Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 2245 ggr
NinjaKakan
0

Biträdsla som kommit.

Jag har ju mina 3 killar. Men jag har märkt att jag drar mig allmer från att hantera dom. Har fått mig ex antal bett och dom är nafsiga alla 3. Så numera åker dom från buren till rasthagen med en foppatoffel..Som dom iförsig älskar. Men jag vill ju kunna hantera dom utan att vara nervig och spänd hela tiden. Hur ska jag göra för att sluta vara så "rädd" ? Jag vill kunna umgås med dom utan att riskera en hamster hängandes i fingert..och samtidigt så är jag spänd och nervig så överförs ju det såklart på dom. Baah. Det var aldrig några problem innan. Längtar efter en pannkakshamster..som inte bits :P

Gur4m1
0

Har de blivit bitigare och bitigare eller bets de redan från början?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[melinih]
0

Tass

NinjaKakan
0

#1 En av dom jag har har alltid  varit en bithamster. Mer eller mindre, men han har ju blivit betydligt bättre. Sen dom andra är ju fortfarande inte tama trots hantering sen januari. Så dom nafsar mest. Men jag har lärt mig att läsa av dom precis innan dom biter också och det är antagligen för att dom känner sig obekväma. 

Det kom efter han hängde sig i fingert sist. Riktigt högg och hängde sig fast. Därefter har jag blivit mer feg, och det har säkerligen smittat av sig på dom också.

Gur4m1
0

Varifrån kommer dessa hamstrar? Hur ofta hanterar du dem (innan du blev rädd). Varje dag? flera minuter?

Var något om en btig hamster när jag läste på något av hamsterforumen här på iFokus. Om jag inte mins fel så började jejensom hade en bitig hamster, att blåsa på hamstern när den bet/tänkte bita (lite som en bestraffning/negativ upplevelse i smaband med att den biter dig). Men jag är ingen hamsterexpert…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

jossa5
0

Det kan funka att blåsa på den, men det är inte säkert. Min tyckte mest det var irriterande. Jag tog dock bort henne pga hennes bitande. Från början var det nästan inget alls, men det blev mer och mer, och till slut var det varje gång jag skulle plocka upp henne.

Ansåg att om hon måste bitas så mycket, så mår inte hon heller bra, varav jag tog det beslut jag tog.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Anna4077
0

Jag provade blås tekniken när jag fick Roffe. Han attackerade handen på mig och en gång bet han så jag började blöda. Vi, både jag och sambon, blåste på honom om han bet någon av oss hårt (vi blåste inte tillsammans :p utan den han bet blåste). Små barn och djur bebisar brukar ibland känna efter med tänderna och jag uppfattar det som att även hamstrar gör så. Därför blåste vi bara när han bet hårt, alltså om hamstern följde med om jag försökte dra undan handen. Om han bet blåste jag och höll kvar handen tills han kom fram igen och rörde min hand utan att bita. Då tog jag bort den. Väntade liksom inte 20min och väntade på att han skulle bita utan kom han fram och rörde handen väntade jag ca 5-10 sekunder och tog bort den. Bet han så blåste jag igen och höll kvar handen. Sen hade vi det som regel att ha något gott i handen varje gång vi stoppade ner den i buren. Detta funkade för oss och nu kan nästan vem som helst hålla honom och han biter inte längre alls. Hade han gör veterinären och hon vände och klämde på honom och han gjorde inte ens ett försök att bita eller nafsa. Det viktigaste är att man gör det varje gång hamstern biter, har något gott i handen, inte drar undan handen fören den nuddat utan att bita och har tålamod. Självklart funkar det säkert inte på alla men det är det bästa tips jag kan ge. Tog oss kanske 1vecka att dra ner på bitandet och kanske mer än en månad innan det försvann helt om jag minns rätt. Kan gått fortare. Tycker det gick väldigt snabbt och gav resultat tidigt.

