Bada eller ej?
Hej, jag har en fråga till alla som vet mycket om dvärghamstrar; är det ok att bada dvärghamstrar?? och i såna fall ska man bara ha vatten eller tvål eller vad?

nej man ska inte bada hamstrar alls. köp chinchilla-sand och ha i en skål så badar de i det.

jaha men tänk om de stinker, då??
Och det kanske är en dum fråga men varför??

hamstrarna blir förkylda och det kan gå så illa att de dör! Om de stinker får man stå ut med det, sanden brukar göra så att deras päls hålls rena =)
Hamstrar, har ingen dvärg iofs, men det måste vara samma sak som guld antar jag. De älskar sandbad att bada och göra sig fina i, det är deras sätt att bada. Guldhamsterhonorna luktar när de är parningsvilliga. Som sagt, jag kan bara svara för guldisar.

Ja precis, man ska aldrig bada en hamster. Torkar de inte ordentligt kan de jättelätt bli förkylda och de har lite svårt att klara just förkylningar. Det kan lätt leda till lunginflammation.
MEN skulle hamstern ha blivit vääldigt smutsig på nåt sätt, fått tex nånting på sig som är farligt för den att slicka i sig, tex nån kemikalie eller så, så måste den ju badas. Jag hade en guldhamster som råkade trilla ner i diskvattnet och då var jag tvungen att bada den. Man får akta huvudet så mycket som det går och ta ljummet vatten och hundschampo. Och torka NOGA. Sen se till att buren står varmt och där det inte drar.
Nån dvärg har jag aldrig behövt bada. De sköter det så fint i sina sandskålar så.
Normalt sätt så brukar dom inte börja stinka, isåfall beror det troligen på att buren skulle ha städats för länge sen ;) Eller om det är en guldhamsterhona kan de stinka när de är brunstiga och ibland pga stress.
Min guldis har kattsand nu för han badar inte i sanden längre.Så att kissa i duger den bra-luktfritt dessutom

Om min hamster (Mimmi) har fått nått i pälsen som hon inte får bort så tar jag en mjuk liten barntandborste med lite vatten på och sedan torkar jag ordentligt.
Så gör jag med min hamster men ibland måste jag klippa åsså men det växer ut jättefort igen
#11 Oki, tack. Får kolla imorgon när vi ska på djuraffären :)
Man kan oxå använda Barnängens barnpuder (blir som ett torrschampoo) pudra lite, gno in d, å borsta sen bort överflödigt puder!!
Någon som vet om det går att använda blästersanden från Biltema igen?? har de slutat använda aluminium i den nu??
#14: Jag har hört att den finns kvar, men att även den aluminium-fria är tillbaka i sortimentet :) Man får läsa på förpackningen för att vara säker…

jag har haft en guld hamster :) Den bada jag , ibland ..
du borde nog göra det på din oxå , fast inte för många gg . o du måste nog låta den få bada sig i sitt Sand bad efter :D
Jag har pricis fått en egen liten dvärghamster , och den ska jag prova att bada med :)
#16: Man ska inte bada sin hamster i onödan, hela den här tråden handlar om det! I vissa, extrema fall kan det bli nödvändigt, men ha som tumregel: Bada INTE din hamster!

OKej, tack hörrni… jag har fått ett klart svar på min fråga, defenitift!!
Jag frågade för jag´badade liksom min förra dvärgis!
#16 du hörde vad alla sa: bada inte din hamster, dessutom så verkar dem inte gilla det, dem är simkunniga men huvudet verkar tungt och de verkar inte alls gilla att bli blöta… så var det i alla fall med min, han simmade förvirrat omkring och försökte förbrilt att komma upp när han bara nuddade vatten.
Måste fråga igen, kan man ha sanden i en vanlig matskål, eller måste man ha en sån här hamstertoalett?

19# jaa, som 20 sejer men bara det finns en chans för dem att komma i lådan och att det inte är farligt för dem att bita i eller så!!

putt
#20 & #21 OKi, tack :) har hittat en urgullig matskål som skulle passa, men jag tycker att den var lite väl dyr :/

ja, jag har bara en vanlig plastlåda, visserligen köpt men ungefär som en vanlig plastlåda
Heej:D
Jag är ny här som ni ser
Jag vill köpa en hamster men först så måste jag ju veta lite om dom så kan ni berätta lite då?:D
Får man bada hamstrar eller
#25 Nej, hamstrar ska inte badas. Dom tvättar sig själva.
Oj, vilken gammal tråd, sedan 2008 
Hej nu när jag hittade en bad-tråd, ska man ha sandskålen framme hela tiden eller bara ha den i buren ibland? :)
Sandskålen ska vara i buren hela tiden, varje dag ska man ta bort bajs och kiss från skålen. Och så får man fylla på den lite då och då och byta sanden.
Man ska inte bada någon hamster alls. Däremot kanske man blir tvungen att borsta pälsen på en långhårig hamster för Att undvika tovor. Tandborste funkar bra att använda :)
// Sofia
Min Yuki har varit på rymmen i husets fläktsystem och kom tillbaka svart/grå (han är offwhite)… så tvättade honom i endast ljummet vatten och fönade honom väldigt försiktigt. Han är helt torr och mår bra men han är fof ganska grå. Läste något om hundschampoo, är det bäst??
jag använder djur schampo till min lilla sötnos.. och JA jag badar min sötnos men det står jag för och han gillar att sitta i min hand när han blir ompysslad. men det blir max en gång i månaden beror på han gör många kissolyckor på golvet som inte e bra för hans lilla päls och kropp
Min hamster har blivit helt torr i huden ( jag typ badade honom ) jag vet att det var dumt, men jag viste inte…. Men har någon något tips på vad jag kan göra? (Så att huden blir bra igen )
Vad menar du med "typ" badade honom? :)
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Frågar väl i denna tråd som ändå handlar om ämnet. Får man inte ens ställa ner en låg skål med vatten i så hamstern själv får välja ifall den vill bada?
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Kort å gott nej.
Men man får välja själv men hamsterns liv står på spel om du badar den!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#37 Fast det är ju inte jag som badar den. Den badar ju frivilligt. :P
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Dom kan få lunginflammasion när dom badar och dom dör av det. Men hamstrarna vet ju inte att dom kan få det och gör det säkert ändå men kanske dör sen.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#39 Bada = få vatten över sig, simma i vatten osv. Alltså spelar det ingen roll om den badar själv eller om du badar den. Hamstern bör inte bada då livet står på spel.
)