Folk som samlar på djur
Jag blir så oerhört irriterad när människor behandlar djur som Pokemonkort. Det finns många här på iFokus som är helt så "en ny hamsterfärg har kommit ut, jag måste skaffa den och ta kullar på den", eller folk som måste ha möss i varenda existerande färg.
En gång köpte min vän några möss från en uppfödare som har många andra djur… Mössen skulle vara trevliga och tama. Så fort man kom in i rummet sprang de iväg och gömde sig. Hon köpte 2 möss till från samma uppfödare, mössen var lika rädda och gick inte att få tama.
Ibland önskar jag att det fanns en låg som tillåter enbart 4-5 husdjur /hushåll om man inte är en uppfödare (det borde även finnas en gräns för uppfödare)
Vad har ni för åsikter om detta?
(Jag vill inte att trådan ska låsas bara för att någon känner sig träffad)
Nej, det håller jag absolut inte med om. Jag har många olika djurslag, och det går hur bra som helst. Att begränsa folk till enbart 4-5 djur per hushåll vore väldigt ogenomtänkt. Hur ska det då gå för folk som har fiskar? Eremitkräftor? Råttor? Övriga smådjur och dylikt överhuvudtaget? De flesta djur går gärna i större grupper.
4-5 djur per hushåll skulle innebära att jag enbart är begränsad till en enda förhållandevis liten råttflock (exempelvis), och dessutom förbjuda någon annan i min familj att skaffa några egna djur. Det skulle också innebära att alla som föder upp djur, vare sig det är fiskar, snäckor, fåglar, hamstrar, och så vidare, och så vidare, måste registreras på något sätt. Det är helt orimligt.
Om folk vill ha exempelvis flera olika färger eller rent av djurarter så tycker jag att det är helt okej, så länge de tar väl hand om djuren.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jag har varit hemma hos en som hade en hamster, vars hamster sprang iväg så fort man kom nära buren. Jag har också varit hemma hos en familj som hade över 60 guldhamstrar, där det bara var att ta upp dem utan problem och man såg att hamstrarna var otroligt omtyckta i den familjen.
Det beror på vad ägaren prioriterar på sin fritid.
Mina möss kommer från uppfödare som har flera hundra möss hemma, de kommer nyfiket fram när jag kommer nära dem, och jag har aldrig behövt träna dem att göra det.
Mycket beror även på aveln bakom djuren.
Vad tråkigt att du har så dåliga erfarenheter av människor som har fler än, vad du skriver, 4-5 djur hemma. Jag tror dock att det blir svårt med gränser och antal, då alla djurägare är olika. En del klarar väldigt mycket, andra ska inte ens ha ett enda djur.
Det är klart att det finns dom som inte sköter det, men det finns många fler som sköter det hur bra som helst.
Och det här med tama djur underlättar såklart en hel del, men det är inget måste för att djuren ska leva ett bra liv egentligen.
Men vid medicinering osv underlättar det såklart. Dock vänjer dom sig ju ofta fort vid att det är rörelse kring buren
Och det tar ju säkert bort en hel del stress för djuret om den åtminstone accepterar hantering.
Det viktigaste är ju att djuren sköts bra. Rena burar, bra mat, aktivering osv.
Jag kom att tänka på en sak till, en del av mina smådjur springer iväg så som du beskriver om det kommer in främmande människor i rummet där burarna står. Det är tråkigt för den som vill titta, men ingenting som hindrar mig som djurägare. Andra smådjur ligger och sover, om det är dagtid, och syns heller inte till.
Kanske ser det helt annorlunda ut när man kommer till uppfödare som främling och ser djurens beteende, än hur djuren är när bara uppfödaren själv är i rummet och pysslar med dem. 🙂 Man ser ju bara det man själv ser.
Ja, jag kan ju tillägga att nästan alla mina djur (av de jag hanterar vill säga) endast accepterar och är trygga med mig, eftersom det inte är någon annan som håller på med dem. Inte ens min sambo pysslar med dem. Han hälsar bara på råtthonorna ibland när han går till garderoben som står i djurrummet. 🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#5 Men precis, är det husdjur, så är det husdjur, och då blir det ju så. 🙂 Hur ofta tar man hem, för djuren, främmande människor för att de ska pyssla med dem så de inte blir skygga?
Huvudsaken är att själva ägaren kan sköta om djuren och ge dem vad de behöver.
Förstår dock inte vartifrån du fått att det är många som samlar på djur här på iFokus. Under tiden jag suttit här aktivt har jag inte stött på någon. Visst, det finns många som har många djur, men dom flesta verkar ju ta hand om sina djur som man ska. Sen finns det alltid några som inte gör det.
