BURAR
HEJ, JAG SKRIVER MED STOR TEXT, FÖR DETTA ÄR VIKTIGT ATT TÄNKA PÅ! OM DU HAR EN HAMSTER, KÖP EN GALLER Bur TILL DEN, FÖR ÄVEN OM DET INTE ALLTID MÄRKS. SKADAS DIN HAMSTER BÅDE PSYKISKT OCH FYSISKT! HÄR KOMMER NÅGRA FÖRSLAG VARFÖR DU EJ SKALL HA AKVARIUM! 1 DIN HAMSTER FÖRSÖKER TA SIG UT OCH FATTAR INTE ATT DET INTE GÅR ÄVEN OM GLASET ÄR GENOMSKINLIGT! 2 DIN HAMSTER KLARAR INTE AV DET DÅLIGA O VARMA LUFTEN, OM DU INTE HAR AKVARIUM UTAN TAK 3 DU MÅSTE LYFTA DIN HAMSTER UPPIFRÅN OCH DÅ TROR DEN ATT DU ÄR EN ROVFÅGEL. VILKET LEDER TILL EN SKYGG OCH OTAM HAMSTER ÄVEN OM DU INTE MÄRKER NÅGRA STÖRRE SKILLNADER PÅ DIN HAMSTER, RÅDER JAG DIG STARKT TILL ATT HA EN Bur I GALLER!!!!
Snälla, i framtiden, skriv inte med versaler eftersom det är enormt irriterande att läsa 🙂*
Kopierar min text i från den andra tråden du skrev samma sak i:
Hamstern får gott om luft och ventilering eftersom just, överdelen är öppen eller täckt med enbart galler.
Finns inget som säger att hamstrar blir varken psykiskt eller fysiskt skadade av att ha glas/plast väggar, ditt resonemang borde däremot även stämma in på galler burar då eftersom de inte heller kan komma ut men kan se ut genom gallren? 
Det blir varmt oavsett burtyp om den står i direkt solljus, något som aldrig är bra. Se helt enkelt till att buren inte står i direkt solljus, iaf inte länge. Dock så ska man veta att hamstrar är värmetåliga djur till viss grad.
Angående att ta upp hamstern uppifrån: Förstår din poäng men inte en människa grabbar väl bara tag i sin hamster utan att ha "förvarnat" lite innan genom att t.ex prassla i spånet, knacka försiktigt på väggen osv?
Så dina resonemang håller tyvärr inte. Jag anser snarare att gallerburar är sämre än akvarier/terarium eller samla lådor eftersom det är väldigt ohälsosamt för en hamster att gnaga på galler (vilket många i gallerburar gör) samt att hamstern kan klättra på gallret och skada sig när det ramlar. Då kanske du tänker, "men hamstern behöver ju gnaga och klättra för att trivas"? Detta går alldeles utmärkt att tillgodose även i andra typer av burar genom inredning :)
Så det är inget fel med terrarier eller akvarium :)
Ok
håller med #1
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Har akvarium till min dam. Hon försöker för det första inte ta sig ut utan är nöjd i sitt kar, för det andra ser mig veterligen inte hamstrar genom glas öht.
Karet har gallertak och bra luft. Jag lyfter ovanifrån oavsett Bur, även i gallerburar med frontlucka, men hälsar innan. Ivan är inte skygg eller otam - tvärtom är hon lugn och tillfreds utan det där behovet att konstant rusa som hamstrar tenderar att göra. Hon får liksom utlopp för sin energi.
Ivan bor i ett akvarium på 100*40 cm. Där har hon ett djupt lager strö att gräva i, hon har diverse vanlig inredning, hon har gott om plats att röra sig på, kan gräva tunnelsystem bäst hon vill och är definitivt den mest nöjda hamster jag någonsin haft. Att byta det till en gallerbur där man inte ens kan tillgodose grävbehovet (folk tycks inte inse det men hamstrar ÄR grävande djur - inte konstigt att man får en hamster med stereotypa beteenden som tex gallergnagning när den sitter i en liten gallerbur med typ 3 cm strö…) och ytan för det mesta är galet liten… Alltså, näe. Aldrig. Jag skulle ärligt talat hellre avliva henne för att byta till gallerbur vore faktiskt bara elakt iom att det skulle ta ifrån henne sina möjligheter att få utlopp för sin energi och sitt naturliga beteende.
Jag skulle personligen bli överlycklig om folk skrotade alla dessa små gallerburar, minidunor och annat elände och gick över till tex stora akvarium eller terrarium istället. Det är i mina ögon bra mycket djurvänligare, dels för utrymmet och dels för just grävandet.
På bild, Ivan i en av sina tunnlar.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Min hamster blir galen och försöker bitas om han är i kontakt med galler!
Jag har gallerbur och ser inte några fel i dem, Lola trivs jättebra! :)
#0 Jag förstår vad du menar, men akvarier och så är också bra burar, min kompis hade det till sin hamster tills hon köpte en gallerbur. ;)
Enligt min åsikt funkar gallerburar och akvarium bra båda två! :)
Med vänlig hälsning, Mimmi & Lola ♥
Med vänlig hälsning, Mimmi
#4 Varför skulle man inte kunna ha grävmöjligheter i gallerburar? Det har jag, eftersom burens bottenlåda är ganska djup!
#7: Alltså, det är klart man kan ha grävmöjligheter, men inte tillräckligt bra. Inte ens en djup bottenlåda brukar göra att man kan ha en sisådär 20 cm strö exempelvis. Undantaget är väl de här plastakvarierna med galleröverdel men de brukar ju istället bli för höga och/eller för små beroende på storlek.
Däremot är det ju fullt möjligt att sätta in tex en petbox eller så med ordentligt med strö att gräva i i en gallerbur, det gjorde jag själv när jag använde gallerburar. Men det blir fortfarande inte samma sak som riktigt bra grävmöjligheter som hamstern glatt kan göra tunnlar odyl i.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#8 Jag förstår hur du tänker och du har rätt i att det finns bättre grävmöjligheter i ett akvarium! Ursäkta om jag lät otrevlig, menade inte alls så! :)
#9: Såg inget otrevligt i ditt inlägg öht faktiskt :)
#10 Vilken tur! :)
Min hamster hatar att vara instängd i galler. Hon blir helt galen och vill ut ut ut!
Live
Laugh
Love 
Har gallerbur och Ruby trivs bra :) Skulle dock absolut kunna tänka mig akvarium i framtiden, då jag har mer plats och penning.