Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1312 ggr
Moast
0

Lite tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

HEJ! Länge sedan jag skrev här på iFokus överhuvudtaget. Jag har en hamster (guldhamster) som heter Sigge. Jag har haft honom ungefär ett halvår. Han har just nu en ganska stor Dunabur som jag köpte för ett tag sedan. Först hade han en mindre Dunabur med rör som gick utanför buren, som jag tyckte var iriterrande. Han brukade bara sitta där i flera timmar och det gick aldrig att göra honom tam med den buren eftersom han alltid sprang och gömde sig i rören. Men nu har jag som sagt bytt Bur till en större utan rör för ett tag sedan. Han trivs där i bättre. Men jag verkar ändå tycka han ha lite tråkigt ibland…

Jag har tänkt på rasthage och sådant. Men vet inte riktigt vad jag ska ha som rasthage och hur länge han kan vara där i eller vad jag ska ha där i för att han ska tycka det är roligt att komma till den. Sen vet jag inte heller riktigt vad jag sak aktivera honom med. 

Sen har jag också tänkt på underlag till Bur och rasthage. Vad gillar hamstar mest? Har just nu sådana pelletsar av papper som man kan ha i kattlådor. Skulle vilja ha sågspån (men kan tyvärr inte eftersom mamma är känslig mot dam ifrån det). 

Så kan någon/några ge mig lite tips över huvudtaget kring rasthage, möblering, underlag och aktivetering? Samt kan ni gärna ge lite tips på mat hamstar gillar?

The Idizen
0

Jag har träflisor till Muffin, eftersom att min mamma också är allergisk. Blir inte heller så mycket damm av det. :)

Har du boll? Det tycker min lilla Muffin är jätte skojigt, hon får springa varje kväll iden. :)

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Moast
0

1# tack så mycket för tipset av träflisor. har du en aning om vad det kostar?? 

ja jag har en boll, men tyvärr verkar Sigge inte uppsktas av den så mycket. Jag sätter honom i den ibland och lämnar honom i rummet en stund. men när jag kommer tillbaka så sitter han på samma ställe :/ hahaha! =) ;)

Moast
0

förresten så är min boll till honom gul. kan det vara iriterrande för honom tror ni?? 🌛

Anna4077
0

Jag använder Sand det funkar bra för oss. Dammar typ inget

Anna och taxen Max

Moast
0

4# Men blir inte det väldigt dyrt i längden?? För det behövs väl bytas ofta eftersom att dem kissar i det?? =)

Anna4077
0

Jag har finkornig sandlåde Sand och brukar bara sila den. Självklart plockar jag bort kiss så fort jag märker något. Är väldigt drygt och bra. Silar sanden och byter eventuellt ut delar av sanden. Köper i 25kilo säckar (tror jag det var) och har bara använt en 4de del på över en månad kanske 2. Men det beror väl på vad man har för hamster. Självklart har dom en toalett och målet är ju att hamstern kissar där.

Anna och taxen Max