Men att begränsa till ett visst antal djur i ett hushåll är bara absurt, som redan är sagt. Då skulle man inte kunna ha mer än ett akvarium, eller ha en lagom stor flock av ett visst djur. Hur ska man göra om man råkar få en kull pga att djuraffären sålt fel? Eller att det blivit en tjuvparning, vilket kan hända.
Näe, begränsning tror jag inte på. Däremot skulle ju något slags djurkörkort vara bra. Så man kan visa att man kan ta hand om djuret i fråga, och faktiskt veta vad man sysslar med. Barn och ungdomar skulle kunna få göra ett prov, där förälder gör en del, för att visa att dom är införstådd med vad barnet i fråga vill ha (i dom fall där det är barnet som vill ha, men en vuxen som inte bryr sig).
Dock är ju detta en dröm bara. Dock skulle det behövas. Det behöver inte vara något speciellt, utan mest sånt som man borde veta, och lite grand om själva djuret, så att det inte är samma för hund som för råtta eller häst.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Jag tycker att det är okej att "samla" på djur, det är ju en sorts hobby.
Men självklart måste man ta hand om alla djur på ett bra sätt och älska dom, ett djur är också levande och har känslor. :)
Live
Laugh
Love 
Jösses…. då skulle jag ligga i riskzoonen garanterat! Jag har mängder med djur och jag älskar dem allihop och kan inte tänka mig att leva utan mina djur.
Att ha många olika djur betyder ju inte att man tar mindre väl hand om dem!
Jag hoppas att du får chansen att träffa andra djurtokar som jag och har möjlighet att få en annan uppfattning.
Kram
Bondmoran
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
#9 Åh, bo på bondgård, så mysigt. 🙂
Haha, ja det är mysigt :-) Mycket jobb och dålig lönsamhet men det är en livsstil och jag skulle inte byta mot allt smör i småland ;-)
Kram
Bondmoran
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
#11 Jo det är la mycket fysiskt arbete kan jag tänka. 😃Men det ska det ju vara med mycket djur.
Jo, både det och en jäkla massa pappersarbete! Tyvärr… Vi är aldrig lediga varken jag eller gubben. Vi jobbar varje dag, 7 dagar i veckan, 365 dagar om året…
Jag önskar att vi kunde ta en kväll eller en morgon ledigt någon gång men det går ju inte.
Men jag skulle ändå inte välja bort det och jobba med något annat. Jag älskar livet som Bondmora :-)
/Bondmoran
#13 Ja djur är ju inte bara att sätta på hatthyllan den dagen man inte orkar eller vill göra någonting annat. Samma sak även med små hamstrar. Har man en eller två är det lätt att hitta hamstervakt om man vill iväg, men är man uppfödare och har en sisådär 20, 30 burar av dem, så… Nja. 😉
En del har djur, och ett liv vid sidan om dem, andra har djuren som sitt liv och då får man prioridera bort det andra. 🙂
Låter helt absurt det du säger. Även ifall du "samlar" på djur då är det ju inget dåligt. Om du samlar på Pokémonkort så betyder det inte att du behandlar korten dåligt om du verkligen tycker om det. Som en annan också säger som kommentar; om det blir en tjuvparning då och, ett exempel, hamstern får 6 ungar och du redan har två. Ska man vara tvungen att sälja alla ungarna då även ifall du vill ha kvar dom? Helt absurt… Många här ser sina djur som sina barn och att begränsa hur många barn du har ,som i Kina, gör man bara inte. Men som #7 säger det borde finnas djurkörkort, ett test där du visar om du verkligen kan ta hand om ett djur, bör finnas mycket mer krav så att det inte ska finnas människor som plågar och missbehandlar sina djur. Kan säga att jag samlar på bland annat Pokémonkort och Warhammer och så har jag och sambon en hamster och två gerbiler och vi tänker skaffa ett antal till och andra arter också i framtiden. Jag behandlar både mina kort, mina modeller och mina älskade djur med kärlek och omsorg men jag skulle ändå offra modellerna och korten för mina djur.
#14 Sant. Precis så är det!
/Bondmoran
Jag håller verkligen inte med nu har ju jag tre husdjur och en katt så jag har fyra men jag tycker att alla måste få ha djur som dom vill bara an tar hand om dom bra? för att det borde ju inte finnas nån ag som säger att man bara ska ha 4-5 djur:P men det skulle vara överdrivet om man kanske hade 40 katter eller 30 men jag ve sånna som kanske har 20 marsvin och kanske 20 hamstrar vem vet? men jag tycker det är helt och hållet upp till en själv bara man tar hand om dom och är snäll mot dom så tycker jag man själv ska gå välja hur många djur man har? jag vet inte vad ni tycker men det e min åsikt
jag håller med er övriga :)