Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 9720 ggr
Nocci
0

Plötslig död

Hej, alla. Igår dog min guldhamster helt plötsligt. Hon skulle fylla 2 år 2/12 men hade inte visat några tecken alls på att hon började bli gammal. Hon var lika frisk och pigg som vanligt. Sen helt från ingenstans hittar jag henne ligga livlös i buren. Hon hade inga direkt synliga skador. Hade ''tappat'' lite hår på ena tassen och det såg ut som om det var någonting på sidorna av munnen, något slags sår. Snälla hjälp mig. Vill verkligen veta vad som hände eftersom jag älskade henne så enormt mycket och kan inte sluta tänka på hennes dödsorsak. Tack i förhand.

LinneaJohaanson
0

Antagligen av ålder, samma sak med min gamla kille igår!
Han har varit pigg och glad och sen låg han död igår.
Har var ,ellan 2-2,5 år gammal så det är åldern!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Nocci
0

okej, beklagar. Men det känns som att det borde vara några syntomer eller något… Hon var jätte pigg dagen innan…

Roxie
2

När en hamster dör pga ålder så går det oftast väldigt fort. De brukar somna in i sömnen vanligast. Men ibland bara bli trötta och lägga sig för att till slut somna in. Troligtvis var det pga ålder som din lille vän dog. Beklagar :(

// Sofia

Nocci
0

Tack så mycket. Ni tror inte att det var något jag gjorde dåra? vi hade precis städat buren dagen innan så… Och eftersom hon inte heller var 2 år en blir jag lite fundersam

Roxie
2

Nej jag tror inte det var något du gjorde. Det är faktiskt inte jättevanligt att en hamster blir över två år tyvärr. Framförallt inte djur från djuraffärer.

// Sofia

Nocci
1
[Em_I_Am]
1

Beklagar att din hamster dog. Men som de andra säger är det helt säkert åldern som va dödsorsaken. Men tänk så här: Tänk vad bra o vilken tur att hon fick må bra och vara pigg ända tills hennes hjärta plötsligt inte orkade slå längre. Det är ju ett perfekt hamsterliv och precis så jag önskar att alla djur (och människor också för den delen) ska få sluta deras liv. Hon slapp må dåligt kanske veckor innan hon gick bort. :)

Nocci
0

Aa, tack så mycket.

#7 aa, det har du ju rätt i :)

Men hon visade ju inte några ålderstecken alls. Hon var ''nästan' lika sprallig och pigg dagen innan som för ett år sedan :/

LinneaJohaanson
0

Så var  det med min också, eller så är det med dom flesta som dlr av ålder!

[Em_I_Am]
0

Jag antar att det är som med människor när de är gamla. Det finns mycket som kan hända helt plötsligt i kroppen utan förvarning. Hjärtinfarkt, stroke, proppar osv. Svårt att veta vad din dog av. Då måste man obducera för att säkert veta, men det kostar en slant o känns inte så aktuellt på en hamster som va så gammal :)

Nocci
0

Aa, det förstås. Men på människor märkar man iaf att de bli gammla. De blir trötta, sega, kanske inte äter lika mycket och så. Inget sådant hände med min hamster. Men aja ni har säkert rätt. Det var nog åldern

LinneaJohaanson
0

Det gör det inte med alla människor, långt ifrån.
Min morfar dog bara sådär..

Sen ska man inte jämföra djur med människor då dom är helt och
hållet olika. Djur, speciellt kaniner eller hamstrar, som är utsatta för rovdjur så att säga visar inte att dom har ont eller mår dåligt förän det är för sent. Detta för att inte visa rovdjuren att dom är ett lätt byte.

Wand
0

Det kan gå väldigt fort även då man dör av ålder. Det är inte alltid som det syns i förväg. Sedan kan det ju också ha varit t.ex en stroke eller något annat liknande, men troligtvis var det "bara" av ålder.
Du får ju vara glad över att det antagligen gick fort i alla fall, då symptomen börjar uppstå så mår ju inte hamstern alltid så bra heller. 
Vill du veta helt säkert så kan du väl lämna in på obduktion, men det kostar nog litegrann.

R.I.P!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

goldenhamsters
0

Sånt är alltid tråkigt när man finner sin hamster död i buren :( Beklagar sorgen!

#1 Har Jack dött? :O :(

Mvh Alicia.

LinneaJohaanson
1

Ja Gråter
Jag hade tänkt att göra en tråd men jag pallar helt ärligt inte..
Han var lite för speciell!

goldenhamsters
0

#15 GråterGråter Skickar styrkekramar!!

Mvh Alicia.

LinneaJohaanson
0

gbg_ice
0

Idag dog vår Guldhamster Dobbie, bara 3 månader gammal och köpt från Godhems zooaffär i Göteborg!

Han har inte uppvisat några som helst symptom som tyder på fysisk/psykisk sjukdom. Han har ätit, druckit, byggt bo, motionerat, sandbadat och tvättat sig.

Dobbie har inte fått någon mat utöver det vanliga, vilket är Foder (pellets), grönsaker, frukt, bröd och någon gång då och då även maskrosblad (en väldigt liten bit).

För övrigt var Dobbie pigg och motionerade och klättrade runt igår kväll!

Vi har ingen aning om vad Dobbies dödsorsak kan vara men vill gärna höra vad andra kan ha för teorier. Har någon varit med om något liknande? Hör av er i så fall!

Mvh,

Kenny & Rebecca

Bruden-Mbuti
0

#18 vad för sorts bröd har ni givit er hamster?

mjukt bröd fortsätter jäsa i magen och hamstern sväller upp och kan dö.

de får ungefär som hos hästar som äter mjukt bröd.

sotlynx
0

#18 Papova? :S