Gräs m.m till guldis? Hjälp!
Jag har nu haft min guldhamster i ungefär två veckor och hon börjar bli riktigt tam, så jag ska lägga in mer lekmaterial i buren osv. Men jag har en fråga om gräs & maskrosblad etc, kan man ge? I sådana fall, hur mycket? Och spelar åldern någon roll?
/ Ebba & Ruby :)
Maskros blad är jätte bra att ge. Och gott hälsar min Roffe ;) något lagom stort blad. Jag har en dvärghamster så brukar välja ett av dom mindre. Antar att guldhamstrar äter mer eftersom dom är dubbelt så stora typ. Kanske mer? Jag brukar ge ett blad ungefär lika stor som en tumme eller 3-4 gräs strån till min dvärg. Åldern spelar ingen roll. Funkar även bra att torka så man har året runt. Man får prova sig fram. Jag tyckte det var jätte svårt i början. Hade aldrig petat på någon typ av hamster innan jag köpte min så jag hade absolut ingen aning. Vet inte vad du brukar ha för mat men jag ger frön som aktivering och istället för grönsaker ibland. Jätte smidig aktivering och gulligt när dom sitter och skalar dom små fröna :) Roligt att du verkar trivas med din hamster :)
Anna och taxen Max
Tack så jättemycket! Har lagt in och fixat mer saker i Rubys Bur nu, bland annat en hängmatta, toarullar och lego. Går nog ut och plockar lite efter :)
Jag ger mest gurka, och lite knäckebröd sen har jag vanlig blandmat :) ibland kan hon få någon extra nöt (osaltad såklart).
Återigen tack :)
Glöm inte lite grönsaker :) gärna gröna grönsaker.
Anna och taxen Max
Vad kan man ge för grönsaker? Jag ger nästan bara sallad och gurka. Är väldigt rädd att hon ska få utslag osv. Kan de äta tomat? Jag vet att de inte kan äta citrusfrukter i alla fall. :)
jag ger inte min tomat. brukar ge typ broccoli, morot, blomkål, palsternacka, ärtor. nästan vilken grönsak som helst. tänk bara på att det inte ska vara för starkt. och små bitar.
Anna och taxen Max
Tack! 🙂