Min hamster är dräktig! HJÄLP!
Jag köpte två dvärghamstrar i tisdags, Cocos och Chilli! Djurskötaren sa att båda var hanar… Sen dess har Cocos blivit tjockare, mer aggressiv, började boa igår och låter inte Chilli komma in och sover längre och oftare! Jag läste också att när födseln är nära blir de "oroliga" och vandrar ofta runt i buren. Det enda Cocos gör nu är att äta, sova vandra runt lite i buren, (men hon "stannar" inte, utan vandrar bara oroligt runt) bygger oavbrutet på boet och piper så fort Chilli går in.. Cocos är 10-12 veckor oxh har Levt med Chilli sen födseln! Så jag undrar är Cocos dräktig och vad ska jag ge henne för mat? Vad händer när ungarna kommer?
Om det nu kommer några bebisar ska du tänka på att absolut inte röra varken mamman eller bebisarna. Det är bra om buren kan få stå i ett mörkt rum ensam, satt du inte stressar mamman då kan hon äta upp ungarna!
Spring inte in i rummet i onödan.
Om någon unge skulle födas död så äter mamman kanske upp den, men det är helt normalt.
När det gäller maten brukar man säga att fet mat är bra, så som barn mat osv..
Kan inte så mycket mer utan detta är vad jag har läst, har aldrig haft någon kull.
Lycka till!
Live
Laugh
Love 
#1 Tack så jättemycket för hjälpen! :)
Ring också personen/djuraffären du köpte de ifrån så de vet om det ifall de blir några bebisar. Önskar dig lucka till och allt blir säkert bra :D
#3 Ja, det ska jag göra! Tack så mycket :)
ta ut pappan för de kan para sej samma dag som ungarna föds å då har du en ny kull ca 3v efteråt.
lite ost är bra då får hon i sej kalk.
gröt,välling ,fuktiga grönsaker typ gurka och sallad är bra då får hon i sej mkt vätska.
#5 Tack :D
#6 Håller med #5 om att du bör ta ut hanen nu innan ungarna kommer, då undviker du att du får en ny kull om 18 dagar.
Ost skulle jag inte ge, hamstrar tål inte laktos så bra. Ge annars det hon är van att äta, är hon inte van att äta grönsaker så var försiktigt med det, plötsliga foderbyten kan vara tuffa för magen.
Lite extra protein är bra, så ett par ärtor, lite hundmat, ägg eller torkade insekter kan vara bra att ge nu men som sagt, inte för mycket nytt.
Ge hellere rikligt av det hon är van att äta och fyll på lite allteftersom av extramat i små mängder.
Lycka till!
#7 Tack :)
Min kompis hade det lika dant men det blev inga bebisar och det visade sig att dom var i puperteten är inte så säker på vad som igentligen händå men något sådant.
Med vänliga hälsningar,
Elvira