Insekter, gröt och barnmat.
Min lilla guldis är runt 3 månader och hon får grönsaker dagligen, såsom gurka, broccoli och ärtor, men har tankar på att börja ge henne lite mer så det inte blir för långtråkigt för henne. Jag har letat runt lite här för att hitta mer information om insekter, gröt och Barnmat men känner inte att jag har hittat tillräckligt då jag alltid dubbelkollar allt för att inte göra fel :) Vad för insekter kan hon få och var kan man hitta det? Hur ofta och ska de vara levande? Sambon tänkte börja ge sina gerbiler det också så hade varit bra med något som båda kan äta. Vad för gröt och hur ofta? Salt och socker vet jag att hon inte ska få men är det något mer man bör tänka på? Ljummen vet jag också att den ska vara. Hur ofta kan hon få Barnmat och finns det någon favorit? Vet att jag ska kolla efter så det inte ska vara någon lök eller mycket salt i. Tack för svar!
Mjölmask kan båda sorterna äta, men det är ju inte alltid dom tycker om dom. Men det blir ju ganska fett, så en-två maskar per dag är lagomt. Vet dock inte vart man kan köpa, annat än hos Zooariet.se . Dock vet jag inte om dom skickar masken i post. Men kolla hos er närmsta djuraffär. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#1 Vi ska till Arken Zoo imorgon och kolla :) Hade varit speciellt med mask på posten! Egentligen så har jag ganska allvarlig insektsfobi, ser jag en myra så springer jag och får panik, men jag är villig att offra mig för hennes skull.
#2 Jo, det är samma här. Har en ask mask i kylen (det dövar ner dom, så dom inte är så spralliga), men för lilltjejens skull måste man ju prova ;)
Mvh,
#3 Ja, precis! Så de lever fortfarande i frysen? :o
#4 I kylen ja. Dom är bara bedöva. Jag antar att det går att stoppa dom i frysen med, men då är det kanske bättre att köpa torkad mask istället. :)
Mvh,
#5 Läste bara fel XD Tänkte väl att det lät lite konstigt att de bara var bedövade i frysen! Men hur länge håller det? :)
#6 Den jag köpte av sa att dom håller 1-2 månader, så har man många hamstrar så går ju all mask åt. Tror dock inte jag kommer göra slut på all min mask. Som tur var kostade den inte så mycket.
Mvh,
#7 Vi har en hamster och två gerbiler så tror de kan gå åt ganska snabbt. Kan nog få sambon att ta hand om maskarna ;)
Ang. barnmaten: Jag har bara testat med en smak till mina sötnosar och det är "majs och potatis". Den var väldigt uppskattad i början (de åt typ en tesked) men nu de senaste gångerna har de bara slickat lite på den.
Så jag ska testa med någon annan smak nästa gång! Men jag ger typ 1-2 gånger i veckan. Det är ganska lagom. :)
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
#9 Va bra! Som jag har förstått det så är det också ganska fett så det är därför de bara får 1-2 ggr i veckan? :) Läste att man kan frysa in den för annars går den aldrig åt haha :)
#10 Ja, precis, de ska inte ha för ofta. Japp, jag fryser in barnmaten i såna "iskuber".
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
#11 Va bra, då kan jag fixa allting inom några dagar. När hon ska få en sådan kub, ska jag lägga fram den så den tinar eller ska man värma den lite?
#12 Du kan göra antingen eller. Se bara till att den inte är för kall eller för varm bara. Jag skulle nog micra den lite snabbt, och sen låta den stå och svalna. :)
Mvh,
#14 Jo, det kan ju vara bra att ha en stor variation. Barnmat nån vecka och gröt någon annan vecka.
Men gröt behöver ju inte vara fet. Vanlig havregrynsgröt kan du ju göra i micron med bara gryn och vatten. Jag gjorde en gröt på Axa's grynblandning. Ingen hit hos min hamster dock. Kanske bättre att använda mjölk eller något i den.
