HJÄLP HAN HAR FÅTT BARN
Hej.
Köpte en guldhamster förra veckan, Valde den största och gulligaste ''hanen'' som fanns.
Sen har Simba som Hon heter byggt om hela buren varje natt och varit hemsk har jag tyckt.
Sen i morse vaknade jag utav att mamma och bror pratade om Simba.
Rusade upp och i buren låg fyra stycken ungar.
Just nu håller hon typ på gräva ner dom., Hon har även bitit ner sina ''klättertyger'' och byggt mur runt dom.. och så ligger hon på dom.
Jag är jätteorolig att hon ska döda dom andra eftersom jag tog bort den dödfödda.. och när jag hörde i där jag köpte ''han'' så sa dom att jag absolut inte fick röra bebisarna..
någon som har några tips eller dyl?
För det första så tycker jag att du skall ta kontakt med zoo affären !
Så vilket jag förstått detta så sa dom att din guldhamster var en hane fast egentligen en gravid hona?
Pilla inte på bebisarna och låt allting vara . det som händer då är att mamma blir stressad och äter upp ungarna det låter hemskt men de är så det är !
Men ring zoo:t nu!!!!!
Ge mamman näringsrik mat och mat är det ända du får lämna du får inte pilla på bebisarna eller bot bara maten!
Hoppas allt går bra iaf !
Se till att buren står i ett tyst och lugnt ställe, släck ner, och gå där ifrån. 🙂
Mer kan du inte göra. Hamstermamman sköter resten. Har hon ihjäl ungarna så betyder det att hon ändå inte är redo för bebisar.
En gång om dagen kan du titta till henne och bebisarna, när du byter vatten och fyller på med fröblandning och tilläggsmat. Fler gånger än så kommer att stressa mamman och då är risken större att hon tar bort ungarna.
Åkte dit och pratade med dom och dom skrattade mest och sa att dom var övertygande om att det var en hane eftersom han var så rund om baken. Och sen att dom skulle ringa till uppfödaren och ''skälla''.
Hur lång tid tar det innan dom får päls och så?
Har haft alla möjliga djur innan men aldrig någon som fått barn och en hundvalp kan man ju mata och så.
#4 Pälsen börjar växa ut sakta men säkert redan efter en dag, men de ser fortfarande nakna ut då, som tydligast börjar det inte bli förrän de är mellan en till två veckor gamla. Vid 14 dagars ålder öppnar de ögonen.
Tack för alla svar.
Känns lite bättre nu och ja det är vell bara hoppas på det bästa!:>
Hoppas allt går bra med ungarna! :)