Hamster iFokus

Hamster

Etikettoff-topic
Läst 4484 ggr
pixielutt
0

Biten, stelkrampsspruta?

Är det nödvändigt att ta stelkrampsspruta om man blivit biten så man blöder? Tillägger att jag är 20 år och har tagit alla mina sprutor innan

/ M

jossa5
0

Jag har inte gjort det när jag blivit biten såpass. Och än har det varit lugnt. Väldigt länge sen jag tog en stelkrampsspruta även, är 28 nu.. :P Men är du orolig så åk in och tala om och be om att få en spruta. Jag tror inte det är nödvändigt, men är inte 100% på det.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Anna4077
0

Tror det beror lite på vart man blir biten. Ring sjukvårdsrådgivningen och rådfråga men tror det borde vara lugnt

Anna och taxen Max

pixielutt
0

Tack för era svar! Har kikat närmre och det är främst djur som vistas ute som man måste ta spruta för. Mina hamstar är väldigt renliga av sig och har aldrig haft några sjukdomar. Har tvättat rent noga med kallt vatten och har plåster på så det ska nog gå bra :) Det var dumma jag som stoppade ner den ena i lekhagen utan att veta att sambon tagit ut den andra tidigare så hon låg där och lurade i en toarulle :p hörde direkt att det lät konstigt därifrån och tog i panik upp dem utan att tänka i varsin hand och den ena bet sig fast rejält :p

/ M

[melinih]
1

Jag kollade upp det när jag blev biten för ett tag sedan, och har du tagit alla sprutor när du var mindre ska det inte vara någon fara. Jag är också 20 år. Stelkrampen håller i fleeera år. Blir du biten av katt eller hund ska du kolla upp det mer och kanske få en spruta till, men hamster var inga problem sa hon till mig. :)

Rebornbabyn
0

Jag är 11 år. När jag var 10 år blev jag biten så att det blödde rejält :P

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

wildalia
2

Nej det behöver du Inte. Stelkramp finns i JORD :-) Det finns inte ens bevisat att man fått stelkramp ifrån hundbett. Hästar kan man i värstafall få stelkramp i från, och om du håller på att påta i jord och ha sår. Jag har blivit rätt rejält biten av hund. Min av misstag då jag gick imellan när två av dem slogs. Såret blev infekterar och jag fick akut operera, pga stafylockbakterie. Det var aldrig tal om att jag skulle få stelkrampsspruta och då var det säkert över 20 årsedan jag fick en. Du kan vara helt lugn, du får inte stelkramp i allafall. Kattbett och bett ifrån människan är absolut det farligaste, konstigt nog ( men det handlar inte om stelkramp ) 

Stelkramp orsakas av en sporbildande bakterie, Clostridium tetani, som normalt finns i tarmen hos många djur men även i jord som gödslats. Stelkrampssporerna finns i vanlig matjord, och stelkramp uppträder ibland via sår som uppstått i anslutning till trädgårdsarbete