Hemska saker!
Hej jag skulle vilja att ni berättar om de läskigaste som hänt er och er hamster, t.ex att ni kom hem och eran hamster hade dött eller satt fast etc det blir nog ingen glad tråd men det är alltid skönt att skriva av sig
Det måste nog vara två saker.
En dag när jag skulle fotografera min hamster så satte jag ner honom på golvet i köket. På den ytansticker det ut en bardisk, så jag satte mej mellan den och väggen, och satte hamstern så att hon fick ett litet place att vänta på medans jag fixade kameran. Det fanns inga hål för henne att komma in i trodde jag, men rätt som de var så såg jag bara en liten bak sticka ut från sockeln.. Haha lite svårt att förklara men.. Hon klättrade i alla fall ner där, så hon sprang runt där, under kökslådorna och hade säkert jättekul. Min mamma var och tränade så hon fick avbryta och komma hem… Så vi skruvade upp sockeln men hamstern ville inte komma. Då ringde vi pappa, som sa att det fanns ett rör som leder till under golvet. Skulle hon komma ner där så skulle de vara omöjligt att få ut henne. Till slut så såg vi henne där, och just då så börjar hon krypa ner i röret..Så vi slängde in osten dit under och då stacj lillnosen upp från röret, haha :] Så vi fick ut lillstumpan :]
Det andra var nog när samma lilla brud blev förlamad i typ halva kroppen.. Vi var tvungna att ta bort henne då, för hon kunde knappt gå :'[

oj stackarn
beklagar
Det läskigaste som hänt mig var nog när min nyligen inköpta unge på något vis lyckades fastna vid vattenflaskan och vart hängandes.
Antagligen bröt han nacken när han försökte komma loss, för så fort jag fick loss honom dog han i mina händer..

Näe vad hemskt också var han ny med stackare
Jag har fyra saker att berätta, men jag börjar med en så slipper jag skriva så långa o jobbiga inlägg
Jag hade en liten kruka åt min dvärghamster Skrutt, en sån med ell litet hål i botten men jag hade den liggandes så hålet hamnade då i bottre väggen. En dag när jag skulle ge honnom lite gurka så såg jag att han fastnat med huvudet i det hålet. Jag gick till min mamma helt förtvivlad och frågade vad jag skulle göra (var inte så gammal då kanske mellan 10 och 12 år). vi kunde ju inte ta sönder krukan för då kunde ju han skadas.. och vi testade att dra i han men han satt som sten. tillslut så ställde vi krukan uppochned så att man endast såg hans huvud och jag tig pekfingret och tryckte mot hans nos.. jag fick trycka jättehårt så det måste gort ont på stackarn men han skrek inte, tillslut så släppte han och föll ned mot bordet helt oskadd fast lite omtumlad.
Den andra händelsen var när min bror hade varit och hälsat på Skrutt och glömt att stänga buren. När jag sen kom hem från skolan så var han borta. jag letade igenom i stort sätt hela huset. jag satte fram snälla fällor och lade ut mat för att se vart i huset han kunde vara men inte ett enda spår efter honnom. Efter en vecka så städade jag med tårar i ögonen ur buren och lade upp den på vinden. Två dagar senare så vaknade jag mitt i natten och hörde något kraffsande från garderoben.. jag gick upp och i springan till garderoben ser jag en liten hamsternos sticker fram. jag öppnade dörren helt och han rusar snabbt iväg över golvet helt förskräckt. Jag kastade ett par trosor på honom (det var det som låg närmast) och fångade honnom. sedan väckte jag mamma som hjälpte mig att snabbt fixa iordning hans Bur igen.
Jag upptäckte föresten senare att han levt på en gammal talgboll som legat inne i garderoben.