Anna och taxen Max

Wellcraft
1

Ta reda på källan till problemet.

Phoenix kunde bitas ibland, detta var för jag luktade mat. Dvärghamstar är oftat sådana, nafsar/bits om man luktar mat (eller bara luktar något överhuvudtaget), tvätta händerna med tvål innan hantering, hamstrar gillar inte lukten av tvål och undviker oftast bitas när de känner lukten.

Achilles bet mig ordentligt en gång, men det var inte hans fel. Skulle testa en sista gång att sätta ihop honom med en annan dvärghamster som var extrem undergiven, Achilles ska hugga den andra hamstern men jag sätter i för handen och får bettet själv.

Alla bett jag någonsin fått har det funnits en anledning till, oftast har det varit min klumpighet. Titta efter på hamsterns kroppspråk, verkar den osäker? Vill den vara ifred för den är nyvaken kanske?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

NinjaKakan
0

Mc Muffin är från en privat oreggad och antagligen inge vidare seriöst uppfödare heller, som kom fram efterhand. Och det är han som hängt mig i fingert. Och dom andra tvp nafsas och är en födelsedagspresent som mina kollegor köpte från en djuraffär. Jag har märkt att dom såklart i en trängd situation bits, och det är inte så konstigt. T.ex vid ett försök då att ta upp dom och flytta på dom.

Blåsa har jag testat på en av dom, och ärligt talat blev han så rädd så han sprang in i huset och vågade inte komma ut..Eller ja, blåste och blåste. Typ pustade på han. Så det vågar jag mig inte på igen. Får testa det med tvål kanske, och hoppas på att det inte blir motsatt effekt. Och sen godis på dom 2 som är lite smårädda för mig .

Wellcraft
0

Tycker du ska försöka vinna deras tillit och förtroende, annars kan det resultera i fler bett tyvärr.
Vissa djuraffärs/oseriöst uppfödda hamstrar kan aldrig tämjas helt, tyvärr.
Men ger man det mycket tålamod och tid så går det i alla fall 9/10 fall.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

NinjaKakan
0

#9 Visst är det så och dom får all tid i världen här. Jag tänker inte ge upp, för dom betyder för mycket trots sina nafsanden. Godis is the win. Vägen till hamsterns hjärta går via magen, eller vad är det man säger ?

The Idizen
0

Har också lite bit rädsla. Många hamstrar från djuraffären kan bli lite bitiga under en liten period. Jag har varit rädd ganska ofta så jag har någon gång tappat henne (Satt på golvet så inget hände.) Men använd handskar och om du märker att dom inte vill gosa mer lägg tillbaka dom.

Ibland blir Muffin sur när man råkar väcka henne och biter i kläderna då låter jag henne somna om i huset igen.

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

NinjaKakan
0

Ja, jag väcker i princip aldrig mina hamstrar för ja, vill dom sova får dom göra det. Vill inte själv bli väckt :) Men nu gick det bra, inga nafs och det känns skönt. :)

NinjaKakan
0

Och idag fick jag mig ett hårdhänt nafs. Men gick därefter och tvätta händerna och då nafsade han lite nätt. Det som gör mig lite förbryllad är att jag kan till djuraffären och dom kan ta upp han och klippa hans klor utan att han bits alls, men jag kan inte stoppa ner fingrarna i buren uran att mc muffin ska tugga på dom :P

Wellcraft
2

Jag har märkt att dvärghamstrar känner av osäkerhet riktigt bra.
Mina guldhamstrar känner också av sånt, men de blir lugnare och snällare när de känner att människan är osäker.

Mitt ena dvärghamster par blir oroliga själva vilket resulterar i nafs eller hårdhänt nafs, då min syster inte är lika säker med de små har de nafsat rätt rejält på henne. Så om du är osäker kan det vara därför.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

NinjaKakan
0

#14 Det är det jag tror med, att dom känner att jag är osäker och därmed så har jag fått mitt ett nafs. Senast igår när jag kom hem från Kreta så fick jag ett hål i handen av Mc Muffin. Tror jag ska testa vantar och sen att vinna tilliten. Det måste fungera.

