Bits och man blir rädd
Min hamster bet mig väldigt hårt och jag blev lite rädd.
Vad ska jag göra?
Vet du varför han/hon bet dig eller har du en aning om det?
Vad gjorde du precis innan du fick bettet?
Hur gammal är hamstern, och hur länge har du haft honom/henne?
Ställer de frågorna så blir det lättare för oss att svara. 🙂
Kan vara att han blev rädd, om du hadde någon främmande lukt på händerna. Eller så är han/ hon inne i tråtsåldren. Ta det bara lungt, inga hastiga rörelser. Och skrik inte.
Det kommer nog att lösa sig :) Har oxå blivit biten förut, det gör ont och man blir lite rädd. Vad har du för sorts hamster? Gulldisar tenderar att bita oftare än dvärgar, när dom blir skrämda.
Angående rädslan, så bestäm dig för att det inte får hindra dig från att sköta om din hamster.
Finns massa knep att hantera hamstern utan att bli biten.
Känner jag inte hamstern jag ska ta upp, eller om den är otam/skygg, eller ibland om jag hållt i en annan guldhamster innan (eller att det luktar andra djur om mina händer som gör att den kan känna sig hotad).., då gör jag en knytnäve av min högra hand (jag är vänsterhänt) och låter hamstern "hälsa" på mig, den får då lukta på mina knogar där det gör minst ont om jag skulle få ett bett, och fingrarna är skyddade i och med knytnäven. När den luktar så tar jag min vänstra hand och klappar den försiktigt på ryggen innan jag greppar tag och tar upp hamstern. Då har det alltid gått jättebra.
Eller så kan man använda trädgårdshandskar…
Biter hamstern bara i buren så kan man ta upp den från buren via en liten plastlåda, de flesta hamstrar brukar springa in i den om man räcker fram den, så kan man ta upp hamstern och öva på att greppa och hålla utanför buren.
Väldigt tacksam!😃
Muffin kom i en liten "bit period" och det gör många hamstrar.
Innan jag fick köpa henne så sa mamma till mig att låna böcker på biblioteket satt jag kunde läsa lite innan jag fick henne. Och då stod det i en bok att man inte fick låta sin hamster känna att man var rädd för då kunde dom utnyttja det på något sätt. Vet inte om det stämmer, men jag tänkte på detta när hon bets.
Sedan förstår jag att du blir rädd och tycker att det gör ont, för så är det ju ofta. Då köpte jag trädgårdsslangar och dom bet hon också lite på men då blåste jag lite försiktigt i hennes ansikte.
Live
Laugh
Love 
#5 Böcker om hamstrar på svenska är inget att hänga i julgran… 🙂De utnyttjar inte att man är rädd, men när man är rädd, då utsöndras hormoner i oss, många djur känner det på lukten och blir själva rädda, och försvarar sig.
Visserligen är det väl bara hamstern själv som vet hur den tänker, egentligen. Men jag tror att det bara är vi människor som får för oss att djur vi visar rädsla mot "tar över" oss, bara för att vi sitter och tänker, funderar och överanalyserar lite för mycket ibland. 🙂Oftast är nog saker och ting lite enklare än man egentligen tror.