frosstis
0

3. De behöver inte så himla varierat, de mår bäst om de får ungefär samma grönsaker hela tiden. Ärtor, morot, spenat, nötfärs osv.

Cafesinner
2

7 - 

Tips på grönt:
Gurka
Sallad
Morot
Broccoli
Olika groddar
Äpple (liten bit)
Bladpersilja
Banan (liten bit)
Selleri
Potatis (ej rå!)
Melon
Gul paprika
Zuccini
Gräs & Maskrosor
Tomat (liten bit)
Kål (vänj magen)
Majs
Ärtor
Rödbetsskott
Ruccolasallad
Bladspenat

Tips på annat:
Pasta
Nudlar
Nötfärs
Barnmat 6 mån
Ris
Bulgur
Couscous
Okryddad riskaka
Jordnötter
Keso (gärna laktosfri!)
Stekt ägg

Sedan kan man hitta på olika egna recept.. ett par av mina:
http://cafesinner.blogspot.co.uk/2013/06/enkla-och-uppskattade-hamstermuffins.html

http://cafesinner.blogspot.co.uk/2013/02/gjorde-mumsig-hamster-omelett-till-mina.html

Anna4077
0

3. Precis som #9 skrev. Min älskar ärtor och färsk broccoli. Även bladen från broccoli när blomkål.

Anna och taxen Max

Mimmi_Lola
0

Tusen tack! :D

Med vänlig hälsning, Mimmi

Cafesinner
0

No problem!:) Jo Yukis favorit är Broccoli med, en av dem iaf:)!

Anna4077
0

#12 äter han broccoli som varit fryst eller är det färsk som gäller där med ;)

Anna och taxen Max

The Idizen
0

4. Hur stor bit naturell riskaka kan man ge? Ska det ges som godis?

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Anna4077
0

#14 tror det innehåller en del salt om inte typ som ett lillfinger tryck om du fattar :p typ som ett fingeravtryck av lillfingret tror jag skulle vara lagom eller ge den en bit och låt hamstern äta tills du tycker det räcker. Knapra lite liksom

Anna och taxen Max

Anna4077
0

4. Menade jag :)

Anna och taxen Max

Cafesinner
0

14 - Det finns helt naturella riskakor att köpa på babymatsavdelningen! :) Från HIPP! De är små och gulliga, så brukar ge en hel sådan.

http://www.mediabanken.se/ICA/ICAHandelWS/image.aspx?opvno=DKI173WZjJVl4tKPtT01zA%3D%3D&itype=jpg300p

Anna4077
0

Va söta!

Anna och taxen Max

jojjobojjo123
0

5. vad ska en guldhamster hane på ca 6 månader väga?

Dvärgis1234
0

Hej jag har försökt testa hamster agility det gick jätte bra i början men sedan efter någon dag så ville min hamster Kokos inte mer så jag slutade träna med henne  o försökte några dagar senare men hon ville inte då heller och nu känns det som hon är jätte utråkad hon får liksom inte springa av sig ordentligt o hon vill bara krypa omkring på mina händer o armar !! hon gillar heller inte hagen då hon bara gnager på det försökt vänja henne men funkar ju inte !

Hon har ny stor o fin Bur m rör o allt hon har massa aktiverings grejer men nepp hon vill inte vad skall jag göra frågat detta tidigare säkert snälla hjälp mig!!!!

The Idizen
0

#17, ska det ges som godis? 😛

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Cafesinner
0

21 - Njae det är ju inte onyttigt direkt^^,

[deen]
0

#19 Fråga 5: Vid 6 månaders ålder ses de väl som vuxna, men vet inte om de har slutat växa då.

"Vikten på en vuxen hamster varierar beroende på vad den har för hamstrar bakom sig och kön. Oftast är honorna större än hanarna._
Är hamstern köpt i en djuraffär så brukar den som vuen väga mellan 100-150 gr som hane och 130-180 gr som hona.
_Är hamstern köpt hos en uppfödre så är dess vikt ofta högre och de är kraftigare byggda. Genomsnittsvikten på en uppfödarhamster ligger på runt 175-225 gr hos båda könen."

Texten kommer ifrån svenska hamsterföreningens hemsida.

Rebornbabyn
0

Kan hamstrar äta päron-pure? För päron är väl inte farligt? =)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Anna4077
0

Tror inte det är farligt. Det är ju som äpple så det innehåller säkert en del socker

Anna och taxen Max

Alexxiis
0

6. Kan hamstrar äta spenat? Z:)

Frosstis
0

6. Ja absolut!!

Alexxiis
0

#27 (6) okej! bra! :)

BlackandBlue
0

någon här som har en speciell hamster? alltså som inte är som alla andra^^ någon som verkligen gör den unik ?^^

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Rebornbabyn
1

#29 Alla hamstrar är unika på sitt sätt. ❤️

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.