Vilken färg/teckning?
Troligen en svart bandad, Kh. Har du bättre bilder?

har ingen bättre, då det var den enda med bra ljus och där han var relativt stilla :/ jag har läst att när dom är bandade så får bandet inte vara brutet? kanske bara jag som har fattat fel :) Tack :)
Det är enligt standarden (eller vad det nu heter) alltså det är det man ska sträva efter. Det är bara det att din hamster kanske skulle ha fått mindre poäng om du skulle ha ställt ut honom :)

Aha :) då vet jag :) tack så mycket :)
Skulle han varit kanin hade han varit svart/vit brokad. Bandad tycker inte jag att man kan kalla det om inte bandet löper över ryggen. Jag skulle säga att han är svart/vit spottad. Vet inte om det finns i hamsterfärgerna. Men bandad är den inte. Men väldigt söt. Jag vill ha en svart/vit spottad mer än bandad. Alltså prickar, fläckar på ryggen. Likt en brokad kaninfärg :-)
Det finns inget som heter spotted, utan dominant spot. Vilket är typ som brokad.
Men skulle gärna vilja ha lite bättre bilder på ryggen. Men håller mig fortfarande vid att det är en svart bandad, korthår.
#6 Även fast bandet är brutet på en hamster så är det ändå en bandad. Samma teckning och samma genotyp. Bara för bandet är brutet kan man inte döpa om teckningen liksom, och kalla det för brokad eller liknande! 🙂
#8 Precis! den är svart bandad korthår. fast med brutet band ;)
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Förstår att man inte kan döpa om färgerna, fast det gör väldigt många ändå inom djurvärlden :-) Nej jag tycker inte att man kan kalla en svart/vit hamster för bandad om den har fläckar på ryggen. Spotted var inget bra namn för det är ( inom katteriet) en " prickig " leopardliknande teckning. Men kanske som #6 skrev, dominant spot eller brokad. En hamster som är brokad ( typ med fläckar ) lär lämna det, mer än bandade avkommor. När man avlar på sådant som inte är riktigt bandade med band runt, kommer det att bli färre o färre bandade och mer brokade avkommor. Min hamster är s.k. bandad normaltecknad. ( hans pappa är riktigt bandad ) Men han har ingen slutet band och den är även smal. Ser mera ut som en blixt på ryggen. Skulle man vara petig så är han ingen bra avelshane färgmässigt. Nu är han ändå sällskaps hamster :-) Själv gillar jag dem svart/vit brokade hamstrarna med fläckar på ryggen som löper bakåt. Svart huvud och svart bakdel och vitt i mellan, med fläckar :-)
Ungefär som bilden på TS hamster.
Heter det inte typ "broken" när bandet är brutet? 🤔
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
#10 Jag förstår inte vad du menar. Dominant finns redan, Dsds är genotypen, och på bandad är det Baba, även ifall hamstern har brutet band eller inte. En hamster med dåligt/brutet band kan lämna en unge med rikitgt bra band. Bara för att en av föräldrarna har brutet band betyder inte det att ungarna också måste få det. :)
De med brutet band ska inte kallas för något annat, för de kan ge lika bra avkommor som de utan brutet band. :)
#11 Nepp, det heter fortfarande bandad, och man säger brutet band ifall man vill vara lite "petig". :) Det brukar jag säga ibland. :)
Håller med #12 .
Man ska ju inte bara gå efter färger. Temperamentet är enligt mig det som man ska gå efter.(Och om hamstern har någon sjukdom så ska den ju såklart inte avlas på) Så det är temperamentet & hälsa.
För mig så spelar det inte någon roll om vad hamstern har för färg.
Men nu säger jag inte att man ska para en hamster med fel färg (t.ex gult + creme) bara för att du har två jätte mysiga hamstrar.
Men jag tror att ni förstår vad jag menar :)
När det gäller färger och teckningar samt pälstyper finns det alltid bra och dåliga varianter av det, sett ur standardsynpunkt. Men det gör ju som sagt inte att det blir en annan variant.
Likväl som en bandad hamster kan få brutet band, kan ex en normalfärgad ha svaga ögonringar, en långhårig hane för klent pälsad etc etc. Men de är fortfarande bandade, normalfärgade eller långhåriga för det. Bara för att standarden säger att de bör se ut så, så följer alla kort och gott inte standarden. 🙂
Sen huruvida man bör avla på de som inte är "exemplariska" enligt standarden, är ett avvägande man får göra. Två snygga individer ger inte per automatik enbart snygga avkommor. Om det ändå vore så enkelt.
Men det känns som om detta är aningens OT och kanske borde startas en egen tråd om, där man kan diskutera avel på "icke exemplariska standardhamstrar".

#10 hon har inga prickar :) ska försöka få en bättre bild :)

#16 Som sagt, svart bandad kh. 🙂 Bara ett brutet band! 🙂

Okey :) tack 😃
Ja det vore kul med en annan tråd ang avel och färger. Och självklart är det inte " alltid " så att en snyggt bandad alltid får bandade ungar. MEN avlar man på brutna band kommer det att ändra bandets karaktär. Hur tror ni annars man får fram olika mönster och teckningar på djur ??? Använder man avbrutna band kommer dem inte bli bandade med tiden. Detta gäller även färger. Det är så här man får fram
olika färger och teckningar. Sparar på det man vill förbättra :-)
Tex en collie bör ha en karaktärist vit krage. Avlar man på collie med brutna kragar får dem valpar med brutna kragar fast en och annan avkomma kan få perfekta kragar. Men i helheten så kommer det bli mindre och mindre vita kragar om man fortsätter att använda hundar med mindre vitt. Inte alls svårt att förstå ! Detta gäller även kaniner som tes holländsteckning som skall ha vit krage, vit pläs m.m. Använder man dåligt tecknade föräldrar blir avkommorna sämmre och sämre och till slut har dem ingen holländsteckning.
Oj OT men intressant ändå !
#19 Jo jo, självklart blir det ju så, och ofta innebär de också inavel. Men jag tycker ändå inte man ska kalla de med brutna band för något annat. 🙂 Varför inte bara göra som man gör nu för tiden? Kalla de bandade, men man lägger till brutet band. 🙂
Någon kanske skulle kunna starta en ny tråd om ni vill disskutera? :)
Det tycker jag oxå att man kan skriva, brutet band. Min hamster har detta. brutet band och väldigt smalt band.