Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 9163 ggr
Mymlan
0

Kirskål & Maskrosblad

Kan man ge hamster detta?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Nicolina
0

Maskrosblad kan du absolut ge! Se bara till att inte plocka de vid vägkanter och där mycket hundar går! Kirskål är jag lite osäker på vad det är för ngt, men vet att många ger det till bla. sina marsvin… någon annan som vet mer exakt?

Mymlan
1

Kirskål är ett ogräs. Sök på google. Mina marsvin älskar det.

Lotte
2

Jag ger det till mina hamstrar, och de är som tokig i det! Det är inget farligt, det kan vi laga mat på själva:) Vet att det var väldigt populärt på medeltiden, bland munkarna har jag hört, som tog in det till Sverige. Men man räknade inte med att det verkligen sprider sig som ogräs…Skrattande

MiaLemon
0

#3 Det lät nästan som om du var från medeltiden och var med då *fniss*

Lotte
0

Jajamensan, här har du med en gammal dam att göra:)Flört Antik så det förslår!

[Eichan]
0

Kirskål brukar jag ge till mina kaniner :)

Mymlan
0

#6 Mina kaniner ratar det, samt så ratade de maskrosblad. En kanin ratar även allt vad frukt o grönsaker är men färska majskolvar äter hon.

Sara87
0

Är Kirskål samma sak som Hundkex?? Hittade en bild på kirskålens blommor å dom ser ut som hundkex :D

Nicolina
0

#8 Skulle inte tro det, men förhoppningsvis svarar någon annan som vet det bättre än jag = )

Asa-N
0

Nej det är inte samma sak, hundkex är giftigt. Kirskål är liksom marktäckande men blir en ca 30 cm högt.

Sara87
0

#10 jasså. är det de? Oj då. de kan va bra att veta. Undrar om jag har hört det nåt nång, tycker att jag har hört det förut nu när jag tänker efter. Hmm okej, tror aldrig att jag sett kirskål. eller jag kanske har sett det, men aldrig vetat vad det är.. :P

mandiz_95
0

men man ska inte ge för mkt av maskros blad!!då kan dom börja kissa röt!!

KvirrZ
0

#12 Att djuret kissar rött av grönsaker mm är inte farligt.

- Mvh Emma

mandiz_95
0

nej jag vet men det kan vara obehagligt!

KvirrZ
1

#14 varför skulle det vara obehagligt? Kisset blir bara rött.

- Mvh Emma

Sara87
0

#15 Om man inte vet om att det kan bli så av grönsaker kanske man blir rädd att hamstern är sjuk , för att man tror att det röda är blod?

Mymlan
0

#16 De kan kissa rött om de skulle gnaga på granbarr med, i alla fall kaniner gör det.

KvirrZ
0

#16 Men om man nu vet att det är grönsakerna så är det ingen fara, det är inte obehagligt. De är bara färgen på kisset som ändras. Morötter ger också rött kiss. Samma om en människa skulle äta rätt så mycket rödbetor, då kissar man helt rött kiss.

- Mvh Emma

Sara87
0

#18 Jag har inte vetat om det förrän nu. Å man kan väl aldrig vara säker på att det är grönsakerna det beror på? Hur är det för hamstrar om de har urinvägsinfektion (antar att de också kan ha det?), kissar de blod då? Precis som katter.. Jag har i alla fall lärt mej nåt nytt genom att läsa denna tråd. Jag har lärt mej att om mina töser börjar pinka rött nån gång så kan det bero på vad de fick att äta kvällen innan, men jag kommer ändå kolla så att det inte är blod, för säkerhets skull :)

Nicolina
0

#19 Om hamstern har urinvägsinfektion så kissar den nästan ingenting alls! Så var det här hemma med enda hona jag har haft som hade urinvägsinfektion, jag la märke till att hon kissade ovaligt lite och började gå ner i vikt samt fick lite klibbiga ögon! Alla symtom stämmer nog inte riktigt in på urinvägsinfektion då ngt mer inte riktigt stämde med den stackars honan, men just att de kissar mindre.

Sara87
0

#20 Ok. Kan det bero på att det gör ont att kissa? Men när de väl kissar så kan det väl komma blod?

Nicolina
0

#21 Det vet jag faktikst inte, men en möjlighet kan det ju vara! Tror inte att det kommer blod, gjorde det inte här hemma då hade jag garanterat sett det! Och veterinären frågade inte efter det men sa att det var urinvägsinfektion!

Men inte kommer det blod om en människa har urinvägsinfektion? Tänkte att vi måste ju ha liknande symtom och jag har aldrig hört om blod då!

Sara87
0

#22 Ok. Nej jag vet inte. Men när våran yngsta katt har haft det så har han pinkat blod. Inte rent blod förstås men lite blod i pinket. Den förra gången (stackarn har råkat ut för det flera ggr :/) så va vi hos veterinären för vaccinering när han pinkade på sej i buren då såg vi att han hade urinvägsinfektion :D perfekt timing att pinka på sej! :D

Sara87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är detta kirskål?

Sara87
0

Bild 2. (blommorna)

Sara87
0

Bild 3. (Bladen)

Mymlan
0

Sara87
0

Det verkar inte va det jag hittat då.. Hmm..