Din första hamster!
Vad hette din hamster? Var det en hona eller hane och ur gammal var du när du fick den?
Själv fick jag min första när jag var 5! Hon hette Lady och var väldigt bittsk och otam ;)
Sedan dröjde det tills jag blev 11 innan jag skaffade hamster igen :P
Men nu har jag nog tyvärr börjat inse att hamster inte riktigt är djuret för mig, Jag har för tillfället 3 hamstrar. En hane som är ca 1,3 år, En hona som är ca 1 år och en till hona som är ganska exaxt 7 månader.
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"
- Redigerat 2021-06-06 10:56 av Herveaux
Min första hette Curri. Han var en svart kh guldhamster och jag köpte han på djuraffär när jag var runt 8 års åldern? Om inte tidigare. Nu är jag 22 och skaffade mina hamstrar i slutet på förra året och en i början på detta året.
Min första köpte jag när jag var 11 år. Han hette Gulliver, var en nf kh hane, hur tam och go som helst!
Gick inte upp ur sängen istortsett på 3 dagar när han gick bort, i mina händer dog han av andnöd och "hostade" blod.
// Lise
When nothing goes right, go left!
#2 Åh känner igen det :( Min dog plötsligt en dag och låg där i buren. Och jag svimmade när jag såg det. Var helt förstörd i flera dagar :/ De små liven har en stor plats i hjärtat.
Min första fick jag när jag var 11, det var en vintervit hane med färger sapphire och han var ett år och hette Wilson :)
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
#3 Ja dom har ju det!
// Lise
When nothing goes right, go left!
Första hamstern hette Chicki. Jag trodde det var en hona och det var inte förrän långt senare jag insåg att hon varn en hane. Han var iaf korthårig cinnamon. Supersnäll och en utbrytarkung. Han lyckades bita sönder en gallerbur och smita och skärmma slag på min pappa. Hon smet in i vardgasrummet och sprang längst väggen när han satt och titta på TV. Han trodde det var en råtta.
Jag var ca 9 när jag fick honom och han levde i nästan 4 år.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Min första hamster hette Alvin och var en pearl mandarin, vintervit liten sak. Tjock var han, verkligen.. och älskad.
Var med en av mina bästa vänner till bilprovningen och hon hade en hamster med sig som hon skulle leverera till en som ville köpa honom men vi fick aldrig tag i henne så jag.. bestämde mig för att ta hem honom! Haha jag som aldrig knappt hållt i en hamster. Vad väl 16 år ellr så! Skulle fylla 17. Ja där satt jag sedan med finaste dvärghamstern i världen!
Dock har jag övergått till guldhamster nu efter att han dog nu våren -11
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jack var min första, en liten sapphirekille! jag och min lillebror fick varsin dvärgis av mammas kompis efter en tjuvparning. Han var så go och älskad in i det sista! Han dog den 13 mars 2012 och blev 2 år och 3 veckor. Minns att när jag stod där hos min mammas kompis oc mamma frågade "skulle ni vilja ha varsin?" så bet jag mig i läppen och var väldigt tveksam. Hade ju sedan jag var 6år önskat mig en svart guldis som skulle heta Coraline, haha <3 Men efter att ha sett dendär lilla krabaten och hållet i honom - han var den ända ljusa bebben i kullen, så brast allt. :')
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Muffins var min första lilla sötnos han var tydligen en "hybrid" mandarin som jag älskade. jag köpte han pga min sjukdom som jag kämpade mot att bli fri från så min lilla muffins var mitt ända mål varje dag att gå opp för och mata städa gosa och prata med… Han dog efter ca 7mån. antar han gjort sin plikt i livet och stöttat mej. och nu är jag någorlunda frisk.
Kjell hette min första hamster och han köpte jag från djurmagazinet för 5 år sen och då var jag 9 år.
Kjell var en guldhamster som var creme bandad kh. :)
Han var verkligen världens snällaste och jag kommer ihåg att jag och min bästis myste med honom jättemycket, gjorde saker till honom och pratade hela raster om honom så att våra kompisar blev sura eftersom att dom inte var hamsterintresserade och ville vara med oss… hehe.
