Skall skaffa hamster, igen.
Nu har jag inte skrivit på denna ifokussida på flera år känns det som. Så jag antar att det är dags.
Jag har under ett par år nu haft hamster, för ungefär fyra-fem år sedan fick jag min första hamster, en dvärghamster vid namn Herbert. Kort därpå fick jag min andra hamster, en guldhamster vid namn Molly. Det var jättekul att ha hamster tyckte jag. Men när Molly var 1 och ½ år dog hon och ungefär ett halvår senare dog Herbert.
Sedan tog det ett tag innan vi skaffade hamster igen och det blev en guldhamster vid namn Saga.
Hon dog för ungefär fem dagar sedan och nu under det senaste halvåret har jag knappt hunnit med henne eftersom jag varit fullt upptagen med skolarbetet för att klara alla nationella prov nu i nian, samt mina 7 kaniner + kullar. Så min mormor och lillasyster skötte henne för det mesta, såklart så gosade jag med henne när jag hade chansen.
Men det kändes så fruktansvärt när hon dog, hon var verkligen en speciell liten tjej.
Men nu har vi beslutat för att skaffa en till hamster, vi köper ifrån djuraffär eftersom vi har nästan inga uppfödare här på Gotland och att åka till fastlandet och köpa är inte ens att prata om.
Så jag skulle faktiskt behöva lite tips på vad jag skall tänka på när jag gör mitt val av hamster, jag vill främst ha en guldhamster.
Men där har vi ett litet problem då resten av min familj vill ha dvärghamstrar. Så jag föreslog att vi kanske skulle skaffa fler än en och att jag får köpa en helt egen guldhamster, men det lär knappast komma hända. Har ni några tips vad man kan använda sig av för smarta argument för att jag skall få köpa en helt egen hamster?
Jag kommer stå för alla kostnader osv.
Sedan skulle jag vilja ha lite värdefulla skötselråd, bara för att påminna mig lite.
Tacksam för svar!
/Amanda
Hälsningar Amanda och kaninerna
Okej men om du nu börjar gymnasiet så kanske det är mycket att göra där också o du måste ha tid ifall du skall skaffa en till hamster!
Om du nu skall övertala din familj att köpa en guldhamster så kan du väl försöka att säga att kanske du kan gå med på att stå för kostnaden för 2 hamstrar? för man måste inte ha 2 dvärgar ihop ifall de inte är uppväxta så o ofta är hamstrarna själva i djur butiker!
Annars kan du ju säga som du själv säger att resterande av familjen kan köpa dvärgar o du en guld är det inte någon mer i din familj som skulle kunna tänka sig en guldis? så man blir lite typ 2 mot 1…. inte så bra på sådant men kanske något!
Det finns så mycket att tänka på inför köp!!men det finns massa fakta på google som är lite bättre på att skriva än jag 😉
Köp dvärghamstrar istället! En guldhamster från djuraffär kan ha papova (läs inlägget som är klistrat).
Inget vadd, saltsten och sådant som kaniner inte heller får ha. De är lätta att ta hand om så det är inte så mycket man behöver tänka på om man redan kan det mesta. Fri tillgång på basfoder, vatten hela tiden, utevistelse varje-varannan dag och varierad Bur så de har något att göra.
Sover på dagarna är uppe på nätterna (dock är dvärghamstrar mer vakna på dagen).
Beklagar!
1# Det var just i vår jag hade det lite körigt i skolan och på hemmaplan av privata skäl. Men nu har att ordnat upp sig och jag känner helt klart att jag hinner, orkar och vill ha en hamster.
2# Tack!
3# Jo visst kan det gå, men det känns ändå lite synd att stressa upp en hamster med en lång resa.
Förlåt, Jag vill verkligen inte vara en party pooper men gymnasiet kan lätt bli väldigt stressigt. Själv gick jag in i väggen precis innan studenten och hade inte tid med något annat än plugg från första året. Vill bara tala om att det kan bli väldigt stressigt och är långt värre än högstadiet (iallafall var det så för mig). Om du ska köpa från djuraffär skulle jag rekommendera dig att fråga vad affären har för åtgärder för att minska spridning av papova och fråga vart hamstrarna kommer ifrån. Har en dvärghamster från imazo (grossist hamster) som krävde mycket jobb innan han blev den underbara hamstern han nu är. Skulle också överväga att adoptera en hamster. Finns mängder av hamstrar på till exempel blocket som behöver ett hem som blir nästintill misskötta. Papova är väldigt tråkigt om man råkar få in. Lycka till med vilket beslut du än tar :)
Anna och taxen Max
5# Hur det blir med Gymnasiet och plugg vet jag redan. Men jag har även pratat lite med folk som gått den linje jag skall gå och vad jag har fått fram så är det inte så himla jättesvårt, därför vet jag att jag kommer fixa det. Det var bara den här terminen jag hade det körigt pga privata skäl.
Och jag skulle inte ha nått emot att ta emot en hamster ifrån tex blocket eller liknande som kanske fått en dålig start i livet. Men sådana finns knappt där jag bor och just nu är det inte på tal om att köpa ifrån fastlandet. :/
Kan någon berätta lite mer om Papova?
Finns en tråd om det
Anna och taxen Max
Förlåt! Insåg att mitt korta svar kanske lät lite avvisande! Inte alls meningen. Är så trött att jag knappt kan se rakt :p finns massa info här på hif och även på svenska hamster förbundet (eller föreningen)
Anna och taxen Max