Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1263 ggr
The Idizen
0

En till hamster, ÖVERTALA?!

Är så sugen på en till liten plutt här hemma. Men jag har en mamma som är helt negativ till det. :/ 

Det är inte det att hon inte gillar dom, hon tycker att dom är supersöta! Vet inte riktigt vad det är som gör henne negativ till det. Varje gång någon frågar hur jag tar hand om Muffin så svarar mamma att jag är jätte duktig och berättar hur mycket jag pysslar med leksaker, mat, och hur mycket jag gosar med henne. 

Är det någon som har någon aning om hur jag övertalar henne till en till? Självklart skulle jag betala både hamster och Bur själv!

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Anna4077
1

hur gammal är du? jag minns inte. kanske kommer du snart i en ny 'fas' i livet där kraven kommer ändras i skolan eller intresset kan svalna? det kanske är det hon tänker på? du kan ju fråga henne varför och säga att du inte kommer tjata (på ett tag) om du får en anledning bättre än 'därför'. annars kan du vänta ett tag tills du fyller år eller till jul och säga att du bara önskar dig en hamster inget annat

Anna och taxen Max

The Idizen
0

#1, ja kanske. :) Är 12 och ska börja 6:an. 😃

Anna4077
0

då blir du tonåring snart med ;) gissar att det är det hon tänker på

Anna och taxen Max

Tazzar
0

Hur gammal är Muffin, som du har nu?

Moast
0

Vill också ha en till hamster, men varje gång jag säger det till mamma så säger hon bara: Ja, fast nu har du ju Sigge.

Det är inte lönt haha… Men såklart det skulle vara jätteroligt att ha en till…😉

The Idizen
0

#3, ja kanske. :)

#4, nästan ett halvår. :)

#5, ja.. Man får nog respektera det antar jag. :/ Men är iaf jätte glad att jag har Muffin, tog mig år att tjata. Haha. 😉

J0ssan
0

Muffin är väll en dvärghamster?

Anna4077
0

#7 ja hon vet att dom ska vara två. Om hon beslutat något men hon vet att dom ska vara två

Anna och taxen Max

Anna4077
1

#6 tog mig 2,5år och jag är fyllde 24år i mars :p till och med när man är "vuxen" får man inte alltid bestämma själv :p

Anna och taxen Max

Tazzar
1

#6 Då är han ju än rätt ung. 🙂 Det kanske blir lättare om ett år eller så. Om en till hamster är någonting du verkligen vill, då kanske du under tiden kan spara ihop till och skaffa en till Bur och fler hamstersaker (det borde hon nog inte kunna säga nej till på samma sätt).

Men, jag förstår dock föräldrar som säger nej. Speciellt hamstrar är så lätta att bara skaffa, egentligen. Finns så många olika, i storlek, form, färg och temperament och man kan aldrig hitta en hamster som är på pricken lik den andre. 
Kärar man ner sig i sin första hamster så blir det lätt så att man vill ha flera. Känner man att hamster nr2 också är en av världens bästa så hinner knappt någon säga "Vips", så sitter man gärna där tillslut med en liten hamsterfarm. 😉 

Så det är bra när föräldrar tänker långsiktigt. Men det är tråkigt om det blir överdrivet med, men det vet ju inte vi hur det är.
Om du exempelvis har andra intressen ocks, som du håller på med, så kanske det blir för mycket att utöka hamsterintresset. 
Det bästa är att kunna diskutera saken med sin förälder, med lugn ton och förståelse för varandra (även om det är svårt ibland). 🙂 Samt som #1 säger så är ärlighet bäst, att du ska få veta av din mamma vilken anledningen är till att hon inte vill. Då är det lättare för dig att förstå, än om hon bara säger "nej".

Sakura88
1

Kan också vara så att hon är rädd att du ska tröttna, det är många som tyvärr tröttnar på sina djur under puberteten, eftersom det händer så mycket inom och runtomkring en under den perioden.  Det kommer också bli mer i skolan nu, bara 2 år kvar innan du kommer att få riktiga betyg…

Men förstår dig.. Försök fråga din mamma om anledningen..

DenLillaTofflan
1

Jag är också 12. Just nu har jag en hamster, min andra dog i lördags 😕

Kan berätta min historia lite kort xD

Jag hade redan Puff då och ville så gärna ha en till. Och det fick jag med lite övertalning. (om jag gick med på att följa med på mammas kajakkurs så skulle jag få en till hamster) Och jag ångrade nästan då att jag hade skaffat en till för asså det blev för mycket. Det var svårt att hinna med att rasta båda hamstrarna tillräckligt länge och så hade jag ju typ olika aktiviteter 4 dagar i veckan. Och skolan förstås. Men det är ändå bra att ha två hamstar. För min första hamster, Puff han dog i lördags (han var väldigt sjuk och gammal) Men eftersom att jag fortfarande hade kvar Cummin så kändes det lättare att bli glad igen, typ som att hon tröstade en.

Men om du ska skaffa en hamster till tycker jag att borde vänta ungefär något år till. För om man skaffar en till hamster när man fortfarande har sin andra så får man typ dåligt samvete för att man inte hinner va lika mycket med den som man hade först. Eller det fick iallafall jag. Men du gör självklart som du vill 😛

DenLillaTofflan
0

Hoppas att det hjälpte lite för det tog låång tid att skriva den med kommatecken och punkt och sånt så att man fattade texten hehe… 😇