Menar du, hur bra hörsel hamstern har, jämfört med människan?
Eller menar du, hur höga ljud man får ha runt omkring, innan hamstern börjar må dåligt av det?
Det senare. Hur mycket höga ljud runt omkring.
Ingen aning om vart ljudgränsen går någonstans, men med tanke på att deras syn är väldigt dålig så antar jag att deras hörsel är desto bättre för att kompensera.
Men vanligt vardagsljud ska de väl tåla, men jag hade väl kanske inte tagit med en hamster på en hårdrocks konsert om jag säger så ;)
Tänker på mina ungar som kan bli lite väl vilda och högljudda ibland. Barnen skall få en chans till att visa att dom verkligen skall få behålla Pepsi.
jag har också en unge som kan gapa ganska duktigt, men jag har aldrig upplevt det som att hamstrarna skulle må dåligt av det.
De har sovit som stockar på dagen och på kvällen när de har vaknat har ju lilleman gjort kväller.
Verkar vara lite olika beroende på ljud.
Jag har snickrat o dammsugit i buren utan att se till Caine MEN om det ösregnar och/eller går åska. Då blir han nästan i panik, springer runt, klättrar på gallret, gnagar. Han blir rädd helt enkelt. Vet inget sätt att häjlpa honom när han blir sådan
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Klarar en hamster av att vara i samma rum som en TV? :)
Jag var bekymrad då min ena son får nattskräck och skriker helt panaikslaget.. Hamstern har dock inte ragerat.. Vi är sååå lyckliga han har inte bitit nån på över en vecka…

#8 Lät lite lustigt. "Han har inte bitit nån på över en vecka."
Hamstern eller sonen?
Är nog lite trött tror jag…
Haha, ett duktigt syftningsfel från en annan som tydligen också var trött… Sonens vita dvärghamster menade jag…

#7 Det undrar jag också… Kan man ha hamstern i samma rum som en TV?
Vi har vår hamster i samma rum som tv:n.
Jag tror att de flesta djur vänjer sig vid vardags-ljud. Även hamstrar kan ju anpassa sig till läten från barn, en skällande hund, dammsugaren etc. Men man bör väl aldrig ställa buren direkt i hallen där folk springer som värst 
Tv tror jag inte ska vara direkt störande, det blir kanske mer bara som bakgrunds-ljud som de kopplar bort. Sover de så sover de. Är de vakna och hör att tv:n är på så vill de ut- för då förstår de ju att även husse/matte är vaken 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Beror nog lite på hur högt man brukar ha ljudet tv:n. Hamstrarnas hörsel är ju bra, kan tänka mig att det kan vara irriterande i längden, ungefär som många ljud kan vara irriterande för oss.
Datorfläkten som ljummar i bakgrunden, märker man ju inte alltid av förrän man stänger av datorn och tänker vad skönt och tyst det blev.
En annan sak att tänka på är ju hur roligt det kan vara att höra ljudet av tv:n utan möjlighet att komma undan, det vi inte uppfattar som högt kan ju hamstern uppfatta som högt ljud.
Härhemma gillar varken jag, katterna eller hamstrarna höga ljud. Själv avskyr jag ljudet från dammsugaren, även om jag har en som man kan ställa ner ljudet på.
#14 du har en poäng där. De kan ju inte välja själv, de kan ju inte gå undan om de tycker det blir för mycket med tv:ns ljud.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Men å andra sidan kanske man inte ställer hamstern precis brevid tv:n.. xD Om man har en tv på den lägsta ljudnivån och hamstern står så långt ifrån tv:n som möjligt fast endå i samma rum, så störs dem nog inte jättemycket av det… men sedan så finns det ju folk som har dålig hörsel och lyssnar med för hög volym på tv:n och då tror jag att hamstrarna kan bli stressade faktiskt… tur att jag inte har tv i mitt rum :D men försök sova i mitt rum när hamstrarna drar igång om nätterna
xD (fast å andra sidan så gillar jag lite ljud i bakgrunden… får en trygghetskänsla av det
)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Puttar, känns inte riktigt som frågan fick ett svar c:
Jag har min hamster i vardagsrummet och det är inte jätte stor så han är hyfsat nära tvn. Han verkar inte ha ont av det. I och för sig är jag känslig för ljud och har den ganska tyst. Ganska säker på att han inte har ont av det men jag brukar tänka på ljudvolymen för att inte han ska ha ont av det.
Anna och taxen Max
När jag skulle ha fest en gång så flyttade jag in hamstrarna till ett annat rum än där vi skulle vara, la över filtar och kikade till dem ibland. Sov som stockar :) vi spelade rätt hög musik och pratade högt. Men är väl olika från hamstrar till hamstrar :)
Hade mina hamstrar i vardagsrummet förut, men flyttade ut dem till mitt pysselrum/gästrummet. Har inte sett någon skillnad på om dom sover mer/är vaken mer.
Jag tror att dom inte bryr sig så jätte mycket om man har musik också på, men om man har hög musik på till exempel kanske dom blir lite stressade, men jag har min hamster i mitt rum och han verkar inte bry sig när jag har musik och sådant på :)