Jag kom ihåg när mamma berättade för mig att han hade dött… Jag hade varit på en fritidgård med kompisar i lite mer än 2 timmar och när jag kom hem så berättade min mamma för mig att Kjell låg död i sin Bur. Gud, jag blev så ledsen. :( Och han blev endast 1 år gammal…
Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,
Är alldeles ny hamsterägare, köpte min första hamster i april i år. Han heter Mapilamis Theseus, går under smeknamnet Hamsterveil här hemma:) han är en albino (vit rödögd mörkörad) långhårig guldhamster:) och född 22/2-12
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Min första hamster var Louise :) Fick henne när jag var 5 år. Men hon var en riktig liten rymmare! Hon rymde många gånger :)
Min vardagsblogg: www.nattstad.se/isabelle12345
Min hamsterblogg:www.hamsterplace.devote.se
//Isabelle! :)
Min första riktiga hamster var en hona uppfödd av min styvfar och som fick namnet Victoria eller Vicky. Hon var en stor svartögd snövit långhårig guldhamster som blev så tam att hon snoosa på min bröstkorg. Hon blev nog över 3 år och jag var nog 12-13 när jag fick henne.
Jag var bara 4 när jag fick min första hamster. Han hette Linus och var normalfärgad bandad kh. 
Han var supertam och hur go som helst. Blev dock ihjäl biten av vår dåvarande Tax.
Då var han 2 år.
Min första hamster var en Sibirisk dvärghamster vid namn Snöboll.
Hade honom i ca 4 månader sedan dog han utav antigen sjukdom eller fall från trappan en månad tidigare. (Tror dock mest sjukdom var orsaken)
Jag köpte honom själv när jag var .. hmm vad var jag.. 18år kanske? Eller så 19.. aja.
Han var handtam 3 månader.. sista månaden som han levde börja han bitas mer och mer. Så antar att han måste haft ont någonstans. Lätt att vara efter klok. Men himla svårt att veta med sådana små varesler.
Det dröjde tills nu för mig att skaffa mig en ny hamster.. men då blev det en större variant (Guldhamster)
Mvh. Sanne & Djuren
#15 .. Och ja han spelar död på bilden.. se så duktig han var! Och nej han fick inte endast spån till middag. ;P
Mvh. Sanne & Djuren
#15 Supersöt hamster!
Dock finns det inget som heter sibirisk hamster, det heter vintervit. 
Hmm.. okej :) är inte så insatt som sagt. ;)
Mvh. Sanne & Djuren
#11 Ååååh, han är så fin.
fast en albino är en maskad hamster, inte en vit rö mö. 
#18 Ja, det är zoo affärer som säger att de heter sibiriska dvärghamstrar, fast de egentligen heter Vintervita dvärghamstrar. 
Min första riktiga hamster är en dvärghamster. Hon heter Zelma och är ungefär ett halvår. Hon fyller år om fyra dagar (10 september). Det är en hona. Jag fick henne när jag var elva. Hon blev helt tam efter ungefär 5-8 dagar. Hon är köpt i kalmar på djurkompaniet. Hon kostade ungefär 125 kronor.
// EE
Min nuvarande hamster Puff är min första hamster (efter mååååånga års tjat!). Fick honom 15 januari 2011, köpt från djuraffär.
Han fyller snart två år, vet inte riktigt när. Har inte orkat räkna ut det, men han var kanske 5-7 veckor när han såldes? Då ska ha isåfall fylla år den 22- 29 december eller så..:)
Han är en offwhite guldhamster och han är såå snäll, var tam från dag 1! Köpte honom för 149 kr eller 200 kr eller något, kommer inte ihåg riktigt.
Bebis-puff
Min första hamster hette Arnold och var en hona..
Djuraffären visste inte vad det var för kön och jag hade bestämt redan innan att hamstern skulle heta Arnold och så blev det.
