Funkar detta huset?
Hello! Jag undrar bara om detta hamsterhuset funkar eller om det blir för "instängt"? :) Tycker att det verkar mysigt.
http://www.cyberzoo.se/gnagare/sovhus/hamsterhus/gnagarhus-hamster-snap-in-5st-18x18cm.html
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Eftersom det är gjort av plast så nej.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Plast är inte så bra nej :)
Men det är en jättekul leksak :)
Eftersom den ser ut att ha såpass stor öppning och samtidigt vara ganska stor i storlek så borde den inte vara till några problem för en hamster. 🙂
Plast nej.
Det kan bli en del fukt där också :/
Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.
:3
Nu har jag fått lite olika svar! Tack, jag får se hur jag gör.
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
#5 Kuben är på 18x18 cm om jag förstår det rätt. I och med att även öppningen är så stor så blir det gott om luft där inne och ingen fara. 🙂
Dock blir jag lite fundersam nu när jag ser att det är ett pack med "5 st" för 70 kr. Då kanske de är 18 cm tillsammans, är kuberna mindre så är risken för dålig luft högre. Är dessa menat som ett slags fyrkantigt "rörsystem"? Eller menar de att "väggarna (+ taket)" är i 5 delar?
fast om hon bara har dom som leksak så gör det ju ingenting att de är små. dom kan krypa in och ut och på och sådant, ingen fara med det ju.
Ni har så rätt :)
Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.
:3
Hamstern kan gnaga och få i sig plasten och det är absolut inte bra.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#10 Nejdå, de äter inte plast. I så fall är alla hamsterburar med plastbotten också farliga då de flesta hamstrar gnager på det någon gång i sitt liv. 🙂
Hamstrar är väldigt duktiga på att sortera vad som är direkt ätbart och vad som inte är det, de skalar pyttesmå frön och låter bli att äta skalen. Skulle de äta någonting som inte är bra, så är det för att de blev lurade i att det var någonting ätbart, för att det liknar någonting annat som går att äta, eller smakar riktigt gott. Plast, anpassade för smådjur, har inga sådana likheter och är därmed inget man bör oroa sig för att hampisen ska sätta i magen. 🙂
#10 Nämnde aldrig att de äter plast, för jag har inte under mina tio år som hamsterägare stött på en hamster som gillat att mumsa plast (inte ens bebisarna) 😉
Inte helt omöjligt att de får i sig plast när det gnagar, även om det är små mängder kan de orsaka inre skador med skarpa kanter osv.
Förutom att de får i sig plast kan andra saker även ske,
Min kompis hamster gnagde på sina plastleksaker och råkade gnaga upp en skarp kant som han sedan rev upp sig rejält på (magen) och fick avlivas senare, detta skedde mycket fort och var ingenting min kompis hann stoppa innan skadan var skedd.
Det finns en anledning att jag enbart använder trä som inredning (bra att gnaga på, luftigt, naturligt).
Men upp till en själv om man vill riskera skador eller inte :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#12 Det gjorde du inte nej. 🙂 Vad tråkigt det som hände med din kompis hamster. Det är ändå ganska intressant, gjordes någon obduktion där det konstaterades att det var en plastbit som hamnat i magen? I så fall var det ju inte bra.
Eftersom hamstrar till större delen är växtätare, så tuggar de födan väldigt noggrant innan de sväljer. Annars kan de inte hantera maten och ta upp dess näring, då Växter är väldigt svårsmält. Så de sväljer inte gärna större hårdare bitar, ens om de är millimetersmå vilket är stort för en hamster.
Jag har aldrig sett eller hört om en hamster som dött för att den gnagt på plast tidigare. Men som sagt, var det så, så var det ju verkligen inte bra.
Jag hade ett plasthus först, men det var inte alls bra!
Både huset och min lilla plutt luktade kiss, vilket berodde på att det var dålig luft där inne.
Men om du bara ska ha den som leksak är det okej, men kolla satt det inte blir något gnagande. Sedan är det också vanligt att hamstrar byter sovplats, och då är det risk att din lilla gullunge börjar sova där inne och får dålig luft.
Men prova, annars kan du ju använda den i lekhagen om du har någon. :)
Live
Laugh
Love