Avlivning hamster, hur?
Hej!
Jag har funderat på en sak den senaste tiden, hur avlivas en hamster eller annat smådjur? Känns som att det skulle vara bra att veta det tills den dagen kommer (om lååång tid hoppas jag!). Det finns antagligen många olika åsikter, om jag hade behövt avliva ex en hund hade jag gått till veterinären alt. skjutit denna själv. Det känns som en hamster är så liten och att överdos och spruta blir en mycket större och hemskare grej än på ett större djur. Jag vill ju allra mest att han ska slippa lida, slippa utsättas för stress och slippa vara sjuk/ha ont i samband med sin sista stund. Ni som har större erfarenhet av hamstrar - hur har ni gjort? Är veterinär det "bästa" alternativet eller hur gör jag annars OM något skulle hända?

De hamstrar jag behövt avliva har jag gjort hos veterinär.
Jag låter dom först söva hamstern med gas, den somnar och man kan hålla i den samtidigt. Sen får den sprutan när den sover och känner ingenting. Och sen är det över.
Jag släpper inte mina djur ur händerna när jag måste avliva någon. Det är jag som lyfter ur transporten, jag som håller hela tiden. De blir inte rädda då.
Är det vanligt att de behöver avlivas när de blir äldre eller dör de flesta av sig själva utan längre sjukdom? Skönt att de kan söva dem innan de ger sprutan och att du har fått vara med, även om det kan vara tufft att behöva se sin vän dö på så nära håll så tror jag det är viktigt att man finns där för dem när de behöver känna trygghet.

Jag har haft ganska många hamstrar och de som har blivit gamla har oftast dött i sömnen. Jag har nog bara fått avliva en hamster pga hög ålder. Men han slutade äta samtidigt och mådde inte bra.
Tycker hamstrar är ett utav de "lätta" djuren. De blir sällan sjuka. De får leva sitt (tyvärr korta) liv oftast utan sjukdomar. Någon förkylning kanske nån gång.
Jag skulle aldrig låta mitt djur få somna in utan mig där. Om det inte sker i samband med operation eller annat. Även om det är jobbigt så behöver de ju tryggheten och då får man ju ta att må dåligt en stund. Jag skulle må otroligt mycket sämre om jag visste att mitt djur somnade in omgiven av främlingar.
Hoppas att jag inte kommer behöva avliva honom då utan att han somnar in! Tack för svar :)!

Ja, det hoppas man ju alltid:)
Jag själv hade inte tillgång till veterinär då vår råtta skulle avlivas - så vi fick använda vårt hagelgevär vilket gick snabbt och hon hann inte ens reagera.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Jag avlivade hos veterinär, höll hela tiden förutom när jag fik ge honom till henne när hon skulle ge han spruta. Ett snabbt stick i buken, sedan tillbaka till mig. Där somnade han in på någon minut.. Det var fridfullt och jättesorgligt..
Jag avlivade hos en veterinär. Tyckte dock det var lite plågsamt för Felix. Han Fick en spruta i magen. Det tog ungefär en minut innan han dog. Han blev helt knasig och försökte smita, kissade på sig och sen helt plötsligt var han helt stilla och död. Inget jag vill se igen :(
Jag har aldrig avlivat en hamster hoppas verkligen inte att våra små sötnosar här hemma måste avlivas börjar nästan gråta det e så sorligt att läsa om sådant här påminner mig om min egen hamster jag menar tänk om det händer :(