Sen när jag såg att Arnold inte hade någon pung var det redan försent hon var en liten Arnold så hon fick fortsätta heta det.
hon var en Normalfärgad bandad och blev cirka 1år.
Det är faktiskt en av mina nuvarande hamstar, Ozzy. Som ni hör på namnet är det en hane och jag var 12 när jag fick honom. Nu är han ungefär 1år och 7månader. :)
//Anna :)
Min första hamster köpte jag när jag var 12-13 år kanske. Han fick heta Gorbandizer eller Gorre som vi oftast sa. Han var sobel tror jag och jag köpte honom på Hundman. Han var rätt gammal när jag köpte honom, han hade inte blivit såld så jag fick honom för 50 kr. Jag minns att jag hade blivit förälskad första gången jag såg honom men inte hade pengar just då till hamster så det gick nog en vecka innan jag köpte honom och jag var rädd att han skulle bli såld.
Han var en utbrytaarkung och en riktig överlevare! En dag var han bara putsveck, kunde inte hitta honom någonstans så vi trodde att han hade ramlat ut från balkongen. Månaderna gick och vintern kom och gick. (Han försvann i september/oktober). En dag på våren när min bror är ute och leker så kommer han in och skriker "Jag såg Gorre!!" och vi springer ut och mycket riktigt ser vi Gorre, han hade bott under huset i nästan ett halvår, över vintern!! Barnen på gården hjälpte mig att fånga honom. Dagen efter åkte vi till veterinären som konstaterade att han var fullt frisk. Cool hamster eller vad? Min fina Gorre :)
#25 Wow!
#25 Wow ja! Jepp, cool hamster! X)
Min första och nuvarande hamster är en guldhamster, hona, namnet är Smulan. Jag köpte henne på Zoo-butiken, hon är ca 1 och 1/2 år tror jag. Hon är en baddare på agility, kan hoppa 10 cm nu! ^^,
Var det ngt mer?… jo, hon är nf ba. Jag har en Duna-bur, och när jag var och sov över hos en kompis skulle en förälder ge henne mat, dom satte väll in maten antar jag, men glömde trycka till den där gallerlocket, så när hon hade ätit upp maten skulle hon ut, så hon tog tag i gallret, märkte att det var öppet, lyfte på ngt märkligt sätt locket och prässade sig ut!!! Hon var typ i en högtalare en stund, tills dom fick lockat ut henne… XD
#25 Woow ! :D Jag fick min första hamster när jag var ca 5 år tror jag… Jag hade tjatat om en katt men jag gav typ upp direkt ^^.Så tittade jag på en film som hette "Hamtaro" ( en hamster film ) då fick jag för mig att jag skulle ha en hamster också ^^. Det gick mamma med på , så jag fick en liten hamster … Som såklart fick heta Hamtaro ;). Hamtaro var en Lh Nf köpt ifrån djuräffär . Han kostade 60 kr ^^. Han levde i 3 år , med både hamstervadd och saltsten .
Min första hamster hette Snutten och han var en creme sö KH guldis hane. Jag var 14 år när jag köpte min första hamster utan föräldrarnas lov från en djuraffär pluss Bur! Hehehehe
Det var ju inte så glada över det att jag inte frågade dem först men jag viste att jag skulle få ett negativt svar så jag köpte den utan föräldrars tillåtelse…hehehehe. Var väl en liten rebell kanske.
Men det tog inte så värst länge innan Snutten blev axcepterad som familjemedlem när de såg vilken glädje den var för mig! Han blev 3 ½ år gammal då han dog.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Min första hamster var en vintervit dvärghamsterhona som jag köpte när jag var ungefär 12. :D Hon var världens Tossigaste så därför fick hon heta Tossan fast jag brukade kalla henne för Tosselie, jag köpte henne på en djur affär men hon var ändå väldigt lätt att få tam, tredje dagen jag hade upp henne så sovde hon i min famn.