Oj då det var bra "historier" om din hamster. Sött namn förresten
putt, roligt med trådar som kommer tillbaks…
Båda har faktiskt med Yuki att göra:
- När han precis kommit hem, efter ett par veckor, rymde han ur sin Bur (plastlåda just då) och hittades 4 dagar senare två våningar ner i en grannes SPISFLÄKT. Vi trodde grannen skulle bli arg, för de fick hyra snickare till att ta isär den… Men han jobbade för tidningen och ville skriva om det x)
- När jag hade Yuki ute hos mig i soffan på internatet i vårt sällskapsrum och en "kompis" hade sin hund i samma rum. Hon sade att det var okej för hon hade kontroll på honom men när han försökte kasta sig åt det hållet (dåligt uppfostrad) släppte hon taget om kopplet så han flög på Yuki blixtsnabbt och jag har aldrig haft en sådan adrenalinkick som när jag kastade mig över dem och räddade tussen..
För mig är nog den värsta händelsen med just hamstrar när jag fann min hona Smulan helt nerblodad i sitt bo. Det var massa år sedan, jag var ca 11-12 år och jag skulle ta upp henne innan jag gick till skolan för att säga hej då; då upptäcker jag direkt att hon var täckt av blod på magen och under henne så var allt bomaterial ihopgeggat med blod. Jag blev skräckslagen. Det hela slutade med att hon avlivades illa kvickt pga livmoderhalsinflammation…
Jag hade en dvärghamster för några år sedan som verkligen älskade att gnaga på tyger och liknande. En dag när jag kom hem från jobbet var hennes fot 10ggr större än normalt och alldeles röd och jag upptäckte att en tråd virats stenhårt runt hennes fotled! Det var typ en sytråd som verkligen satt jättehårt och hon själv kunde inte gnaga av den! Jag var tvungen att ringa hem min mamma från jobbet så att hon kunde hjälpa mig klippa upp tråden! Allt gick bra, men hon fick aldrig mer gnaga tyger! Jag trodde verkligen hon skulle tappa foten eller nått…
Det hemskaste hände igår kväll runt 7 tiden ! en grej trillade ner i min hamsterbur (samlarlåda) självklart träffade den min lilla plutt hamster som jag hämtade från uppfödare för nästan en vecka sedan (kokolandia) hon fyller 5 veckor på fredag och jag fick panik när det hände hon skrek o blev helt stilla sedan. hon satt i en äggkartong med lufthål på taket o hon satt typ helt stilla. jag öppnade äggkartongen och såg hur hennes ena öga var stort o rött men hon levde. jag fick panik o skrek på min pojkvän lyfte upp äggakartongen med henne och tog med henne ner i köket till hans mamma. sprang upp o hämtade transportburen och la henne i den! hon var pigg och betedde sig som normalt men jag kunde inte sluta gråta. jag kände mig så hemsk som hade låtit det hända! det slutade ju iallafall blöda direkt och var helt normal i beteendet. jag ringde mamma i panik o kunde inte prata så min pojkväns mamma fick ta över! jag la sedan över lite mat i transportburen åt henne och hon knaprade lite på det men var mest nyfiken uppåt och hon tvättade sig ganska mycket och även kliade ibland vilket jag fick panik över! ush vad hemskt det var! hade inte slutat gråta föränns flera timmar senare! hon fick lite morot sen packade vi klart mina grejer då jag skulle hem så satte vi oss i bilen med henne och åkte! min pojkvänn stannade hos mig tills min mamma slutade jobba på kvällen! jag skakade så mycket under kvällen och hade sån panik. Då hon mådde bra annars förutom att hon bara var blind på det ögat nu då det var blodigt, började torka och var utanför ögongloben bestämde vi oss att ringa veterinären på morgonen därpå så fort de öppnade vilket jag gjorde! så var inne med henne idag på morgonen. de kollade lite på henne och sa att det skulle läka av sig själv och att ögat skulle trilla bort! och att jag inte fick pilla på såret! hon äter dricker och beter sig helt normalt och mår bra! så hon blir en liten unik hamster när det är läkt ordentligt!
Älskar dig min pluttinutta!
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
En dag när jag klev innanför dörren såg jag något silvervitt, blodigt, liggandes på hallgolvet. Det var hälften av vår dvärghamster Sally. Den andra hälften låg i magen på någon av våra katter. :( Min son hade kelat med henne och glömt stänga dunalocket innan vi åkte hemifrån. RIP Sally. :(
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Min hamster Gnoffe dog när jag bara haft honom i knappt en månad. Han måste ha fått hjärtattack eller liknande, för han låg på rygg på stegen och guldhamstrar brukar ju ändå gräva ner sig.
En annan sak var när min vackra hamster Rut började blöda från rumpan. Jag googlade och googlade, men hittade inget. Till slut gick det över, men ungefär en vecka efter dog hon :/ hon skulle fylla 2,5 år :(