Ett tips jag har är att man som djurägare kollar runt lite vad man har för veterinärer i närheten. Jag måste t.ex åka till en speciell med mina illrar eller chinchillor. Finns bara ett ställe i stan jag kan åka till.
Sen vet jag att vissa veterinärer har gas och söver med det, och vissa söver med spruta.
Vet även öppet-tider på olika ställen och tel.nummer är inprogrammerat i telefonen.
Allt för att om det händer någonting så ska det gå så snabbt som möjligt. Samma då med avlivning..vill inte ha åkt nånstans med ett dödssjukt djur för att få vänta, eller att de inte har gas, eller någonting sådant. Sånt är bra att veta på förhand för när det verkligen händer någonting så har man fullt upp med att tänka på sitt djur, finns inte så mycket rum i huvudet för någonting annat.
#6 jobbigt när det blir så. :(
Hagelgevär för en råtta? Tänker att det är en väldigt liten måltavla. Vet inte ens om det är lagligt att avliva så små djur med hagelgevär. Vet att folk förr fick hänga upp katter i en påse och skjuta (så liten och örrlig måltavla) och det är inte lagligt idag- av vad jag förstått. Jag är inte helt säker, vet bara att lagen ändrats sen jag var liten. Jag har bara avlivat katt och häst och det har alltid skett hos/med veterinär. Någon insatt som kollat upp vad som gäller runt avlivning av djur? Finns ju regler och rekomendationer.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag avlivade Vitsippan hos veterinären. Hon var lugn hela tiden ochsomnade in i min famn. Det vara jättefint. De hade till och med tänt ett ljus när vi kom in i rummet.
blir tårögd när jag läser detta!
hoppas verkligen min bebis får sommna in själv!
Själv har jag aldrig behövt avliva mina hamstrar, de har dött en naturlig död i sömnen. Däremot vet jag en granne jag hade när jag var yngre, hennes hamster bröt ryggen eller något sådant, men levde fortfarande, så de tog hamstern i en plastpåse och gick ut och slog ihjäl den mot en sten. =( Detta var dock över 15 år sedan, och jag kan försvara dem med att vi hade 1,7 mil till närmaste veterinär. Men så hemskt att höra den historian =(
#14 Ja, det tyckte jag faktiskt var rätt hemskt.. Själv bor jag 2 mil ifrån närmsta veterinärklinik och kan nog faktiskt säga att jag hade åkt till veterinären (om inte pappa var hemma) annars hade jag bett pappa om att skjuta den med hagelgeväret. Det gjorde vi med vår råtta och det var nog det snällaste vi kunde ha gjort.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Ska jag säga vad jag tycker i frågan om hur man avlivar en hamster så beror det ju lite på.Jag menar ser man hur ett sånnt litet djur ligger i buren och bara väntar på döden så kan man ju hjälpa den på traven. Antingen om man nackar den eller slår ihjäl den. Men då gäller det att man vet hur man ska slå den också. Annars om man tycker att den är nu säger jag "till räckligt pigg" så kan man ju åka till en veterinär.
#15 känns spontant att det inte blirmycket kvar av ett så litet djur om man avlivar med en hagelbössa. Att nacka en hamster själv skulle jag tyvärr inte klara av att göra. :´(
Fast om man ser det så här.Du riskerar att bryta mot lagen. Som djur ägare har du en skyldighet att skydda dina djurfrån onödigt lidande.gäller alla djur. Har du då inte så du kan komma till en veterinär på helgen(om det inträffar då) så har du ju inget val.Och jag kan tänka mig att det deffinitift är lungare för ett djur att få slippa åka bil och bli buren i en transport låda som dinglar.Det är ju svårt att hålla den prick stilla när man går.
Och slå ihjäl den eller nacka den går på bara 1 sekund
#14 Jag anser att det är bättre att låta den lida i 5 sekunder, de sekunderna man stoppat den i en plastpåse och sedan dör den vid slaget. då har den hunnit lida i 5 sekunder. Annars skulle den få läggas i en låda, åka heela vägen till veterinären och sedan få en spruta och somna in på kanske 30 sekunder. Då går det ju fortare att ha ihjäl den själv, vilket är bättre.
Jag kan hålla med om att jag ibland hellre har velat avliva hemma. Jag är bara för blödig helt enkelt. Plus att jag är rädd för att det finns någon räddning kvar. Hur uppenbart det än är att loppet är kört behöver jag liksom någon som säger till mig att inget mer kan göras. Jag är bara så himla rädd att någon avlivas i onödan… 😕
#20 ja :) JAg dömer ingen som _klarar av det_ men jag har svårt att ta liv. Nu bor jag själv så jag har ingen annan som kan göra det åt mig. Men så har jag också bara 15 minuters promenad till närmaste djurklinik och de bör även ha helgjour…så jag hoppas att jag aldrig behöver fundera på att avliva på egen hand. När det väl gäller kanske det känns annorlunda.
Det dära med plast påsen är dumt. Du vet alltså inte exakt hur många gånger du måste slå för att djuret ska vara dött. Det kan lika väl ta 2-3 minuter istället. Bättre att bara ta tag i bakbenen på den och sikta istället då är det över på max 10 sekunder
#22 Tycker precis likadant som dig. Finns de personer som även stoppat hamstern i en påse och liksom gasat ihjäl dem med bil, dvs de höll hamstern vid avgasröret. Hemskt!
Har avlivat flertalet olika typer av djur genom åren och de hamstrarna som behövde det har jag alltid avlivat hemma fast med hjälp av min pappa. Min pappa är kemiingenjör och jobbar på ett ställe där de har tillgång till diverse kemikalier och liknande och däribland en bedövningsvätska (som jag glömt namnet på tyvärr) som man förr i tiden använde för att söva människor. Min pappa brukade ta hem detta (låter suspekt men det gjordes med tillstånd) och det blöta en stor bomullstuss i vätskan som sen hölls försiktigt emot nosen på hamstern. Efter ett tag när hamstern somnat av och inte reagerade på stimuli så la vi den i en försluten glasburk med en indränkt bomullstuss i, där fick den vara ett bra tag för att vara säkra på dess död.
Det var längesen jag behövt avliva en hamster och nuförtiden hade jag nog hellre åkt till min lokala veterinär som jag litar mycket på.
#24 Eter?
http://hamster.ifokus.se/discussions/4d713d68b9cb4622210546b7-avlivning-kloroform-och-eter
Här är lite andra trådar som handlar om hemma-avlivningar:
http://hamster.ifokus.se/discussions/4f4903b5d3b4fd62420000ca-varning-avliva-hamstern-hemma
http://hamster.ifokus.se/discussions/50faa4add3b4fd77b3005432-inget-for-kansliga-avliva-hamster
http://hamster.ifokus.se/discussions/5138c28dce12c40e79004fbc-avliva
Själv har jag aldrig klarat av att göra det. Egentligen bör man ju kunna det, speciellt som uppfödare, om någonting blir riktigt akut och man kanske inte hinner ta sig till en veterinär, så att hamstern inte behöver lida för länge innan den tassar vidare. Om man inte har så nära till dygnet-runt-kliniker eller så. Men det är ju svårt när man inte heller är van. "Tänk om jag gör fel nu".