Lära hamster att komma till en?
Heej! :D Jag skulle vilja att Muffin kommer fram till mig när jag öppnar buren och klättrar upp i min hand. Har hört att en del har fått sina hamstrar så tama. Hur ska jag göra? :D
Hon är redan ganska tam, och bits inte alls längre. :)
Live
Laugh
Love 
Vänj henne vid din röst. Jag har en speciell "hamsterröst" haha… när jag tex kommer in i rummet, ger dem mat, pysslar med dem.. Så de förknippar mig med något bra. Du kan också prova att ge mat ur handen, men hellre att du håller fram den än att hamstern klättrar upp i handen - de kan annars börja naffsa har jag hört (dock ej mina.)
Mina hamstrar kommer ut ur husen när jag kallar på dem, antagligen för de undrar om jag har något smaskigt eller om de får komma ut och springa:)
#1, okej. :) Jag är inte säker på att hon vet sitt namn… Hur lär jag henne att hon heter Muffin istället för HamsternSomInteVetSittNamn?
Live
Laugh
Love 
Haha! Det handlar inte om att känna igen ord, utan snarare ägarens röst:) Jag kan säga KOM DÅ LILLA FETTOKLUMPBAJSKORVTJOCKIS JA KOOM MAMMAS RETARD DU ÄR SÅ SÖÖÖT och hon vet inte skillnaden, men hon kommer för hon känner igen att "åh nu är den där snälla filuren här nu händer något skojj!"
#3, okej. Har inte tänkt på att prata med henne förrän dom senaste dagarna. Hade liksom glömt bort att hon har öron för att lyssna och höra. Haha. :D Men ska börja prata med henne lite mer nu. :)
Live
Laugh
Love 
Haha:) Hamstrarnas sinnen är ju lite annorlunda. De ser vääldigt dåligt! Därför är hörseln jätteviktig:) Lycka till!!
Jag har också en speciell "hamsterröst"! :)
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Man använder nog sin "hamsterröst" utan att tänka på det, jag gjorde det. Pratade mycket med henne och sen efter hon hade blivit van vid att bara gå över min hand så gick hon plötsligt upp för min arm och upp på ryggen :) Prata så mycket du kan och lägg din hand i buren så hon kan gå över den och försök forma din arm som en stege uppåt så kanske hon går upp :)
Jag började redan när Lydia var liten, 4 veckor.
Jag vet inte hur vi började men jag tror det är som alla andra skriver, att hamstern ska få lära känna din röst och lukt.
Jag började knacka lite med ena fingret på hennes träbro… vet inte varför men det blev så. När hon hör det ljudet kommer hon och klättrar upp på min hand och arm.
Oftast behöver jag bara komma in i köket på kvällen så springer hon till bron och vill komma upp… haha, rätt gulligt :)
Det kommer med tiden oftast :) Det gäller att få hamstern att lita på en till 100%. Sen är ju hamstrar olika i personlighet osv. Min kille har lärt hamstrarna "hiss" det betyder att de skall gå upp i handen så kommer de ut :) Har en hamster som gärna går upp i handen om den är vaken, den andra går upp när hon känner för det. Hon är sån i personligheten att hon gör saker när hon känner för det, lite som en katt :) Och det får man ju respektera med.