Mellan olika djur?
Hej!
Jag har en liten fråga, som jag kom på efter att jag varit hos hästarna! Hur viktigt är det att jag tvättar händerna mellan att jag varit hos hästarna och att jag tar/sköter om hamstern?
Så klart jag skulle göra det om hästarna var sjuka, men tänkte just när hästarna är fullt friska, är det viktigt att jag tvättar händerna efter attt jag tagit hand om dom? Tack på förhand! 🙂
Jag vet inte då jag inte har hamster själv men kan inte hamstern bli rädd om den känner hästlukten på dina händer..? :)
Det är ju många som har andra djur, och inte tvättar händerna emellan. Jag själv har gosat med hund, och sedan gosat med hamster, och det verkar inte ha varit något fara.
Och självklart som du säger, om något av djuren är sjuk så tvättar man ju händerna emellan, men det borde inte vara någon fara mellan häst och hamster tycker jag.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

#1 hon vart bara lite misstänksam men sen klev hon upp i handen som vanligt :)
#2 Tack :)
Precis som jag tvättar händerna innan jag äter oavsett var jag varit så har jag som vane-grej att tvätta händerna innan jag går till smådjuren när jag kommer utifrån eller varit hemma hos någon annan, oavsett var. Ibland även mellan hantering av ett djur till ett annat, fast det senare är mer för att de inte ska haka upp sig på vad jag doftar. Om det inte är innan jag ska hantera ungar eller digivande/dräktiga honor, då är jag extra försiktig. 🙂
Sålänge det är ens egna djur och ungefär samma bakterieflora, och det inte härjar något nära en (som exempelvis papovaviruset), så ser jag inga problem. Sen finns det ju djur som är extra känsliga för ändringar i bakteriefloran, som t.ex möss. Hamstrar uppfattar jag som ganska "hållbara" i jämförelse.
Jag tvättar händerna bara om jag har varit någon annan stans än hemma. T.ex stallet, kompisar eller ute. Men om jag t.ex bara har suttit vid datorn så brukar jag inte göra det.

#4 OKey :) för jag har aldrig gjort men så kom jag på det idag att, tänk omdet faktiskt inte är bra för berra… men då vet jag :) för hon har inte visat någonting någon gång att hon inte vill umgås eller någon fysiskt :)
#5 bor på landet, så blir lite jobbigt tvätta händerna så fort man inte varit "hemma" då jag oftast är ute medans hon sover :)
Då får du helt enkelt tvätta händerna före du grejar med henne :)
Har inte hört talas om någon sjukdom som smittar mellan häst och hamster men däremot kan det ju i allmänhet finnas bakterier osv i stall och vem vet vad som kan gömma sig där^^, Så skulle nog tvätta händerna.. men inte vara övernitisk.
#6 Om du menar "ute" som på tomten eller runt om så tror jag att det är ganska mycket renare på landet än vad "ute" är för oss som bor mer folktätt. 😃
Jag har ju hundar också så jag vet ju aldrig vad jag får på händerna riktigt, som avgaser och olika bekämpningsmedel eller smittor från andra djur, de stoppar främmande saker i munnen som man måste plocka bort, man plockar bajs med osäkra bajspåsar, kastar dregliga bollar som hamnar på marken som man kastar igen, osv.
Mycket beror ju på vad man gör ute med. 🙂

#9 hehe ja vet vad du menar, har haft hund jag med och strax kommer en valp.
#8 har katter oxå, som går vart dom vill och är utekatter så blir svårt att tvätta eftersom att dom lägger sig vart dom tycker att det passar så flyttar man bort dom en miljon gånger oxå så blir jätte jobbigt att tvätta hönderna om jag ska tvätta efter dom oxå :)
kommer på jätte många djur nu som jag BORDE tvätta händerna efteråt att jag vart med…. :O :)
Jag har också två katter och ärligt talat brukar jag inte tvätta händerna ^^,

#11 nää blir ju lite jobbigt om man ska tvätta efter varje gång man klappat dom, även om man kanske borde med tanke på att dejagar/äter råttor… :)
Jag vet inte så mycket om detta men jag gissar lite att om man har till exempel katt eller hund hemma så har ju hamstern känt lukten av djuret innan så där tror jag inte det är några problem men om du har varit i en annan miljö eller med andra djur så kan hamstern bli rädd av det och i värsta fall kan det som #8 säger att det in våra bakterier så där kanske man bör tvätta händerna :)