Hamster iFokus

Hamster

Etikett: kosthållning
Läst 895 ggr
ChinemysReevesii
0

Hemma gjord gnagarblandning

Av ren nyfikenhet undrar jag vad ni har för hemma gjord gnagarblandning era hamstrar :) vore kul att få tips på vad man kan ha i.Lite insperation:) Själv har jag rispuffar,torkade bananer,russin,sockerfri och fruktfri müsli, vita krafts gnagarblandning, och sen strör jag över en liten nypa vetegroddar.Det vill säga ungefär ett halvt kryddmått.

• Redigerat 2021-06-06 11:01 av Herveaux
Bruden-Mbuti
0

ta bort russinen. ge dom som belöning/godis då å då istället för att blanda dom i maten.

vill du ha i russinliknande så finns korinter som är mindre och torrare. de kladdar inte lika mkt som russinen. de innehåller även mindre socker än russin

ChinemysReevesii
0

Jag har ju inte i speciellt många russin heller så det känns ganska okej endå

jossa5
0

Torkad banan är väl ganska sött det med?

Själv har jag en blandning med duvblandning som grund, lite torrfoder för hund, lite ärtplattor, en nypa solrosfrön sant lite undulatblandning. Ger även lite torkade örter och Växter nu och då.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

ChinemysReevesii
0

All frukt innehåller socker men också vitaminer och sånnt.

Sakura88
0

#4 torkad frukt innehåller mässt socker tyvärr. Och för mycket russin kan ge dom diarré…

Jenna_Nord
0

Jag har fröblandning för undulater, grynblandning, puffat ris, mosade ärtor, solrosfrön, hundmat och lite torkad banan i min hamsterblandning. Sen får hon hirskolv och torkad majs utöver detta och färskfoder.

Mvh Jenna

Tazzar
1

Basen bör vara vete, havre, korn och råg. Resten är bara tillägg. 🙂

Själv brukar jag blanda olika redan färdigblandade fröblandningar för både fåglar, gnagare och kaniner till mina. Labbpellets och torrfoder för hund blandar jag också i då och då.

ChinemysReevesii
0

Min får ju mest bara som fredags/lördags mys där av endel onyttigheter :) När jag har fredags mys framför TV:n sitter jag knappast med morot eller frukt :D Då behöver inte djuren det heller.Den maten han får annars ärnyttigare :)

[Iyen]
0

Kvarngryn (de fyra sädeslagen, likt så som #7 skriver). Sedan där i slänger jag i lite solrosfrön, pumpakärnor, bra müsli, linfrö och nu senast kryddade jag med lite kli. Denna blandningen utgör 1/3 av deras kost skulle jag gissa på. Resterande 2/3 består av färdigköpt hamsterblandning, någon gnagarstång, hirs och gott och blandat från kylskåpet/fönsterbrädan.