Fortsättning: min mobol är efterbliven så ni vet.. :S Det roliga var att hon inte var rädd för någonting, ända gången hon var rädd under våra 2år tillsammans var när jag bara hade haft henne i sådär en vecka och min galna undulat bestämde sig för att landa på Tossans rygg när jag höll i henne(tossan alltså) då skrek hon till stackaren och min undulat blev nästan lika chockad den också! :0 När jag hade haft henne ett tag till så älskade hon dock mina undulater och btukade jaga dem när de var nere på marken! :)

Jag tror jag var runt 12 när jag fick min första hamster. Om jag inte minns fel (har inga bilder och det är ändå 18 år sedan) så var hon svart korthår. Hon hette Flippa Divy Doll och var väldigt tam, vaknade och kom springande så fort jag ropade på henne. Jag var så kär i det lilla djuret!
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Min första hamster fick jag nog när jag va runt 10 års ålder, hon va Nf Bandad Kh, och hette Vanja, hon va en väldigt aktiv tjej och helt underbar, där med den tjejen började mitt hamsterintresse 
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Jag fick min första hamster för snart två år sedan. Köpte honom hos en privatperson som hade fått en kull.
Kullbror med Tindra & var också en Creme ba KH. Väldigt mysig trots att jag bara hade honom i en natt..
Han rymde ur sin Bur & katten tog honom.. Inte så trevligt att hitta bakdelen efter min lilla gullunge under soffan 
Tre-fyra dagar efter räddade jag Tindra ur djuraffären från att bli ormmat. :)
Kan inte tänka mig en bättre hamster än Tindra!
Min första var en guldhamster hane som hette Dexy ( förkortning för Dexter)
Han var en underbar lite krabat som var väldigt "mammig" av sig och höll sig alltid nära mig. Jag var tio då jag fick honom och var LIVRÄDD för honom. Det var så läskigt med en liten sak som springer och har tänder xD
Men han dog kanske för tre veckor sen och nu är det sjukt tomt hemma :(
På bilden så ligger han och gosar :3
Min första hette Lilla gubben. Jag var 5 år när jag fick han. Vi köpte han av en privatperson och han var supermysig! Älskade att sitta i ett glas och titta upp, det var hans favoritsak i livet! 😃
Han var offwhite lh.
Saknar dig!
❤️
Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤
22/4-13 JUSTIN BIEBER
If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...
Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.
Min första och hittills enda hamster heter Evert och jag köpte honom tillsammans med min sambo, vi är 21-22 år gamla, av en uppfödare som jag hört skulle ha trevliga hamstrar. Jag är superglad att jag köpte Evert och inte en hund (som jag egentligen ville ha😮).
Efter enträget tjatande fick jag min första hamster när jag fyllde 9 år (18,5 år sen.. tjena vad tiden går fort!) 🙂En korthårig normalfärgad hane som fick heta Pontus. Han kom från djuraffär så klart, varken jag eller mina föräldrar hade koll på om och var det fanns uppfödare. På den tiden fanns inte internet liksom..
En helg när han var 1 år sov jag över hos en kompis. Min mamma ringde dagen efter och sa att Pontus hade varit vaken och extremt aktiv i nästan ett dygn i sträck, och nu låg han helt utmattad i buren. Hon hade ringt och rådfrågat en veterinär som mest hade sagt att han skulle hållas varm.
Jag skyndade mig hem från kompisen, och sen när jag kom hem hann jag sitta en kvart med honom i famnen innan han dog. Det var lite som att han "släppte taget" när han äntligen fick vara hos mig igen..
