Skp?
Kort fråga vad betyder skp?
Hade inte hört det innan:)
Mvh Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Skp betyder att hamstern är sköldpaddsfärgad, om jag inte minns fel :)
Som #1 säger så är Skp = Skölpadd 😃
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Jaha tack så mycket:) Men en annan sak med mat hur mycket mat ska man ge en hamster jag har läst jättr mycket vad man kan ge den men aldrig hur mycket:/ Så snälla hjälp mig:)
Med vänliga hälsningar,
Elvira
okej tack:) Annat då som bannan och russin m.m
Med vänliga hälsningar,
Elvira
# Du ska varken ge banan eller russin då banan är väldigt kladdigt och innehåller mycket socker. Russin innehåller också väldigt mycket socker.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
en torkad banan? Och typ ett russin? Har ni några förslag på diet?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Nått russin någon gång ibland gör väl ingenting? Som lite godis alltså? :)
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Jag tycker också att det borde gå har kollat lite på youtube och dom ger sina hamstrar russin
Med vänliga hälsningar,
Elvira
så räknas normalfärgad som skp? har sett några skriva nf skp!
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
#11: Nej, normalfärgad räknas inte som skp. Däremot kan skp kombineras med olika färger, eftersom det räknas som en teckning. Så normalfärgad skp finns, silvergrå skp, dove skp och så vidare är alltså möjligt. 🙂
Här är en NF skp hona 2v (efter Dove skp/vit hona och Gul LH hane)
Syns inte så bra här, men som mindre va hon super fläckig =)
Amor vincit omnia
Varför ska man ens ge russin och banan om jag nu skrev att det var onyttigt? Torkade banener innehåller fortfarande socker, ännu mer än innan de blev torkade.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
# 14
förlåt är bara nyfiken:) men jag såg på youtube en massa personer som gav sina hamstrar banan och russin:/
Mvh Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#13 hänger inte riktigt med X)
// Claudia Bertheau
Haha inte jag heller:DXD
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#15 alla vet inte om det/bryr sig inte :) Sött är inte bra, jag vet int ehur det är med guldhamstrar och diabetes men jag ger helst ytterst lite sött till min dvärghamster för där kan de få diabetes.
Russin ibland, då talar vi inte 5 russin i veckan utan kanske en- ör ju hamstern knappast av men den klarar sig utan. En grön ärta eller en favoritnöt fungerar ju minst lika bra som godis, egentligen.
Min hamster älskar hamsterfrön och färska ärtor så jag ger henne sådant när jag ska hantera henne, som någonting positivt. Ingenitng hon får att äta som basfoder så att säga.
Även russin kan fastna i kindpåsen även om det säkert inte är jättevanligt. Ett russin kan bli väldigt kladdig när den blir biten i.
Youtube eller ej, sött är inte bra. Ungefär som godis inte är bra för barn. Sen avögr du själv om du vill ge eller inte, men vi kan inte säga "gu så bra!". Men som sagt, ett russin då och då dör den ju kanske inte av. Det är mina tankar runt russin ^_^
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
tack! det var det jag ville få reda på!!:D
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#16 Du frågade ju om Nf räknades som skp, vilket svaret va nej, men den lilla på bilden är en Nf skp hona vid 2 veckors ålder
Amor vincit omnia
# du har inte någon bild på en fullvuxen. håller inte riktigt reda på dessa nf färger. det finns många :/
// Claudia Bertheau
Nja, denna hona är bara 5 veckor nu, men syns knappt på henne längre att hon är skp, däremot va hon väldigt fläckig som liten, bifogar bild från förra veckan =)
lite syns hennes fläckar =)
Amor vincit omnia
Och lite yngre än första bilden, här syns hennes fläckar lite mer än på de andra 2 =)
Amor vincit omnia
okej, med det här med rost och så då ?^^
// Claudia Bertheau
Rost är ju en brunörad NF, samma gäller med dom, en rost skp syns det oftast inte så mycket på som stora, samma med cinnamon =)
Amor vincit omnia
är inte alla nf typ brunörad eller svartörad?
// Claudia Bertheau
#26: En nf är bara svartörad. Har den bruna öron är det ingen nf. 🙂
Okej ^^ ok sinnamon då ?^^
// Claudia Bertheau
#28: En cinnamon ska ha lite mer rosa-aktiga/ljusgråa öron. 🙂 Kika på SHFs hemsida under färger där och se skillnaden. 🙂
okej tack ^^
// Claudia Bertheau
SKP- sköldpaddsfärg är svart och brun. En sköldspadds färgad med vitt är en skp/vit = sköldpaddsfärgad och vit. En sköldpaddsfärg är ALLTID endast brun och svart. Det bör finnas som hos katter svartsköldpadda- svart, brun, orange. Eller blåsköldpadda. Kanske andra färger tillsammans med sköldpaddsfärg. Sköldspaddsfärgad är ALLTID honor inom alla djurarter. Skulle det vara en hane är dem alltid sterila.
Hos hamster finns skp på alla färger dvs på nf, rost, cinnamon, svart, choklad, dove osv men det syns olika mycket! För i hamstervärlden sättet man degen först ex nf och sen skp bakom när man skriver om det då skp är en teckning
Amor vincit omnia
Heeelt OT men skp kan betyda sanning, konsekvens (konka) eller procent också :D 😂😇
#32 Ja men endast om det finns svart och brunt med i. Annars är dem inte skp. Precis som nggn skrev. Skp är en färgteckning och kan ligga tillsammans med choklad, osv. En riktig skp är brunt och svart. Sedan som du skrev finns skp tillsammans med andra färger. Skp-vitt osv..
För att man skall förstå lite bättre :-)
Men är visst skp även om svart och brunt inte är med, för kallas svart Sko, choklad skp osv så finns inget som säger att skp måste ha svart och brunt :-/ Så kanske det är på katt men har aldrig varit med om att det måste va svart och brunt med, en skp är en hona med en gen gult och en gen icke gult, så vart du vill komma med att säga att det inte är skp om det inte är svart och brunt vet jag inte
Amor vincit omnia

#31 Nej, sköldpadd är att hamstern har gula fläckar med svart tippning, eller möjligtvis grå om det är en silvergen inblamdad. En sköldpadd behöver absolut inte ha något svart (förutom den önskvärda tippningen på det gula då).
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.