Men det är väl 1 del gryn och 2 delar vatten (dvs 1 dl gryn och 2 dl vatten, tex)
Mvh,
#15 Hoppas hon tycker om det :) Hamstrar är väl laktosintoleranta? Vi har bara laktosfria produkter hemma å hon får det med gröten :)
#16 Jo, laktosfritt är ju bra, så hoppas hon gillar gröten med det. :)
Mvh,
#17 Jag testar med vatten först och sen kan jag testa med mjölk senare :)
Hoppas in lite… Hur farligt är det egentligen med laktos för dem? Har inte provat varken med eller utan än, utan undrar först…
#19 i stora mängder kommer de ju må dåligt, men en liten klick går jättebra:) Man kan göra egen Barnmat som man kan ge varje dag, bara mixa sånt man egentligen skulle gett ex gurka morot ärtor potatis. Bara att koka de hårda ingredienserna först och sen ner i mixern. Insekter kan man också fånga ute, ex gräshoppor och flugor. Man kan ge dom levande men jag skulle föredra döda :p mask kan man också ge levande såklart! Om man håller de i en pincett kommer de sprattla och då kommer hamstern hugga av den huvudet;) alla insekter du kommer åt kan du ge! Fast jag skulle nog skippat spindlar för jag vet inte om de är farliga.
#20 Tror jag köper först, lite lättare :) Då jag har allvarlig insektsfobi så är det värt det att se henne göra något sånt med de ;) Nej, jag håller mig nog bara till maskar :)
#20, bra mer än nån enstaka klick hade det nog inte blivit ändå. Men det är skönt att veta när tre barn gärna vill hjälpa till… ;)
Tänkte ge henne gröt idag men kom på att jag glömde fråga om hur mycket gröt hon ska få.
Ge en matsked:)
#24 Hur mycket vatten och hur mycket havregryn? :) Som sagt så vill jag alltid vara på den säkra sidan så hoppas inte att jag är tjatig.
Jag går bara på känsla, och tar en liten tallrikn(kaffefat) och häller på lite havregryn och sen tar vatten tills det blir blött. Sen micra tills det blir gröt! Sen får du se hur mkt han äter upp och ändra dig efter det
#26 Det gick jätte bra med gröten :D hon har ätit lite men undrar mest vad det är XD Hon tyckte dock verkligen inte om när tassarna hamnade i det..då hoppade hon iväg av rädsla.
Mina brukar få en kapsel med barnmaten " kyckling med couscous". Det brukar vara populärt ;). Annars kan du koka baby morötter el bland grönsaker och mixa.
#28 Det ska jag testa! :) Var på djuraffären idag och vi fick ca 8 mjölmaskar för att testa. Gerbilerna tyckte om dom, slog dom i huvudet och och började äta XD Får vänta till Mewtwo har vaknat och ge henne då
#28 Kapsyl ska det ju vara ;) inte kapsel
#30 Haha ;)
Jag har precis testat Barnmat till min lilla hamster skrollan! Jag tog köttfärssås och spagetti vilket hon tyckte om väldigt mycket! När man köper Barnmat så ska det vara" från 6 månader" eller "från 8 månader" . En burk är inte dyr det kostar ca 9 kronor. Men den blir mögglig efter bara några dagar.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#32 Tack! Trodde faktiskt det skulle kosta mer :)
Märkte en sak nu när mjölmaskarna låg i kylskåpet så ligger de bara som om de var döda, gör de bara så eller är det döda?…
Vi tog ut dom för att se och de har fortfarande inte rört sig, tror nog inte det blir någon mask till Mewtwo idag :/
Vad synd!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Några överlevde visst :) Gerbilerna har fått 2 var sen igår och Mewtwo fick en igår och hon åt upp allt föruom huvudet under natten. När hon fick den då bet hon bara av huvudet och sen bara lät den vara men när jag vaknade var den borta :) Vi ska åka och köpa inom några dagar!