Jag och min lillebror fick en varsin dvärghamster av mamma när jag var 9 år. 2 hanar, Molle hette min, älskade honom mer än allt typ haha. han var så otroligt söt, hade han säkert 3 månader sedan vaknade jag av ett det var ett jävla liv i buren. då såg jag hur min brors hamster stod över min lilla molle och bet och rev honom.. Så jag tjasade bort han och tog upp min lilla bebis och jag kommer ihåg att han låg på rygg i min hand och jag gick till mamma och hon började leta vetrinärer, men han hann somna in i min hand :(
#39 Nej vad sorgligt. :(
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Ja verkligen #40, det var så hemskt. Man såg på hans mage att det var hål rätt in.. uscha :(
#39 Oh, nej! Verkligen Stackars lille hamster! :(
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Jag fick min första hamster när jag var 3 eller 4 år. Vi delade på den i familjen, fast jag gillade att ge den mat på kvällen. Det var en kh guldhamster från en djuraffär som hade köpt från en uppfödare. Han hette Filip och levde tyvärr bara i ett halvår eftersom han fick tumörer. Min andra var också kh guld och vi skaffade henne direkt efter att Filip hade gått bort. Hon hette Sofia och var från samma ställe och hon levde i otroliga 3,5 ÅR! Jag skrev om båda eftersom att vi hade Filip så kort tid. Sofia blev väldigt tam direkt medans Filip aldrig blev riktigt tam. Nu är jag elva år men jag saknar de otroligt mycket ibland.
Min mamma har tidigare haft dvärghamster uppfödning när jag var yngre. Så var väldigt van med massa burar och hamstrar! Men köpte min egna första hamster när jag var tio år. Han hette Mulle och var normalfärgad KH. Jag fäste mig snabbt vid honom. Han blev lite mer än 3 år, Saknar han obeskrivligt mycket.
Jag fick min första hamster när jag var tio år. Det var en dvärghamster, vintervit agouti tjej. En liten sötis! Hon dog av en närvsjukdom efter 1 1/2 år. ❤️
Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com
Jusste hon hette Kiwi. ❤️
Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com
Jag har min första guldhamster nu,jag fick henne för typ 3 timmar sen.Hon heter Zazzy,och jag tror att hon är långhårig…jag vet inte…men hon är väldigt skygg
Bolt hette min första hamster. Det var en creme bandad korthårig hane på några månader. Dock så dog han samma natt då han lyckades rymma & blev tagen av katten..
Det var Tindras bror, och några dagar senare så räddade jag Tindra från djuraffären.
Jag var faktiskt så "gammal" som 20 år när jag köpte min första hamster. Det blev en hybridtjej som visade sig vara helt underbar!
Hon var handtam redan efter bara någon månad och hur snäll som helst. Släpper man ut henne på golvet håller hon sig till de ställena hon vet att hon får vara på och hon har aldrig försökt sig på några hyss :p
Bilden är när lilla skruttan "leker korvkiosk" :p
/ M
#50 Åh, vilken gullig liten flicka! Söt bild! 😍
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Jag köpte min första hamster förra året. (en guldhamster) jag köpte honom hos en uppfödare. VÄRLDENS underbaraste temperament och han betedde (gör fortfarande) sig som en människa. Han är offwhite LH. Nu har jag 2 hamstrar. Jag kan berätta historien om min Zimba. Det började med att jag var i dalarna. Min kompis ringde och sa "du måste komma!" vad är det sa jag? "det är en hamster i en Bur som bara har ett ben!" det blöder! Jag sa att jag var i Dalarna och inte kunde komma. Hon pratade med personalen och dem bytte Bur till honom. (det är en guldhamster) han bodde alltså med sin bror som antagligen var skälet. Jag mailade att jag var intresserad och kunde ta hand om honom. Dom sa att jag gärna fick göra det men min kompis vart ju inte så glad::/ hon skulle få ungar och hennes mamma sa nej , så vad skulle jag göra? Låta bli att ta honom och ge honom det bästa livet eller låta han sitta i en dvärghamster Bur hela livet? Ps,det var olagligt mått. Efter mitt besök hos Dalarna far jag hem och hämtade honom. Han var sååå liten! Undra hur gammal han igentligen va. Jag trodde han var en dvärghamster och han var otam och pep. Nu är han PRECIS som Charlie(min första hamster) och båda mår toppen! :D Zimba är nu 1,5 månad kanske? Oh Charlie 5 :P
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
2009 såg jag en annons på blocket om en familj som ville omplacera sin hamster. Jag hade inte alls planerat att skaffa hamster egentligen, men åkte för att kika på honom.
Och när jag väl såg honom kunde jag helt enkelt inte låta bli att ta med mig honom hem på en gång.