Dvärgis1234
0

vet inte om det hjälper men försök som dag 1 liksom att man börjar om från början med att hand tama hamstern jag kör precis som #6 blås tekniken fast dock inte till det utan gnagning av galler..

Du borde ta kontakt med uppfödarna/zoo och fråga….

sedan om du köpt från oseriösa uppfödare säg till andra så att inte andra råkar ut för samma sak hoppas allt löser sig detta kanske inte jätte mycket till hjälp men något iaf ! 

Lycka till 😕

Mvh: Emmy&Kokos❤️

Buffyn
2

Mitt tips är att backa bandet lite. Börja pilla i buren utan att närma dig hamstrarna. Se till att det alltid kommer något positivt ur av att du varit där och bökat. Pilla bara korta stunder i taget och lämna som sagt något gott och skoj i buren. 

Campbells kan vara ganska revirskyddande om de avlat på hamstrar som visat upp de sidorna. Och då är det extra viktigt att börja med att låta dem förstå att du inte stoppar ner handen för att bråka. 

Se till att prata lugnt och vänligt när du bökar i buren. Då kommer de senare att sätta din lugna röst och din doft i samband med att det kommer något gott.

Och ska du ta upp dem och fortfarande känner dig nervös så ta på dig fingervantar! De känner direkt om du är rädd för vi utsöndrar en särskild doft då. Med tanke på hur bra deras luktsinne är går det inte att lura en liten hamster ;) Och har du på dig vantar så får du ett helt annat självförtroende eftersom du vet att det inte kommer göra lika ont om de bits. Och bara en sån sak gör att du inte är lika god att tugga på. 

Sen är min erfarenhet att uttråkade och understimulerade lättare tar till tänderna då de har för mycket energi och letar efter något sätt att få utlopp för energin. 

Så försök att öka aktiviteten lite på dem medan du jobbar med att få bort bitandet. Men börja inte hantera dem när de som bäst håller på att motionera i hjulet eller så för vissa hamstrar stressar upp sig när de springer i hjulet och börjar gärna kivas med sin burkompis, så även då är risken högre att du får en hamster i fingret ;) 

Tänk efter hur buren står. Har de lugn och ro så de hinner sova ordentligt? En hamster som inte får sova så mycket som den behöver vill självklart inte bli störd så fort den råkar visa sig i buren. Se till att de har ett ordentligt hus att krypa in där det är mörkt och tyst och att det inte är konstant oväsen runt buren som gör att den blir väckt hela tiden..

Nu har du iaf fått några förslag att testa för att se vad som funkar bäst på dina hamstrar. Du känner dem bäst! Och ingen hamster är den andra lik… 

Men att bygga upp förtroendet och se till att de inte anser dig vara ett hot mot reviret är nummer ett. Vissa behöver lite längre tid på sig för att bli trygga med oss människor och andra hamstrar litar på oss direkt! De är alla olika- precis som vi människor =) 

Lycka till!!

http://www.youtube.com/user/TheBuffyn

NinjaKakan
0

#17 Tack så mycket för den långa texten. Det du skriver låter ju väldigt vettigt och det är riktigt bra riktlinjer att gå efter.

Det enda som antagligen kan störa dom i sömnen är mest troligen om dom stör varandra när dom stökar runder.

#16 Blåsa har jag redan skrivit varför jag inte gör :)  men det är ett bra tips som kan fungera till andra. Och Mc muffins "uppfödare" var ingen uppfödare, utan det hade blivit en tjuvparning tror jag, kommer knappt ihåg. Han är ju snart 2 år :) Sen affären dom andra kom ifrån skiter väl i vilket, dom är "bara varor". Antar jag iaf.