Han var svart korthår, men som var mer brun än svart :P
Han var redan runt 1 år när jag fick hem honom så vi fick bara ca 7 månader ihop. Texas som han hette, var väldigt försiktig och ville inte gärna lämna sin Bur och det tog ett tag innan han frivilligt klättrade upp i handen. Och när han väl var utanför buren höll han sig nära den.
Texas var så fin och snäll!
Impuls är väl aldrig bra, men jag är glad att det blev så. Jag hann ju såklart läsa om hamstrar innan men beslutet kom väldigt fort efter att jag såg annonsen. Och när han dog så beslutade jag mig ganska fort att söka efter en ny hamster och har sen dess inte varit utan. :)
Min första hamster hette Prins Tetris Mushu, han var född den 17 Maj 2009 och gick bort den 21 september 2011. Han var en Rysk Vintervit dvärghamster i färgen agouti, världens mysigaste och snällaste hamstern jag någonsin träffat.
Vi var bästa vänner in i det sista, den kvällen som han somnade in så stod han på sitt tak och sträckte sig mot öppningen hela tiden, så jag tog upp honom och satte mig vid TVn, han kröp ihop på min bröstkorg och några minuter senare sov han för att aldrig mer vakna. Usch ❤️
Här en bild snodd från min dayviews då jag inte har några på denna dator! Tro det eller ej, men en tatuering i minne av Mushu ska printas på min kropp nästa månad! Så mycket betydde och betyder han för mig. Min prins ❤️
❤️ Älskade husdjur
Min första hamster hette Jolley och var en hybridhona från djurmagazinet, jag var då kanske runt 11-12 år!
Min första hamster hette Maja. Hon var en dvärghamster och rysk vintervit tror jag. Hon var helt okej, blev inte arg när jag tog upp henne utan hon bar lugn. Jag var typ 8-9 år när jag fick henne. Dagen efter min födelsedag avlider hon troligen av ålder.
Min första hamster hette Mumfie och var en vit dvärghamster med svarta ögon. Fick honom när jag var ca 9-10 :) Tyvärr så tyckte han inte så mycket om mig så vi fick inte så bra relation :/
Min första hamster fick jag när jag var 12 år gammal. Emmy, som hon senare fick heta, köptes ifrån djuraffären. Tror hennes färg var svart ds, men är lite osäker då jag har lite svårt med nyansskillnader. I alla fall, i djuraffären hade man fått in en hel kull med guldhamsterbebisar och jag hade så svårt att välja, det var Emmy som "valde" mig. Några dagar senare köpte min kompis en syster till Emmy. Lilla Teddy. Tror hennes färg var silvergrå bandad. Kompisen tröttnade ganska fort så Teddy fick senare flytta hem till mig. Emmy blev bara runt ett år gammal, låg bara död i sitt bo en dag. Blev såklart jätteledsen. Teddy blev strax över 2 år, hon och jag fick ett starkt band och det var väldigt tungt att mista henne.
Min familjs första hamster hette Lelle ❤️ Jag var bara tre år då vi hade honom, men jag älskade honom av hela mitt hjärta ändå!❤️
Min första alldeles egna hamster hette Charlie!❤️ Honom fick jag när jag var tio år gammal.❤️ Då han dog fick jag en chock och var förkrossad i flera dagar… 😢 Han blev bara 1 och ett halvt år…😢
Vi har sammanlagt haft och har fyra hamstrar, och jag älskar dem alla!❤️
Med vänlig hälsning, Mimmi & Lola ♥
Med vänlig hälsning, Mimmi
Jag fick min första hamster när jag var runt 6 år. Hon hette selma och var en rysk vv. Hon blev 2 1/2 år. Köpt från djuraffär.
Vad hette din hamster? Var det en hona eller hane och ur gammal var du när du fick den?
Det var en Roboroski dvärghamster. Muffin hette hon, hon var 11 veckor när jag fick henne. Gick inte att få tam :/ men hon var i alla fall söt och snabb som blixten. Hon dog på sin ettårs-dag, 10 december 2011. :/